Annons:
Etiketterrådtips
Läst 795 ggr
Kasp
2017-03-25 23:05

Vilken olja är bäst att steka i?

Blir helt snurrig av alla råd om vad som är bäst, på vissa sidorna står det ex att man får cancer av att steka i vegetabiliska oljor och på andra ställen står det att det skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar. Vilken olja är bäst att steka i? Av vad jag förstått så är det antingen varmpressad raps- eller olivolja. Vilken är bäst? Vilken innehåller mest omega 3? Vad steker ni i?

Annons:
Scorpio97
2017-03-25 23:11
#1

Har ingen aning om vad som är bäst, men jag steker i kallpressad rapsolja och/eller smör beroende på vad jag tillagar. Anledningen till det är helt enkelt att jag tycker det blir godast och att det ger ett bra resultat. Använder kallpressad för att jag ändå har det hemma, och det känns onödigt att köpa olika sorters rapsolja. Har provat olivolja samt flytande margarin men jag tycker inte det blir lika gott då.


//Jessie

tlover
2017-03-26 08:23
#2

Mest omega 3 innehåller rapsoljan (mellan olivolja och rapsolja) vem som är bäst att steka i ändras med olika studier men vill du steka hett är det bäst med smör eller kokosolja. Varmpressad olivolja anses också tåla väldigt höga temperaturer men fram tills att oljan börjar ryka är alla ok ur cancerogen synpunkt. Det är när det börjar ryka som dom blir dåliga och personligen så kommer jag sällan upp i de temperaturer som krävs för det. Om jag gör det så är det ett misstag och jag börjar om från början igen

l'm back

JazzBass
2017-03-26 09:32
#3

Jag steker gärna riktigt hett och då är det fett med hög andel mättat fett som gäller, alltså kokosolja, klarat smör (vanligt smör innehåller protein och laktos som bränns vid hög temperatur, och vatten som man måste låta koka bort), ankfett eller annat djurfett. Också bra är raffinerade oljor med hög andel enkelomättat fett, som olivolja och urtekrams ekologiska solrosolja (korrigering: stekolja heter den, men är gjord på solrosor), som skiljer sig markant från annan solrosolja. Oljor med hög andel fleromättade fetter borde inte vara speciellt bra eftersom dessa fetter är minst stabila vid långvarig upphettning, men jag gillar ändå att steka panerade saker i jordnötsolja för den neutrala, lätta smakens skull. Rapsolja (vanlig) använder jag till plättar faktiskt, blir jättebra utan att hela huset luktar stekos. Kallpressade oljor använder jag helst inte till stekning i hög temperatur, men nog om man kör mer beskedliga temperaturer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
2017-04-01 06:54
#4

Jag steker i rapsolja, olivolja eller smör beroende på vad jag steka.

Torparmor
2017-04-01 21:28
#5

Jag blandar oftast rapsolja eller kokosolja med smör. Smör dels för smakens skull dels för lättare att ha koll på temperaturen


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: