Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 2108 ggr
ApanAnn
2017-05-06 00:34

Vad har du i din korvstroganoff?

Här hemma blir det lite olika stuk beroende på vem som lagar maten. I receptet jag lärde mig när jag började lära mig laga mat var det, förutom strimlad falukorv; lök, creme fraiche, tomatpuré, salt och peppar. Om jag nu minns rätt. Maken använder istället krossade tomater eller passerade tomater till såsen och bara lite av någon mjölkprodukt. Han har också en förkärlek till att välta i lite starkare korv som komplement till falukorven. Igår fick min Stroganoff växa upp lite. Hackad lök och vitlök, tärnad morot och selleri fick fräsa i smör&raps. När det mjuknat och fått svettas lite lade jag till paprikapulver, rökt paprikapulver, anjouchilli och… nån mer chili. Ganska mycket kryddor. I med en stor burk lättcremefraiche och sedan tippade jag i korven utan att fräsa den innan. (Pga orkade inte) Jag hade i nån matsked tomatpuré, lite vitpeppar och en halv buljongtärning. Grönsakerna lyfte verkligen det hela. Hur gör ni?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Chinesecrestedlover
2017-05-06 00:49
#1

Jag kör hackad gul lök, lite tomatpuré (eller rätt mycket faktiskt😉) och matlagningsgrädde av havre eller soja, salt och peppar och just det ja… INGEN korv, haha (Vegan 😃).

Aleya
2017-05-06 02:40
#2

Korv (jokkmokkskorv helst), mycket lök, kryddor, tomatpuré, grädde och obligatoriska dragon och persilja.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-05-06 07:59
#3

Jag har numera alltid i stark Ajvar istället för tomatpuré eller också lite puré.

Jag har alltid i franska örter och både vispgrädde och creme fraiche

Alltid lök så klart och ibland även andra saker jag har hemma som färsk hackad paprika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ApanAnn
2017-05-06 08:07
#4

Planen var att ha i en massa harissa egentligen, men det var lite mögel i burken…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

JazzBass
2017-05-06 12:41
#5

När jag gör korvsås (vi har inte falukorv i Finland), brukar jag fräsa lökstrimlor, tärnad morot, korvbitar, tomatpuré och kanske kryddor som spiskummin och paprikapulver i smör/olja, hälla på lite tomatkross/tärnade tomater, vin (om jag har), samt vatten och grädde och låta sjuda en kort stund. Har i lite örtkryddor av nåt slag och smakar av med ljus soja och/eller asiatisk fisksås. (Ganska förenklat skrivet men ditåt i alla fall). Brukar bli helt gott. Har jag inlagd gurka brukar jag tärna lite sån också och röra ner i såsen. Creme fraiche går också minst lika bra som grädde men matlagningsgrädde kommer inte in i mitt kök, bortsett från Oatlys eller Plants havregrädde.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emeliiiiieee
2017-05-06 13:46
#6

Falukorv, tomatpure, laktosfri mjölk blandat med mjöl, fond, kryddor.

Annons:
Honestyisdead
2017-05-06 18:28
#7

Falukorv, lök, hett paprikapulver, massa tomatpuré, nymalen vitpeppar, kyckling/köttbuljong och matgrädde.

Åsa S
2017-05-07 08:56
#8

Lök, falukorv, krossade tomater och dijonsenap

Var lite skeptisk till detta recept först det var min man som lagade såhär jag har alltid haft creme fraiche men det blev rätt gott så jag skippar numera ofta mjölkprodukterna och tar senapen istället

Sofy
2017-05-07 11:08
#9

Simpel korvstroganoff Korv typ falukorv Gul lök Grädde Dijonsenap Tomatpuré En skvätt soja Salt och peppar Servera med färska grönsaker och ris eller vad tusan man känner för.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

oh-la
2017-05-07 12:21
#10

Blandad smakrik korv, gärna ett par sorter. Även ölkorv används ibland och steks då först i lite olja så oljan får smak. Vitlök, gul lök, krossade tomater, tomatpuré, hackade soltorkade tomater, lite creme fraiche, en skvätt balsamvinäger, köttbuljong/fond/buljongtärning beroende på vad jag har hemma. Salt och peppar att smaka av med och lite socker för balansen. Ibland steker jag lite sidfläsk och svamp som jag har i mot slutet. Har vi hemma brukar jag ha i picklad syltlök eller små picklade gurkor. Vi kallar det korv stroganof, men det är så långt från alla originatrecept att man nog nästan får säga korvgryta :P

Jalking
2017-05-07 13:15
#11

Den där Vladimir Stroganoff som uppfann rätten 1898 skulle nog snurra som en propeller i sin grav om han fick smaka min Korv Stroganoff :-)
Egentligen är det nog inte Korv Stroganoff längre, men min variant har förändrats gradvis från det till det den är idag.

  • Falukorv i strimlor

  • Lök

  • Turkisk yoghurt

  • Hela burkchaminjoner

  • Tomatpuré

  • Köttbuljong

  • Lite vatten

  • Massor av finskivad färsk chili, gärna Thai, Habanero eller Hot Lemon. Jag vill ha det riktigt idiotstarkt, så jag snålar inte med chilin. Minst 5-6 st till en gryta.

  • En skvätt soya, fishsauce eller Maggisås. (Istället för salt)

  • Lite färsk persilja eller koriander (om det är årstid för det.

Serveras med snabbmakaroner. (Det enda som snabbmakaroner duger till, men här ska det vara snabbmakaroner.)

DesK
2017-05-07 13:49
#12

#11 Vladimir Stroganoff roterar nog duktigt i graven  över alla korv Stroganoff. Orginalreceptet är med biff och heter så klart biff Stroganoff. Det är denna variant som jag gör.

Lövbiff, kryddig saltgurka eller mjölksyrad gurka, färska champinjoner, gul lök, vitlök, dijonsenap, tomatpuré, smetana eller stabiliserad yoghurt, svartpeppar, salt och blandade örtkryddor 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[nevamisse]
2017-05-08 00:11
#13

Falukorv, gul lök, senap, tomatpure, lite vatten, mjölk/grädde, vitpeppar, paprikapulver, salt.

Ibland har jag i krossade tomater, men helst inte.

Annons:
CelsiusT
2017-05-12 19:23
#14

Fräser falukorv i strimlor med hackad lök. Kryddar med paprikapulver, chilipulver, timjan, mejram och salt o peppar. Slår på en burk krossade tomater, i med en halv burk crème fraiche och låter puttra ihop. Serverar med kokt ris.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fransu
2017-05-13 08:18
#15

Oj vad mycket bra inspiration det finns i tråden för att förnya och lyfta sin (min!) stroganoff! 👍

Tipsar om en annan variant, Thai Stroganoff som jag lagat två gånger och som är riktigt god.

http://www.jennysmatblogg.nu/2014/02/25/korvstrognoff-a-la-thai/

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Jalking
2017-05-13 18:36
#16

Jag har testat att använda cocosmjölk men inte currypasta. Blev ganska OK så, men currypastan var en bra idé. Panengfalukorv måste testas!

Jalking
2017-05-25 23:04
#17

Panengfalukorv testat!
Falukorv, lök, grön paprika, skivad morot, cocosmjölk, panengcurrypasta, thaichili och några fint strimlade kaffir limeblad som jag hade tiggt åt mig på en thairestaurang. Den här gången ville jag ha ris till, men jag hade inget hemma så det blev snabbmakaroner.

Det blev väl ganska OK. Ris hade passat mycket bättre än makaroner. Och moroten hade jag kunnat skippa, den smaken passade inte alls in bland de övriga.

Upp till toppen
Annons: