Annons:
Etikettmatprat
Läst 4137 ggr
Vosjes
2011-02-22 00:10

Dagens klipp!

Idag såg jag att fläskkarré eller karrékotlett som det också kallas kostade 29.90 SEK per kilo på MAXI ICA Stormarknad

En hel benfri bit.

Vi köpte två bitar och när vi kom hem började jag genast att vässa kniven och skära upp skivor och jag måste erkänna att det blev ett riktigt klipp då vi fick ut drygt 35 skivor och två påsar med strimlor varav varje påse räcker till antigen fyra normalstora portioner eller två till tre stora portioner och samtidigt fick pälsbollarna en hel del skorv och överflödigt fett att njuta av!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
DesK
2011-02-22 10:04
#1

Det är då man ska passa på att köpa lite extra mycket Glad Här var det samma pris på benfri kotlettrad förra veckan så jag köpte 4 bitar och la 3 i frysen, en åt vi upp direkt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vosjes
2011-02-22 15:15
#2

Vad roligt! Kotletterna var relativt billigt här men vi äter det knappt.

Jag saknar att vara i Nederländerna, där får vi gratis kött eller för en minimal peng och det är ruggigt bra kvalité på köttet Oskyldig

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Tassy]
2011-02-22 15:31
#3

Har ni några tips på vad man kan göra med just kotletter?

DesK
2011-02-22 15:37
#4

Vanliga kotletter är gott att steka med mycket kryddor och sen göra svampsås till, eller så bryner du kotletterna och lägger över dem i en ugnsfast form vispar ur stekpannan med lite vatten och häller det överkotletterna och så in i ugnen och låt stå cirka 1 timme i 175 grader. Man kan också med bra resultat göra dem i lergryta. Lägg då gärna lök och potatis i botten av den genomfuktade lergrytan på med kotletterna, krydda och sen in i ugnen, ställ värmen på 200 grader och låt stå 1 1/2 -2 timmar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2011-02-22 15:38
#5

Att steka och göra i ugnen (helst med någon ostbit på efteråt) är vad jag känner till. Lergryta äger jag tyvärr ingen, men funderar starkt på att investera i en.

Vosjes
2011-02-22 16:25
#6

Kotletter kan man göra oändligt mycket med och köttet passar med i princip allt.

Jag ska nog försöka hitta några gamla kotlett-recept. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
[Tassy]
2011-02-22 17:14
#7

#6 Tack, det vore uppskattat med lite mer konkret inspiration Glad

Honestyisdead
2011-02-22 19:10
#8

Köper alltid karré då det är så billigt. Fyser sedan in det antingen i skivor eller som hel bit.

Vosjes
2011-02-22 19:49
#9

Jag är så otroligt trött på att frysa in hela bitar av saker eller skivor ihop så jag har börjat styckfrysa allt så jag slipper krångla när det ska tinas - ibland vill jag ju bara ha en skiva och då vill jag inte göra minst fyra stycken bara för att de är ihopfrysta i varandra.

Däremot måste jag erkänna att jag är alldeles för lat för att göra helstekt fläskkarré så hädan efter ska jag tillaga köttet i ugnen - supergott och sen använder jag inget smör så lite fettsnålt blir det också.

Nej nu ska jag göra någonting nyttigt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

DesK
2011-02-22 19:56
#10

Skivat kött packeterar jag alltid styckvis i plastfolie och när de sedan är frysta lägger jag dem i en fryspåse tillsammans, då är det lätt att ta fram så många skivor man vill ha Glad Helstekt fläskkarré är toppen att göra i lergryta Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2011-02-22 21:25
#11

Jag styckfryser jag med. Eller beroende på vad det är blir det ju ibland portionsfyst.

MaMaMade
2011-02-24 20:47
#12

Samma pris på karré på Maxi här med men butiken ligger en mil bort tvärs över stan när jag väl kommit till stadsgränsen (5 mil enkel väg) så det lönar sig inte. Hittade dock Valio-smör med utgångsdatum imorgon på Willy´s för 10 kr/500 g! Glad

Upp till toppen
Annons: