Annons:
Etiketterrådtips
Läst 604 ggr
Kasp
2017-04-22 23:47

Nyttig billig mat.

Äter inte mycket kött. Det känns lite enformigt med mestadels gryn och bönor och linser fast det är gott och för närvarande har jag iallfall råd att äta det. Får man i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler? Protein? Hämmar inte fyteinsyran mycket av upptag eller spelar det inte så stor roll? Tycker ibland att det är svårt att hitta på mat. Har också väldigt begränsad matbudget. Dela gärna med er av goda, nyttiga recept. Billiga. Har för mig blivit mycket gryn (ex bovete) med bönor till. Känns svårt att variera men gör jag typ bönbiffar så är det typ samma innehåll så känns inte så varierat direkt.. Skriv gärna vad ni äter och dela med er av recept och tips. Och lite tips på mellanmål.

Annons:
JazzBass
2017-04-24 10:13
#1

Alltså hurdan mat vill du ha tips på? Kött/fisk eller ska det vara vegetabiliskt protein?

Fytinsyra i spannmål och baljväxter kan hämma upptaget av olika mineraler och t.o.m. suga ut näring från kroppen (om jag inte förstått saken fel), men en lång blötläggning och tillräcklig tillagning kan inaktivera det mesta eller allt av den.

Själv äter jag sällan några mellanmål, tycker de är helt överlopps och onödiga. Äter hellre ordentliga, mättande måltider som håller mig mätt 4-6 timmar eller mer. Tillräckligt med protein och fett i maten gör susen för mättnaden. 

Jag är kanske inte den bästa att ge tips på billig och nyttig mat, då vi hos oss satsar ganska mycket av vår inkomst på att äta mångsidigt och försöker (med varierad framgång) minska på sånt som pasta/mjölmat, potatis och ris, till förmån för andra grönsaker, rotfrukter och gryn som oftast är dyrare. Men vad gäller proteinet så försöker vi hålla nere kostnaderna genom att t.ex. köpa kött (oftast lite billigare styckdetaljer snarare än filé) direkt från producenterna, fryst sej från frysdisken, torkade bönor som vi blötlägger, osv.  Det blir så bra som man gör det; så gott som allt går att få riktigt gott om man bara vet vad man gör. 🙂

Svårt annars att ge speciellt konkreta tips på så pass öppna frågor som du ställer, så precisera gärna frågan om mattips enligt nån speciell ingrediens eller nåt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kasp
2017-04-24 23:09
#2

Gillar bönor och linser men det äter jag en del redan men kanske tips på olika grytor på det. Helst recept utan grädde/creme fraiche. Sen äter jag inte heller ris och pasta. Jag trivs bra med att äta ofta så för mig är mellanmål ett måste. Ägg är gott men vill inte äta det till varje mellis hela tiden, vill ha något att variera med. Tar gärna emot alla former av tips på rätter med billigt protein som är näringsrika. Gärna recept på bönor, ärtor, kyckling, fisk och så. Det är bara att tips på, är det något jag inte tror att jag gillar så är det bara att jag hoppar över att laga det. ;) Helst så billigt och näringsrikt som möjligt.

Upp till toppen
Annons: