Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1055 ggr
Fridaaaa
8/7/17, 5:56 PM

Middag & lunchtips :)

Vi ska veckohandla imorgon

Och jag behöver tips på maträtter! Har idétorka igen haha! :)

Ska ha falukorvsrätt en dag och fiskrätt en dag.

Och Kyckling 1-2 dagar (filéer)

Behöver tips på middagar och lunch :) (lunch kan vara rester från gårdagen med). Gärna tips på fiskrätt och kycklingrätt med.

Ska ej innehålla:

- Gluten (lite går bra)

- Laktos

- Kål, lök

- Inte curry eller starkt

Jag äter gurka majs sallad ärtor som grönsaker

Potatis som rotfrukt.

Vill ej ha frukt eller bär i maten :)

Bomba på! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
JazzBass
8/8/17, 1:47 PM
#1

Jag skulle gärna vilja kunna hjälpa men de där begränsningarna är minst sagt en utmaning, speciellt då jag använder lök i typ allt jag lagar utom efterrätter. 😮 Ett tips jag kan ge är att köpa en flaska ljus soja i en asiatisk affär (jag älskar en sort av märket Pearl River Bridge, om jag minns rätt), och använda den som smaksättning i såser. Innehåller lite gluten men om nu lite funkar så borde det inte vara nåt problem. Soja är en smakförstärkare som funkar till nästan allt, även såser på kokosmjölk och havregrädde, men innehåller ju mycket salt så man kanske inte behöver tillsätta nåt salt om man använder det. Du kunde också testa miso, som har en lite småmärklig salt och söt smak som också är jättebra på att få saker att smaka mer. (Fisksås vågar jag inte rekommendera även om jag älskar att använda det själv, luktar småruttet men ger en makalös smakboost åt maten). Världens enklaste sås som funkar till allt är förresten att koka upp nån deciliter havregrädde och ha i en skvätt ljus soja. Min fru som inte gillar att laga mat brukar göra en sån sås ibland då det går så snabbt och enkelt. 🙂

Tomatkross kan man göra mycket gott av. Koka upp och låt puttra en stund, smaksätt med soja och lite örter, och vips har du en tomatsås att dränka din falukorv eller stekta kycklingfiléer i. Eller (vit) fisk, för den delen. Blir såsen för kraftig kan den mjukas upp med en gnutta socker (en tesked räcker ofta långt) och/eller lite havregrädde, som jag tycker är det bästa substitutet till äkta grädde. Lite smör eller olivolja kan också vara gott att röra ner för lite rundare smak. Och om du inte har nåt emot det så är en gnutta vodka eller annan mild sprit en grym smakavrundare för just tomatbaserade rätter så länge man undviker överdosering (googla vodka sauce). Ska helst koka med några minuter för att förånga en del av alkoholen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
8/9/17, 4:28 PM
#2

#1 Ja soya går bra :)
Tack men listan är redan färdig nu :D
Korven var redan färdigbestämd när jag skrev inlägget :) 

Ingen sprit för min del :) 

Misco vad är det? Aldrig hört talas om?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
8/10/17, 8:57 AM
#3

#2 - Jag gav nu snarast några tips på hur du kan tänka kring såser/grytbaser som borde kunna fungera för ditt smaksinne, istället för att ge något direkt recept då jag inte vet var jag skulle hitta några sådana som uppfyller kraven du listade. Gör du till exempel den där gräddsåsen med ljus soja som jag tipsade om kan du servera den till nästan vad som helst. Dessutom är det lätt att smaksätta den ytterligare med exempelvis nån slags örter eller lite peppar.

Miso (inte misco) är en fermenterad sojabönpasta. Brukar oftast användas till japansk misosoppa men funkar i mycket annat också. Liksom andra umamibomber så ger den maten en fylligare smak lite i stil med buljongtärningar/pulver, men är inte lika salt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
8/10/17, 5:32 PM
#4

#3 Ja absolut! Tacksam för det :) 

Aha okej, får kolla upp det :)  tack!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: