Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 9905 ggr
MichaelE
2/26/11, 6:21 PM

Recept på energidryck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en energidryck som heter duga. Ger mer kick än RedBull och är också betydligt billigare. Det går även att köra utan M150 eller minska mängden på den.

Se bilden för receptet.

Fakta om M150:

Innehåller: taurin(0,4%), koffein(0,05%)

Annons:
DesK
2/26/11, 8:12 PM
#1

Red Bull med flera energidrycker är egentligen inte så mycket annat än ett högkoncetrat av socker och ofta flera olika sorters socker med tillsatt koffein + lite smakämnen.  Ditt recept har därför stora likheter med alla dessa olika energidrycker som finns. Dessa energidrycker har också ifrågasatts på många håll främst, men inte bara på grund av den höga mängden socker av alla slag.
Dextropur = socker, blandsaft består av socker till största delen och M150 innehåller enligt dig ovan 0,4% taurin, vilket kan vara en skadlig ingrediens som finns i de flesta energidrycker, enligt Wikipedia och 0,05% koffein. Vidare kan man ju fråga sig vad de över 90 % av övrigt innehåll i M150 är?

MichaelE jag förstår din önskan att dela med dig av något som du tycker är bra, men personligen tror jag dock att de allra flesta av oss ska avstå från sånna här energidrycker. Det är betydligt nyttigare att göra en egen energidryck av färska groddar, Rejuvelac eller Molkosan, avocado och äpple. För recept på Ians energisoppa (dryck) se Vegan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MichaelE
2/26/11, 8:22 PM
#2

Detta förslag var enbart utav ekonomisk syfte då energidrycker kostar en hel del pengar. Jag vet att jag mängderna taurin och koffein är höga men det är också jag förslår 1½ msk eller mindre utav det på en halvliter saft (utan konventionellt socker/sackaros) vilket ger en mycket mindre procenthalt.

Jag vet också att energidrycker ska inte användas för ofta men behöver man en presteringsdryck så finns detta som alternativ.

En annan viktig aspekt är att dextropur är fruktsocker vilket är detsamma du får i dig när du äter sockerrika frukter som äpplen. Detta är en sockerart som tas direkt upp i blodet.

Men jag förstår din synpunkt och håller även med dig i vissa avseenden.

DesK
2/26/11, 8:41 PM
#3

#2 Jag menade inte att vara näsvis mot dig, utan enbart att vi alla bör se upp med allt det "dolda" sockret vi får i oss. Självklart blir det oftast mer ekonomiskt att göra även sånt här själv, vilket också är något vi kan ha glädje av att veta att det enkelt går att göra själv.
Visst är Dextropur fruktsocker och det finns flera andra märken av fruktsocker runt om i världen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MichaelE
2/26/11, 8:43 PM
#4

#3 Som jag skrev, jag förstår dig och tar absolut inte illa upp.

Jag dricker detta enbart när jag verkligen behöver kunna prestera mer under en tentamen eller ifall jag känner mig lite seg innan jobbet (jobbar kväll).

DesK
2/27/11, 6:10 PM
#5

Bra! Någon gång när du har tid, så kanske du kan prova Ians recept och jämföra resultatet. Glad

Eftersom Matlust är en bred sajt ska alla kunna komma till tals här och vi ska kunna respektera varandras olika preferenser vad beträffar mat och dryck.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[ngupa]
3/9/11, 9:05 PM
#6

Varför inte prova äggmjölk? Kanske inte det bästa namnet på en energidryck som ger dig långvarig energi, men du kommer inte att behöva fylla på energin på flera flera timmar. Skrattande

Annons:
DesK
3/10/11, 3:43 PM
#7

En bra variant på äggmjölk är att byta ut det heta vattnet mot hett kaffe, då får man ju också med lite koffein Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: