Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1442 ggr
Maria
6/10/17, 1:53 PM

Tips med ingefära

Jag skulle ha lite ingefära idag men de fanns bara i 1/2 kilos förpackningar.

Några tips om vad jag kan göra med resten?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ikajo
6/10/17, 2:05 PM
#1

Bullar med ingefära istället för kanel. Kycklinggryta med ingefära. Soppa med ingefära.

Finns det något man inte kan göra med ingefära? Det är en jättegod krydda som dessutom är nyttig för dig!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Taggeman
6/10/17, 2:29 PM
#2

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Maria
6/10/17, 2:31 PM
#3

#1 Tack för tips 🙂 och jag brukar använda ingefära i maten men just nu så är det ett halvt kilo och jag tänkte man kanske kunde göra någon inläggning, dricka eller något liknande.

Baka är däremot inte min största passion hehe.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
6/10/17, 2:31 PM
#4

#2 Det lät gott

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
6/10/17, 2:40 PM
#5

Är det färsk eller torkad ingefära?

Är det färsk ingefära så kan man göra citron och ingefärsdricka. Det finns ett antal recept på nätet om du googlar. Jag brukar göra så här.  Dela motsvarande 1/2 tumme färsk ingefära i mindre bitar. Klyfta 1 citron och ta bort skalet. Lägg i en bunke eller tillbringare och slå över 1 liter kokande vatten. Låt stå ca 10 minuter. Den kan drickas varm eller kall. Späd den med vatten om den smakar för starkt.  Perfekt förkylningsdricka.  Är ingefäran ekologisk så brukar jag ta med skalet, om inte så skalar jag den.

Maria
6/10/17, 2:41 PM
#6

#5 Tack.

Ja det är färsk ingefära. Det blir att googla någon god dricka tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
parsley
6/10/17, 2:46 PM
#7

Det finns ett par recept på inlagd ingefära om du googlar. Jag har aldrig testat.

Om du är inne på drycker testa även att kolla efter recept på ginger ale eller ginger beer.

Maria
6/10/17, 2:49 PM
#8

#7 Tack🙂

Jag hittade detta receptet och där ska det vara 300 g så det passar ju bra. Burkar har jag.

http://www.ica.se/recept/inlagd-ingefara-609745/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
6/10/17, 2:50 PM
#9

Gari (inlagd ingefära) som man äter till sushi är enkelt och gott att göra! Det blir ganska starkt jämfört med den man köper, men det blir ganska bra🙂Dock så håller ju ingefära superlänge i kylen.

Maria
6/10/17, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så här blev det det

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
6/12/17, 4:20 PM
#11

Det går även att frysa ingefära. Dela upp i mindre bitar så behöver man bara ta fram så mycket som behövs.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
6/12/17, 4:21 PM
#12

#11 Tack för tipset. Den blir inte vattning då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
6/12/17, 4:49 PM
#13

#12 Det vet jag faktiskt inte, men det tror jag inte. Har bara läst på flera ställen (även tips från flera kockar) att det funkar jättebra att frysa färsk ingefära.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
6/12/17, 5:27 PM
#14

Då blir det till att testa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: