Annons:
Etiketterrådtips
Läst 830 ggr
Caeli
2017-05-07 21:17

Rabarber

Har gott om rabarber i trädgården men vet inte vad jag ska göra av dem. 

De är ju ganska syrliga, men eftersom jag inte använder socker, sirap eller honung pga diabetes och inte tycker om konstgjorda sötningsmedel fungerar det inte så bra med paj, kräm, saft  eller sylt.

Kan man ha rabarber i middagsmat eller i bröd? Någon som har något förslag?

Annons:
JazzBass
2017-05-07 21:37
#1

Kanske värt att utveckla nån marinad kring rabarber? Har en gång provat det och det blev så okej i alla fall att det känns som att det kunde löna sig att vidareutveckla det. Kolla på Taffel.se om de har några smakkamrater listade för rabarber, så har du nåt att utgå från. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
2017-05-07 21:58
#2

Jag åt rabarber med jordgubbar och vispgrädde förra sommaren, tycke det blev en väldigt god och fräscht dessert. Men man ska ju gilla syrligt då. Hade lite vaniljpulver (inte vaniljsocker) i grädden och tillsammans med jordgubbarna tyckte jag det räckte som sötning. Jordgubbar kanske är för sött för dig dock, vet inte hur "strikt" du är med det :)

Annars är tunt skivad rabarber gott i sallad.


//Jessie

Honestyisdead
2017-05-08 00:00
#3

Kan fräscha upp en sallad.

Caeli
2017-05-08 17:27
#4

Tack för tipsen! Nu ska jag ut och plocka rabarber. 🙂

DesK
2017-05-09 10:37
#5

Rabarber går fint att frysa, för att sedan använda till olika saker. Chutney på rabarber blir väldigt fräscht och kan kanske modifieras till att bli en marinad. Borde passa finfint till lite fetare nötkött, men framför allt till griskött, både det från tamdjuren och det från de vilda djuren.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CelsiusT
2017-05-12 19:24
#6

Lax och rabarber går bra ihop. Tex hackad rabarber över en laxsida i ugnen. Eller en rabarberchutney till laxen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
JMW
2017-05-26 20:36
#7

Här en favorit här hemma. Har plockat rabarber idag och ska göra denna rätt imorgon. Det är visserligen honung i receptet men det kanske funkar utan också.

https://www.arla.se/recept/rabarberkyckling/

Upp till toppen
Annons: