Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1517 ggr
Herveaux
2017-06-29 10:33

Favoritrecept på tomatsoppa?

Jag gillar inte tomater överdrivet mycket, men tomatsoppa är en heeelt annan femma. 🤤Eftersom jag och köket är…låt oss säga "ytligt bekanta" har jag fegat och provat olika (halv)färdiga soppor, vilka inte alls är samma smarriga smaker som jag minns från barndomen.

Så det är dags för mig och köket att lära känna varandra bättre och jag är nu på jakt efter ett recept på tomatsoppa - vilket är eran favorit?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
JazzBass
2017-06-29 12:34
#1

Tomatsoppa har jag nog aldrig gjort, bortsett från ett roligt recept jag såg en gång som snarast innebar att "pimpa upp"  en konserverad tomatsoppa.  (Första ingrediensen vara en sixpack öl, men den skulle man inte ha i soppan utan endast förtära under tillagningen). Men men… jag gillar att läsa recept, så jag tittade in på en av favoritsajterna SeriousEats och hittade bl.a. följande (lite väl stor mängd dock, skulle knappast göra nåt mer än halvsats av det): http://www.seriouseats.com/recipes/2016/09/thick-creamy-tomato-soup-recipe.html Det innehåller också ett intressant knep för att minska på syrligheten, som jag definitivt kommer prova vid nåt tillfälle då jag varit för givmild med vinägern eller citronsaften.

Generellt sett så tycker jag smak överlag hänger väldigt mycket på balansen mellan sälta, sötma, syrlighet, "umamighet" och i viss mån beska. Just när det handlar om tomater kan det vara knepigt att få till den här balansen. Det gäller att använda riktigt mogna tomater (har man inte det så är burkvarianten ofta att föredra) som har hög sötma och mycket umami, och ha i tillräckligt med salt för att kompensera för den lilla beska som tomaterna också innehåller. Saltmängden har ju överlag också en enorm betydelse för smaken. I tomaträtter kan också en tesked eller matsked socker mjuka upp smaken rejält. (Jag använder socker som krydda rätt ofta i tomaträtter just för att balansera smakerna, även om jag är enig med Ann Fernholm om sockrets skadlighet. Det är mängderna som avgör tycker jag). Ibland kan lite extra syra i form av citronjuice eller vinäger friska upp smakerna, men för mycket får det absolut inte bli. 

Ett tips för att på förhand testa hur en tillsats av salt/socker/vinäger/sojasås mm påverkar smaken, utan att bara blanda i och hoppas på det bästa, är att hälla upp en matsked av maten i en liten kopp/decilitermått och blanda i det man vill prova, och smaka av. Blev det bättre smak? I då med lite i taget av varan i maten, tills du är nöjd. Jag kan smaka av en soppa säkert 10-20 gånger innan jag är nöjd med resultatet. Det är sällan det blir rätt genast. 

Vet inte hur mycket det här hjälper men kanske ger lite tips i alla fall. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: