Annons:
Etikettsallader
Läst 5658 ggr
[Ratass]
2011-03-02 11:12

Sås till sallad?

Har aldrig gjort egen pastasallad nån gång men de jag har sett/smakat så är det ju alltid som nån sås tillsatt, antar att det är turkisk yoghurt?Om så är fallet, kan man smaksätta den? Med vad i så fall. Salsa?

Behöver lite tips :)

Annons:
[Wera]
2011-03-02 11:37
#1

Jag brukar ha basilika! :)
Fast annars funkar det ju med en slags tzatziki eller med vitlök. Jag brukar även kunna köra med vinäger, balsamvinäger, olja, salt och någon ört - så som basilika eller oregano. (Det ska jag käka idag) - vanligtvis körjag bara med gräddfil.

Gott med soltorkadetomater som smaksättning också.

[Ratass]
2011-03-02 12:32
#2

så gräddfil med nå, vitlöks..pulveR? det enda ja får fram i huvet är de där olw grejset :P

Honestyisdead
2011-03-02 13:29
#3

HA i chilisås så har du gjort en rhode island sås.

Vosjes
2011-03-02 15:49
#4

Till sallad brukar jag faktist göra någon sorts tzatsiki eller liknande.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

DesK
2011-03-02 15:59
#5

Du kan smaksätta yoghurt med mera med de kryddor du tycker är goda på sallad - delvis beror ju kryddningen av vad du har i salladen för övrigt. När jag gör pastasallad så gör jag en rätt stark vinaigrette under tiden som pastan kokar och häller dressingen över den varma pastan och låter det hela svalna. På detta viset tar pastan åt sig mer smak av dressingen. Så här går det dock inte att göra när man använder yoghurt, fil med mera till salladsdressingen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ettlitetalias
2011-03-02 19:28
#6

Jag brukar använda gräddfil som jag blandar med lite chilisås/ketchup så att den blir sådär lagomt rosa, och så i med lite kryddning i form av vitlökspulver (lite), peppar och en sån där pasta-kryddblandning som man kan köpa.

Annons:
kastanjen
2011-03-03 21:54
#7

Jag brukar oftast använda creme fraiche som jag smaksätter med vitlök och grillkrydda.

Upp till toppen
Annons: