Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 796 ggr
Kasp
5/2/17, 4:01 PM

Grodda, första gången

Har nästan inga redskap alls men det kanske går att grodda ändå? Tänkte grodda mungbönor. Blir det rätt att: lägga dem i kallt vatten i ca 12 timmar, sköljer av dem i en sil och låter det mesta av vattnet rinna av, lägger tillbaka dem i burken, lägger över en bomullströja och sedan sköljer bönorna 2 gånger per dag?

Annons:
Lojs
5/2/17, 4:23 PM
#1

Japp, låter ungefär som jag brukar göra. =) Jag brukar ha dem i en vanlig glasburk.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Namiko
5/2/17, 4:26 PM
#2

Det fungerar utmärkt, sitter precis och äter mungbönsgroddar groddade i burk, jag orkade dock inte täcka dom med något, höll bara en sil över öppningen när jag sköljde. Jag har även groddat gröna linser på samma sätt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Agafia
5/2/17, 4:38 PM
#3

Använd sköljvattnet till att vattna krukväxter , kanonbra gödningsmedel 👍

Kasp
5/2/17, 5:04 PM
#4

2. Då kanske jag inte behöver klippa sönder en tröja haha. Går det bra att ha glasburkslocket lite halvt på (så att det inte är helt tätt) och sedan typ ställa den i ett skåp så att det blir mörkt? Är lite rädd att göra fel så att det blir tokigt. Poängen med att ha groddburk/duk över, är inte det att resterande vatten från genomsköljnibgen ska kunna rinna ut? Har man de i burk utan att tippa dem så stannar lite vatten kanske kvar? Hur länge är bäst att grodda? Håller de sig en vecka i kylen? Står olika på olika ställen från 2 dagar till en vecka så man vet inte vad man ska tro på. Hur mycket blir det? Alltså hur mycket groddar blir det av torra? 3. Bra tips! Dock har jag inga växter hemma för tillfället. Men ska tänka på det.

Upp till toppen
Annons: