Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1745 ggr
[nevamisse]
2017-05-31 23:03

Löksoppa

Hur gör ni era löksoppor?

Jag har faktiskt aldrig gjort någon vanlig löksoppa, bara potatis- och purjolökssoppa.

Annons:
Sindri
2017-05-31 23:11
JazzBass
2017-05-31 23:26
#2

Jag brukar inte göra löksoppa, men en gång har jag gjort det, blev en fransk löksoppa i tryckkokaren enligt ett recept på seriouseats om jag inte minns fel. Fick fint karamelliserad lök på 20 minuter och soppan blev jättegod. 🙂 Jag gillade dock inte alls påfundet att dränka vitt bröd i soppan (det blev en oaptitlig geggig massa av det hela) så jag skippar nog det om jag gör om den, och det kommer jag nog göra.

Kikärts- och purjolöksoppa har jag också gjort en gång efter ett recept i en kokbok med Jamie Oliver. Den var helt okej men ingen kioskvältare. God vardagsmat dock. 🙂 Normalt har jag väldigt mycket lök i soppa som soppa som jag gör, tycker det ger en fin fyllighet och sötma. Men jag har mer och mer börjat komplettera löken med finskuren stjälkselleri, ett av mina gamla hatobjekt som dock har visat sig vara förträfflig smakhöjare bara den får koka tillräckligt.

På tal om lök i stora mängder så fullkomligt älskar jag lökpaj.  Men bottnen som består av bara vitt mjöl, smör och salt gör att jag inte gör det speciellt ofta. 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-06-01 07:27
#3

Hacka två lökar för två port. Fräs i matfett i 5 min på medelsvag värme (ska ej få färg). Häll i en matsked mjöl eller mjölmix, rör om. Häll på 1/2 liter (fel korrigerat/JazzBass) grönsaksbuljong, koka upp under omrörning. Låt puttra på svag värme under lock i 20 min. Tillsätt ett kryddmått timjan och ev lite peppar. Servera

l'm back

JazzBass
2017-06-01 09:18
#4

#3 - Blir det inte lite väl lite soppa av den där satsen? 😉 Kanske du menar en halv liter grönsaksbuljong?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-06-01 09:31
#5

#4 japp du har rätt tryckte fel

l'm back

Maria
2017-06-03 10:39
#6

#2 När jag har gjort gratinerad löksoppa så har jag rostat eller torkat brödkrutongerna innan och sedan gratinerat i portionsskålar med riven ost.

Jag upplever inte att det bli degigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: