Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 11697 ggr
Mitralis
2/9/11, 2:04 PM

Långpanna 25x35cm

Har många recept där man ska ha en långpanna som har måtten 25x35 cm.
Nu undrar jag vart man får tag i en billig sådan och om man kan använda en glasform istället.
Det är långpannekakor av typen kärleksmums som jag tänker baka Tungan ute Har även recept på Schweizernötrutor, Citronmarängkaka och "Min favorit med äpple". Recepten finns i allas nr 7.

Långpannan som hör till spisen har yttermåtten 33,5X47.5cm och innermåtten 27X41 cm, så om jag använder den så blir det väldigt tunna kakor.



Annons:
Elshira
2/9/11, 2:38 PM
#1

Du får väll göra 50% mer smet då kanske? Tycker i alla fall det låter lättare än att köpa en liten långpanna Skrattande

Hakuna matata!

[TrevorS]
2/12/11, 3:28 PM
#2

Du kan såklart använda en ugnsform i glas också det brukar jag göra, om jag äter själv, vilket jag numera gör så halverar jag oftast, så behöver man inte anpassa helt perfekt om plåten är mindre än hälften så stor behöver man inte ta fram miniräknaren dock kanske man får försöka måtta någorlunda så det inte kommer över kanten på plåten eller ugnsformen. Skrattande

Skogsgumma
9/8/11, 7:30 AM
#3

Hejsan

Du kan naturligtvis använda en i glas istället det har ingen betydelse.

Jag har en fråga till dig. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av äppelkakan och citronkakan som fanns i Allas tidningen, jag har helt tappat bort den tidningen och sörjer recepten mycket.

Tack på förhand.

maud.fahlen@hotmail.com

DesK
9/8/11, 7:52 AM
#4

I många andrahandsbutiker kan man hitta formar av alla de slag Glad (och mycket annat)

Annars går det bra med vilken ugnsform som helst Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
9/8/11, 5:54 PM
#5

#03 Oj, nu har jag nog tappat bort tidningen för det tog för lång tid innan jag fick tag i långpannan. Så nu har jag långpannan, men inte recepten Rynkar på näsan Hittade en på ÖB för 39 kr, har jag för mej.



Anterrabae
9/8/11, 11:03 PM
#6

Det är lagom att betala! Hittade en massa reagrejer på coop forum, bla små ugnspannor. Kollade inte priset då  jag har fler än tillräckligt Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Stephanie
9/9/11, 10:35 AM
#7

Jag mailade och frågade Glad Here you go!

Citronmarängkaka

Tid: cirka 40 minuter

Botten:

2 ägg + 2 äggulor från marängsmeten

3 deciliter socker

1 matsked vaniljsocker

3 deciliter vetemjöl

2 teskedar bakpulver

1 1/2 deciliter mjölk

100 gram smält smör

rivet skal av 1 citron

Maräng:

3 äggvitor

1 1/2 deciliter socker

50–75 gram mandelspån eller hackade hasselnötter

1. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vaniljsocker, vetemjöl och bakpulver. Sikta ner i smeten omväxlande med mjölken och smöret under omrörning. Tillsätt citronskalet. Häll smeten i en mindre långpanna (25x35 centimeter) täckt med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen i 200° cirka 20 minuter.

2. Vispa under tiden äggvitorna till hårt skum och tillsätt sockret lite i taget under fortsatt vispning. Klicka över kakan och bred ut så att ytan täcks. Rosta eventuellt mandelspån i torr, het panna. Strö över mandelspånen, grädda kakan ytterligare 10 minuter. Låt marängen gärna torka på eftervärmen.

Skär i rutor.

Min favorit med äpple

Tid: cirka 35 minuter

cirka 5 äpplen i tunna klyftor utan kärnor

socker och kanel

7 1/2 deciliter vetemjöl

3 deciliter socker

3 1/2 teskedar bakpulver

2 1/2–3 deciliter mjölk

125 gram smält smör

1. Vänd äppelklyftorna i socker och kanel.

2. Blanda vetemjöl, socker och bakpulver och rör ner mjölken tills det blir en smet.

3. Häll smeten i en bakpapperstäckt långpanna (25x40 centimeter), stick ner äppelklyftorna och häll det smälta smöret jämnt över äppelsmeten. Grädda i 200°, 20–25 minuter eller tills kakan har fått fin färg.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
9/9/11, 11:55 AM
#8

Stephanie vad smart av dig! Glad Det borde man nog göra oftare! Tack! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
9/9/11, 12:23 PM
#9

Funderar på att göra citronmarängkakan ikväll Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mitralis
9/9/11, 6:10 PM
#10

Tack Glad Vad smart du är. Tänkte inte på att man kan göra så.



Upp till toppen
Annons: