Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 3887 ggr
[Tassy]
2011-02-13 17:22

Fläsklägg

Jag ska precis koka en omgång med fläsklägg (med ben). Jag brukar låta kålrot och morötter koka med mot slutet, blir otroligt gott. Men, av någon dum anledning kokar jag alltid potatisen vid sidan utav och sitter sen och försöker få den att ta smak av buljongen på tallriken. Dumt? Ja i mna ögon iallafall Tungan ute

Finns det någon anledning att koka potatisen vid sidan, eller kan jag ploppa ner den i grytan också?

Annons:
Honestyisdead
2011-02-13 19:47
#1

Den kan du stoppa ner i grytan när du lägger i det andra, om det är fast potatis. Eventuellt lite efter att du lagt i rotgrönsakerna. Gör bitarna lika stora.

[Tassy]
2011-02-13 20:11
#2

Oki, då ska jag genast fixa det Skrattande

Honestyisdead
2011-02-13 21:28
#3

VAttnas i munne på mig när jag tänker på hur god potatisen blir Tungan ute

KimE
2011-02-14 11:53
#4

Lägg i en delad lök å.

Maria
2011-02-14 21:45
#5

Jag fick ett tips på att koka lättrimmad fläsklägg i äppeljuice. Därefter gratinera den i ugnen så den fick färg. Serveras med potatismos alternativt rotmos och surkål.

Det lät gott tycker jag och ska prova så fort min matlust kommer tillbaka.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2011-02-15 00:22
#6

#4 Jag skippade löken denna gång, det blev bra ändå. Stod och funderade länge om jag skulle ta med lite lök men hepp. Nästa gång Glad

#5 Det lät läskigt, berätta sen när du har provat Tungan ute

Annons:
MaMaMade
2011-02-15 09:15
#7

Fläsklägg är fina grejor det! Men nog ska det vara lök i - mycket lök!

Lammlägg på Tamasin´s sätt går inte heller av för hackor. Ska se om jag kommer ihåg, brukar oftast höfta med mina favoriter. Man bryner på lammläggen, bryner på lite lök, vitlök och en till ett par morötter. Krydda med salt, peppar och vitlök. Häll sedan på vitt vin så att det täcker, ställ in i ugnen och låt koka tills det är färdigt. Något åt det hållet är det i alla fall.

Upp till toppen
Annons: