Annons:
Etikettmatprat
Läst 5843 ggr
Jutte
2/20/11, 12:04 AM

vad mormor lärt mig

- koka kålrötter till rotmos tillsätt någon sockerbit för att få fram det söta i roten.

- koka morötter,  tillsätt en sockerbit, återigen för att framhäva sötman

- göra sås, spara det spad du kokat grönsakerna i, och späd såsen med det, om det behövs

-tomater i matlagning (konserv, färska eller puré) behöver en gnutta socker (obs ej ketchup, som är sött i sig) för att framhäva smaken

- det är bättre med lite, men smakrik sås, än mycket sås som inte har så mycket smak. Det vill säga, anpassa mängden sås till mängden köttsky /buljong du har, späd inte om du inte måste

- min mormor sa att en sås måste alltid få puttra en stund för sig själv, 5-10 minuter

- slutligen sa min mormor att riktigt smör, och riktig grädde i en sås slår allt och åratal efteråt när jag var på en kockskola på Irland, sa man samma sak. Men det visste vi väl alla här?

-när såsen var klar, tog mormor en klick riktigt smör och vispade i den. den behövde inte koka efter det.

- min mormor gjorde ofta kräm, vanlig saftkräm, stark saft fick koka upp, och sedan vispades potatismjöl uppblandat med lite vatten ner i saften. Krämen fick inte koka efter det, för då blev den seg. krämen hälldes genast upp i en vacker pressglasskål, och så ströddes socker över ytan så att inte krämen skulle "skinna" sig.

krämen serverades som vardagsefterrätt, med gräddmjölk och skorpor

jag undrar, varför köpa färdig kräm? när detta är så enkelt och godare?

jag har säkert mer minnen, men detta får räcka jag har min mormors handskrivna receptbok, full av fläckar, en del sidor lösa, så måste läsas med försiktighet, min mormor är borta sedan 12 år nu, men hennes matlagning lever vidare

har ni tips från äldre generationer ni gärna delar med er av? eller kanske kära matminnen?

Annons:
Vosjes
2/20/11, 12:34 AM
#1

Min mormor lärde mig att man alltid ska få eldbollen man kan kasta i Super Mariospelen innan man möter en boss och sen att man alltid ska anfalla bossen när den går tillbaka eller vänder ryggen till och underifrån. (TV spel)

Och sen att man alltid ska äta på en liten tallrik som har en cirkel för både kopp och macka, då slipper man balansera allt med en hand och man bränner sig inte på koppen - sen slipper man sopa upp brödsmulor.

Annat än det tror jag inte att jag lärt mig av mina morföräldrar. Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MaMaMade
2/20/11, 11:28 AM
#2

Min mormor dog tyvärr redan 1974, när jag var 10 år. Men där lärde jag mig i alla fall uppskatta får-i-kål, kålpudding och kamsen.

Min farmor och farfar dog när jag var 13 år och även om de bodde i samma hus som jag och mina föräldrar. Jag ofta åt hos dem, lärde jag mig ingen matlagning av farmor, däremot att uppskatta palt!

Mamma var rätt så slängd i köket och där snappade jag väl upp en del men då hon var rätt så fysiskt handikappad gick det i vågor med matlagningen, alltefter skoven. Dessutom skulle matbudgeten hållas nere och jag var ofta sjuk, vilket påverkade min matlust väldigt mycket. Mamma och pappa fiskade varje ledig dag i lite yngre dagar så jag är mest uppfödd på harr och öring. Det blev också mycket blodpudding och kams med stekfläsk när jag varit sjuk, för det älskade (älskar) jag. Glad

Det mesta har jag dock lärt mig själv från övre tonåren då jag bodde själv samt gick ut som hemsamarit och jobbade på loven och senare som arbetssökande. En liten utmaning var det även att få en svärmor som var en Gudinna i köket! Flört

[Tassy]
2/20/11, 6:07 PM
#3

mums, vilken trevlig tråd! Många bra husmorsknep. Glad

[YlvaP]
2/20/11, 6:16 PM
#4

Det enda jag kommer ihåg att hon lärt mig var att spela Fia med knuff. Skäms

fridaas
2/20/11, 7:23 PM
#5

Mormor har lärt mig massvis inom matlagning och gör det fortfarande.

Bland annat att ska man göra potatismos, så spara en del av vattnet som potatisen kokat i, blanda med mjölk, smör (riktigt smör), vitpeppar och socker, sen vispa med elvisp för bästa resultat.

Köttfärssås:
Bryn först gullök och massa vitlök, häll i köttfärsen, när det är stekt späder man med ketchup. Inga andra kryddor behövs. Servera med barillas spaghetti och hemmagjort vitlökssmör.

Ungsstekt falukorv:
Skär skåror i korven, i mellanrummen lägger man en tomatskiva och två skivor gullök, ovanpå ska det vara ketchup, lite senap och sen massa grevéost. Serveras med potatismos.

Och nu blev jag jättesugen på mormors mat, suck Tungan ute

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Wera]
2/21/11, 10:56 PM
#6

Min mormor har inte lärt mig någonting, tyckte om henne när jag var liten, hon stickade och sydde alltid massa kläder åt mig. Men de sista 5 åren var hon en riktig häxa, tyckte inte om den tanten, särskilt inte den månaden som hon bodde hos oss :) (jag träffade henne väldigt sällan de sista åren eftersom hon bodde i Spanien, precis som all min släkt gör). Hon dog förra året.

Min farmor däremot tyckte jag mycket mer om, hon var den enda av min släkt som bodde i Sverige, så jag träffade henne lite oftare :) Av vad jag kan komma ihåg lärde hon mig bara att spela Fia med Knuff och att göra Kroppkakor! Mums :) Hon dog dock för ett halv år sedan…

Min farfar dog innan jag föddes och min morfar dog också förra året men han lärde mig ingenting han heller :/

Annons:
giffan
2/22/11, 12:54 AM
#7

Jag har köpt mig en bra bok om huskurer, så man kan reda sig. Det får väll vara vad en mormor skulle ha lärt en.

Exempelvis så gör jag egen hårinpackning själv, fungerar kalas.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Emaljoh4
2/22/11, 8:36 AM
#8

Jag har inga mor- och farföräldrar. Bara mormor. Men hon träffar jag aldrig

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

pyromanen
2/22/11, 11:14 AM
#9

Min farmor bakade massor. Minns ingen mat eller matbröd, bara kakor, vetebröd, bakelser, småkakor, tårtor. Hennes pappa var bagare/konitor och även hennes farfar, så hon var upväxt med bakning och hade massa gamla familjerecept. Dom har jag nu, fast det blir nästan bara till jul jag använder dom eftersom vi äter väldigt lite sötsaker.  Vi var hos farmor varje söndag eftermiddag på söndagsfika och åt alla dom där godsakerna Glad. Sen var det också farmor som lärde mig sticka och virka. Och hon hade ett växthus där jag fick vara med henne o plantera blommor, det var fuktigvarmt och luktade på ett speiellt farmorsätt i växthuset. Hennes trädgård var också full av blommor, hon hade verkligen gröna fingrar, det var sådär prunkande och överflöd av blommor.

HannaM
2/22/11, 8:39 PM
#10

Min mormor har nog aldrig haft något att lära mig. Hon gillade inte att laga mat så mina kunskaper översteg hennes ganska tidigt. Min mans mormor däremot - oj oj - hon kan så mycket. Om så mycket mat, hon har bland annat bott i Nairobi och lagar massa gott afrikanskt som hon lärt sig där.

[Wera]
2/22/11, 9:32 PM
#11

Min mamma har jag dock lärt mig några goda maträtter som hon tagit efter sin mamma (det vill säga min mormor) och då är det spanska rätter, så som paella och mallorcina soppa (mina favoriträtter typ) Glad

[Tassy]
2/22/11, 10:15 PM
#12

Min mormor dog innan jag föddes, och det ryktas att hennes matlagning var riktigt hemsk. Tyst Det fanns en grej som hon kunde: lägga in sill. Glad

ettlitetalias
2/23/11, 3:10 AM
#13

Ingen av mina släktingar har varit matintresserade. Farmors julbord är något som man inte längtar till under julhelgen till exempel

Annons:
[Wera]
2/23/11, 2:56 PM
#14

#13 haha! Skrattande

Jo en sak till lärde min farmor mig, att lägga in gurka på hennes vis. Suuper gott!

DesK
2/23/11, 3:15 PM
#15

Min mormor och mamma kunde inte alls laga mat och gjorde det heller inte särskilt ofta. Kanske var det därför som jag började intressera mig för matlagning redan i unga år. Min farmor var dock mycket duktig i köket, men tyvärr dog hon när jag var 10 år. Så nu när min far har flyttat hem till mig ägnar jag en del tid åt att försöka återskapa farmors mat och far säger att jag oftast lyckas riktigt bra med det Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2/25/11, 7:45 PM
#16

Den här tråden är rätt känslosam för mig eftersom när jag var 2-8 år bodde vi i princip hos mina morföräldrar när mamma jobbade Glad Dock är båda döda sen några år tillbaka, hjärtproblem och missbruk…

Mormor var otroligt duktig på en sak; kött + potatis + sås i alla dess former! Koka pasta eller ris kunde hon inte.

Fläskkotletter/karré ska man bryna snabbt på båda sidor och sen låta sjuda i buljong. När du gör såsen tar man och häller i lite buljong i stekpannan, låter puttra och därefter reder av med grädde och smakar av med kryddor. Något annat behövs inte.

Sen gjorde hon en fantastiskt god älgstek! vet inte hur hon gjorde men köttet liksom smälte i munnen… Mums! Kyss

Dessutom var hon en hejare på att göra egen sylt, gelé, saft och ta till vara på skogen. Hon drog ofta ut oss på svampplockning (bara kantareller) och många kvällar satt vi och såg på när hon rensade svampen för att till sist få limpa med smörstekta kantareller på.

Mitt starkaste matminne av min morfar är smörgåsar, han skulle varje morgon ha en med falukorv, stekt ägg och ketchup på! Skrattande Sen körde han lastbil och det hände mer än en gång att han kom hem med godispåsar till oss som blivit över…

Min farmor lever fortfarande men vi har ingen kontakt och den enda maten jag smakat av henne var en sillåda och det jag minns av den var att det var alldeles för salt. Skäms

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: