Annons:
Etikettmatprat
Läst 955 ggr
tlover
2017-08-05 18:32

Vad är bu bäst och sämst på?

Vad är du bäst respektive sämst på när det gäller matlagning, bakning osv?

Tex så är jag bäst på "att koka soppa på en spik"  alltså att få till en rätt av lite och inget. Min man tycker mer om då vi inte har pengar på det sättet för då gör jag iallafall enligt honom bäst mat. Det är mest intressant också, när man har två, tre ingredienser, kanske samma som flera dagar samma vecka och ska göra något nytt av det så kan det ju bli vad som helst.

Sämst är jag på att steka kött, men det kan vara för att jag i princip aldrig har orkat lära mig (och många år var jag ju ovo-vegetarian också). Jag föredrar kött i gryta el soppa

l'm back

Annons:
Soligajag1
2017-08-06 08:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Detta tillagade jag i förra veckan ! Köttgryta med rödvin , fick puttra på låg värme I 2 timmar ! Så gott blev det ! 😀 Potatis och sallad till! Vart riktigt nöjd ! 😀

HH 🙂

Maria
2017-08-06 08:38
#2

Sämst är jag på att baka. Har aldrig tyck att det var särskilt roligt.

Jag har nog också en bra förmåga att göra mat av "ingenting" och jag föredrar precis som #1 och #2 kött i gryta. Det blir så gott.

Jag är bra på att filea fisk 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2017-08-07 13:37
#3

Jag är bäst på att krångla till saker. Sämst på att få maten på bordet snabbt. 🤪😃

Halvskämtet åsido, så är jag väl hyfsat bra på att grilla och röka mat. Har läst på massor om det, bl.a. på den utmärkta sajten amazingribs.com, och det senaste året grillat väldigt mycket, även vintertid. Skulle vilja påstå att jag är rätt bra på såser också, och grytor och soppor. Och efterrätter.  Bra på att få mycket smak i det jag lagar. Däremot är jag kanske sämre på att tänka ut vad som passar bäst ihop, och drivs samtidigt av en stor experimentlusta så ibland blir det inte så gott ändå p.g.a. ett dåligt val eller tre. Det jag är sämst på är nog presentation, alltså att lägga upp maten snyggt. Det är så sällan man får tillfälle att öva på det, helt enkelt. Det är nästan alltid så hos oss att alla tar av maten själva från grytorna eller serveringskärlen, även vid bjudningar.

Vad gäller att få maten på bordet snabbt, så tar det ju alltid sin tid att tänka ut vad man ska göra, plocka fram och skära upp alla ingredienser, koka upp kokvatten och så vidare, och så blir ju många saker, t.ex. tomatsåser och grytor i allmänhet, mycket bättre av att få fräsa/puttra ett bra tag på svag värme än serveras så fort det ser ut som mat. Frun sa igår att det är ofta jag säger att det inte tar så lång tid att göra det jag tänkt, men så tar det två timmar i alla fall. Är alltså en grym tidsoptimist. Jag skulle väl kunna bli snabbare om jag minskade på experimenterandet slutade smaka av och finjustera i all oändlighet, men det är å andra sidan det som gör matlagningen rolig och intressant för mig, och att servera nåt som jag vet kunde bli klart godare med bara lite mer jobb känns inte nåt kul. Jag vill servera godast möjliga mat, utgående från de ingredienserna vi har, både till vardags och vid fest. 

Är också puritan i den meningen att jag vill göra så mycket som möjligt själv. Inga färdiga kryddblandningar, inga färdiga salsasåser, inga påssåser och så vidare. Sedan jag lärde mig göra god majonnäs själv så vill jag inte köpa det heller, egen är godare och billigare. Inte senap heller för den delen. Så det här krånglar kanske till en del, men å andra sidan gillar jag att laga mat så det är inget större problem. Det är bara då allt borde gå snabbt som det kan köra ihop sig lite, med tanke på att jag har en familj att ta hand om också, som tiden ska räcka till…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: