Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1453 ggr
powerade
2017-05-14 16:12

Mattips?

Har ungefär 0 idéer på mat. Man ska ju lite äta varje dag men, med 0 idéer blir lite svårt. Tänkte kolla med er om ni har några goda tips? Just nu äter jag i princip spaghetti skinksås, kycklinggryta, spaghetti köttfärssås. Eller något liknande :p Alla tips tas gärna emot. Jag älskar verkligen pasta eller grytor. Potatis är en big nono.   Det får gärna vara vegeteriska maträtter också:)

Annons:
sjukkatt
2017-05-18 09:16
#1

#0 En wrap av något slag?

Jag gjorde en igår som jag fyllde med kyckling, mango, riven morot, paprika, tomat, kikärtor och en vanlig gräddfilssås som jag kryddade med paprika, örtsalt och curry. Var riktigt gott!:-)

Istället för pasta kan du ju ta ris, coscos eller bulgur. 

Lasagne med någon god köttfärssås i? Testa kyckling, broccoli, krossade tomater, lök och tacokrydda i..mmm så gott!

Vegetarisk lasagne…koka upp en skivad zucchini samt stek fem champinjoner.

Mixa en burk krossad tomat, en halv vitlöksklyfta,fyra soltorkade tomater, en näve cashewnötter, salt och peppar.Sedan bara varvar du tomatsåsen med zucchiniplattorna och lägger champinjonerna ovanpå. Riktigt gott! :-)

oh-la
2017-05-18 18:39
#2

vi brukar göra denna http://helenasmat.blogspot.se/2011/03/den-basta-vegetariska-lasagnen.html lakto-ovo-vegetariska lasagnen och den är verkligen urgod. jag har modifierat receptet lite, har ingen grädde i den röda såsen ooch en näve röda linser istället. gör istället en vanlig ostsås och varvar med också. har även klickat lite pesto mellan lagren, och det blev otroligt gott.

böngryta med nachos är gott.

två burkar bönor (500 g st), jag  brukar ta svarta eller kidney eller en mix av båda. krossade tomater, tomatpuré, en lök, vitlök, chili, spiskummin, paprikakrydda, chilipulver, rökt paprikapulver, torkad koriander, färsk koriander och salt. bryn lök, vitlök och hackad chili. i med krossade tomater och lite tomatpuré. smaka av med kryddorna och saltet. vänd ner bönorna och låt det puttra en liten stund. precis innan man serverar vänder man ner färsk koriander. serveras med nachochips och en klick gräddfil.

powerade
2017-05-19 23:44
#3

#2 böngryta med nachochips lät riktigt intressant. Lite samma som chili con Carne fast ingen köttfärs typ. Får kanske prova någon dag:)

Denna kommentar har tagits bort.
oh-la
2017-05-20 13:50
#5

#3, ja, typ en chili sin carne :) man kan riva ner morot i om man vill också. Jag brukar tärna en zucchini och ha i :)

[Roe Deer]
2017-06-19 18:27
#6

Du kan göra råris/basmatiris till en sojafärsröra (torkad färs varumärke: Veggi) med färsk spenat vid sidan om? Stek gärna färsen med färsk svamp och blanda i lite färska tomater. 

Eller lättstekt tofú tillsammans med 150-200g  kokt broccoli och blomkål, med färsk sallat, tomat och lite strödda pumpafrön över och någon matsked nötter/mandlar.

En annan rätt är av sötpotatis (inte vit potatis, som inte är besläktat med sötpotatis som är en ört!).  Kokt sötpotatis+svarta bönor (finns färdigkokta på förp.)+frysta gröna ärter (som du tinar under varmvatten i en sil). Strila över lite matolja. Salta, peppra. ÄT!

Annons:
Daniellasaarinen
2017-07-05 21:16
#7

Kalops är en riktig höjdare! Pastasallad går att kombinera i hundra olika kombinationer!

Nouw.com/saarinen

Upp till toppen
Annons: