Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1616 ggr
oh-la
2017-03-25 12:22

mat till de minsta

jag hittade ingen grupp just gällande mat till de små, men jag tänkte att det ju finns flera med barn som hänger här och även di små måste ju äta 😃

min lilla dotter är fyllda 6 månader och är superintresserad av mat. själv gillar jag ju verkligen att laga mat, så att göra hennes mat känns helt självklart (framför allt för att jag verkligen tycker det är kul). så, fler som lagar mat till sina små? tips på recept som vi kan prova? 

idag blev det en kycklinggryta innehållande sötpotatis, lök, vitlök, morot, oregano, paprikapulver, krossade tomater, kycklingfilé och två matskedar röda linser. smakade av med lite lite creme fraiche, lite socker (för syran från tomaten) och lite tomatpuré. vi får se vad hon tycker om detta. själv skulle jag gärna äta det med lite tillsatt salt och innan grytan mötte stavmixern 😉

så, tips och maträtter för de minsta! kör på!

Annons:
CelsiusT
2017-03-25 16:35
#1

Vi introducerade mat enligt blw (babyled weaning) så vårt barn åt av vår mat rätt upp och ner som den var. Saltade inte extra, men normalt saltinnehåll är okej för små barn. Så vi lagade aldrig någon särskild barnmat men vårt barn fick enbart hemlagad mat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Madde
2017-03-26 10:34
#2

Den här tråden är jag intresserad av då min son är över 5 månader och vi har börjat introducera smaksensationer.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JazzBass
2017-03-26 11:09
#3

Vad vi förstått är det inte ok enligt de officiella råden att tillsätta salt alls i maten åt barn under 1 år då det påstås vara dåligt för njurarna, även om jag också läst om doktorer/professorer som ifrågasätter rådet. Jag tror inte det är så farligt, speciellt inte ju närmare 1 år barnet är, men vi har åtminstone undvikit det, utom det lilla som finns i smör. Jag skulle också vara (eller snarare är) försiktig med vissa andra ingredienser som bönor, ärtor, rödbeta, spenat, nässla, lever mm, som innehåller näringsämnen som de små inte tål så bra eller alls. Det kan löna sig att kolla upp vad de officiella rekommendationerna säger. Jag tror också det borde funka bra att gå efter vad barnmaten i butiken innehåller för bebisar i olika åldrar om man är osäker.

Vi har inte kört BLW då min fru är så orolig för att barnen ska få nåt i halsen, så det har blivit i huvudsak puréer vi serverat, och gradvis gjort dem grövre när barnet blir äldre. Alla vanliga rotfrukter går utmärkt att göra puréer på, och som kött funkar det bra med sånt som pulled pork, bara man är mycket restriktiv med saltet och skär det tvärs mot fiberriktningen innan så man undviker alltför långa trådar. Går bra ner om man blandar det med nåt lite sötare som morotspuré. Jag kan varmt rekommendera ångkokning i tryckkokare, går snabbt för en stressad förälder att koka rotsaker tillräckligt mjuka på det viset, och det bevarar näringsämnen bättre än speciellt kokning i vatten. Långkokt kött som PP går också jättebra att göra i tryckkokare på 15-20 minuter om man delar köttet i kuber först. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
2017-03-26 11:13
#4

#1, spännande! satte mig och läste lite om det igår :) vi gör så att lilltjejen äter med oss, men mat som jag gjort till henne. vi saltar väl inte upp mängder, men jag låter henne hellre ha lite mindre saltad mat än oss. till på köpet äter vi ofta väldigt stark mat. mycket chili, starka såser och liknande. känner att vår starka mat nog får tas lite senare, och skulle jag ta ut vår mat till henne skulle jag ändå få stå och göra två omgångar i olika grytor. gör därför mat till henne och fryser in :) sedan får hon mycket grönsaker att pyssla med vid sidan av. hel morot älskar hon, liksom hel gurka i stavar. äppleklyftor har hon också fått att gnaga på, och det uppskattas!

blev även en köttfärssås igår till henne. blandfärs, gul lök, vitlök, lite riven sötpotatis, lite röda linser, tomatkross och lite tomatpuré samt lite pasta. passade på när vi ändå gjorde köttfärssås att göra en ordentlig laddning att frysa in till henne också. efterrätt igår blev hemmagjort fruktmos på äpple.

#2, vad ger ni? vi började med gröt vid 4 månader med lite fruktmos i. kör ni rotfruktsmos till grabben?

oh-la
2017-03-26 11:20
#5

sedan kan jag  tillägga att enstaka skedar av vår mat har hon fått sedan hon var 4 månader. hon föredrar de snälla smakerna, men mycket smak, typ fiskgratäng med riktig hemmagjord räkfond och lite västerbottenost i såsen. gillar hon maten får hon tills hon tröttnar. är hon intresserad har vi alltid låtit henne smaka vårt. har väl tänkt att nyfikenhet är bra att bejaka :)

CelsiusT
2017-03-26 16:14
#6

Stark mat är ofta väldigt uppskattad av dom små. Så det är inget vi har undvikit. Dom officiella råden är inte att ge saltfri mat utan att undvika att salta extra. Dvs inte salta med saltkaret säger BVC. Men naturligt salt i korv, buljong, osv är inget farligt. Bönor och sånt har jag aldrig hört att man ska undvika. Bara vara försiktig med gröna bladgrönsaker och det är ett ifrågasatt råd då man måste äta stora mängder för att alls komma upp i dom skadliga mängderna. Honung ska undvikas helt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
oh-la
2017-03-26 16:35
#7

#6, nej, jag misstänker ju att platser på jorden där maten är generellt starkare än här inte mjäkar till sina små. min lilla gillar inte det starka, så det känner jag inte är någon idé än alls. som sagt, hon vill ha smakrikt med inte starkt. där emot upptäckte vi att hon älskar thaimat! inte köpematen, utan äkta thailändsk mat lagad av familjens thailändskor. fast å andra sidan, den maten är så himla god så den tackar nog ingen nej till. det starka gick inte hem där heller.

bönor ger vi, och vi brukar dryga ut mycket hemma med just bönor och linser. tycker det är gott. det har funkat bra på lilltjejen också :)

#3, åh! pulled pork skulle ju vara nått!!! det blev jag sugen på själv också :) tänkte testa pulled lamb kryddat med rosmarin och vitlök. tror inte att lite salt på det gör så stor skillnad om man sedan låter bli att salta eventuella tillbehör. 

funderar också på någon fisk, vit kokt kanske med något till, och kanske någon lax med kokosmjölk? hmm… tycker nästan det är roligare nu att laga barnmat än mat till mig själv 😃 det finns ju så mycket god mat!

JazzBass
2017-03-28 12:14
#8

#6 - I så fall är råden i Sverige klart mindre strikta än de i Finland. Här rekommenderas inte korv/charkprodukter alls för under 1-åringar p.g.a. deras salt- och nitritinnehåll, och man ska inte tillsätta något salt alls i maten. "Normal salthalt" rekommenderas alltså inte. Jag ser dock att de senaste officiella råden i Finland har blivit lindrigare med avseende på hårdsmälta proteinrika livsmedel som bönor, men det totala proteinintaget ska iaf begränsas till 7-15 E%.

Här är för övrigt en rätt populär men icke-officiell broschyr som också innehåller många recept:

http://www.ahs.ax/files/mat_for_sma_magar_maria_melin.pdf

Vad gäller kryddning så tycker jag gott att man kan krydda maten ganska så normalt även till de minsta, men jag undviker ändå att överdosera starka kryddor som chili.

Det finns också flera böcker på ämnet barnmat, och här är två:

"Barnmatsboken" av  Monique Re Roux Forslund (provläsning). Att författaren är LCHF-are märks ganska tydligt, så om man är "allergisk" mot LCHF / okritisk till de officiella fettsnåla och kolhydratrika råden kanske det här är en bok att undvika. Själv tar jag väl vissa råd med en nypa salt, men det finns också mycket bra i den.

"Smakäventyret" av Ann Fernholm (provläsning). Jag har inte läst den här ännu men vi har den hemma (frun har läst) och jag har följt med hennes förhavanden sen hon skrev "ett sötare blod". Rekommenderar även hennes andra böcker, och speciellt  "Det sötaste vi har" är värd att nämnas i den här tråden då den ju handlar om barn och socker.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2017-03-28 13:39
#9

Råden ändras ju väldigt ofta! Jag blev riktigt förskräckt när jag läste på en annan sajt att livsmedelsverket rekommenderar både gravida och små barn att äta odlad lax! Även rå sådan! 

Jag anser att sunt förnuft måste gälla och att ge barnen så lite processade livsmedel som möjligt och absolut inte barnmat på burk. En bra grundkokbok är bra att ha. Vi gav våra barn smakportioner av vår mat, så snart de visade intresse för det, vilket var vid ca 5 månaders ålder.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

oh-la
2017-03-28 14:21
#10

#9, varför "absolut inte" om barnmat på burk? vi lagar ju all mat, minus välling och gröt då som vi ger köpe av. däremot skulle jag absolut kunna ge en burk barnmat om vi ska iväg. den är mindre kladdig att ha i skötväskan :P idag finns både ekologisk och svenskproducerad barnmat med svenska råvaror… påståendet om lax får du också gärna utveckla.

#8, tack för tipsen! vi kör inte lchf, men vi är heller inte fetträdda. lightprodukter används inte alls.

jag satt faktiskt och jämförde två Rutiga kokboken för några veckor sedan, en från 86 och en från 06, det är ju nästan löjligt vilken skillnad, både i recept och syn på mat. i den äldre versionen kunde man börja ge mat både tidigare, och med både grädde, mjölk, smör och salt. mjölken skulle helst vara den feta. i 06 version var det absolut inga mjölkprodukter, och skulle man ände ge skulle det vara fettreducerat, margarin, lättmjölk och ingen grädde alls. kapitlet om bantning (inte för barn) fanns inte alls i versionen från 86.

jag kan också säg att menyförslagen från 86 var bra mycket mindre pretentiösa än de i 06 version. som nyårsmiddag föreslogs "en skål räkor med rostat formbröd" och till efterrätt "funkade päronhalvor med gorgonzola och paprikapulver till alla menyförslag" :P

nu kapar jag  min egen tråd känner jag :P

JazzBass
2017-03-29 15:28
#11

Vad gäller burkmat så har vi försökt ha en avslappnad inställning till det hela. Vi undviker dem till vardags, men vi får inte dåligt samvete om vi nu och då öppnar en burk. Speciellt på resor är de väldigt praktiska att ha.

#9  - Jag är också lite intresserad av det där kring laxen. Jag vet att norsk odlad lax knappast är det bästa ur flera synvinklar, men det blir en hel del sånt hos oss ändå. Den närfångade/-odlade fisken från Östersjön är ju i det närmaste giftig enligt myndigheterna, och fet fisk ska ju vara så hälsosamt även om nu den norska odlade laxen lär vara utarmad på omega 3. Det återstår dock inte så många alternativ om man vill äta fisk några gånger i veckan. Köpte skreifilé förra veckan och det var fantastiskt gott, men det är faktiskt svårt här hos oss att få tag på "bra" fisk regelbundet, speciellt till vettigt pris. Sej i fyrkantig form (kuber eller block) från frysdisken är dock ett undantag, och det köper vi ganska ofta. Tillreds den väl blir den också helt god. Makrillfilé i tomatsås är också helt okej.

#10 - Intressant jämförelse! 

Vad gäller fettsnålt till barn så tror jag myndigheterna är helt ute och seglar idag. Jag tror inte att de kommer hålla ut många år till med sina fettsnåla rekommendationer och de kommer frikänna det mättade fettet p.g.a. att forskning som entydigt visar att det är skadligt ju faktiskt saknas. Det är naturligt att äta mättat fett (dock inte industriframställda transfetter som de mättade fetterna ofta klumpas ihop med) och sånt som alltid varit en naturlig del av vår kost som människor vägrar jag tro är skadligt, snarare tvärtom. Att lämna bort fetterna till förmån för dåliga (alltså inte alla) kolhydrater är dessutom verkligen ingen bra idé ur hälsosynvinkel, men det händer så lätt om man försöker undvika fett.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
2017-03-29 15:54
#12

#11 håller verkligen med dig där! sedan vill jag någonstans lära min dotter att äta rätt utan att hålla på med light och eländen. i princip kan man äta allt, i lagom mängd i förhållande till livsmedel. jag vill inte hålla på och förbjuda livsmedel, istället lära att man kan äta allt med måtta. sedan är jag allergisk mot att krångla till saker. smör exempelvis… det finns inget livsmedel som egentligen är så enkelt. det innehåller en sak, max två om man tillsätter lite salt. för mer bredbart tillsätts iofs tre, rapsolja, men jag kan ha överseende med det. att man kan krångla till det så mycket och göra margarin övergår mitt förstånd. får panik när jag läser innehållet. jaga tror verkligen inte på hela fettpaniken, men som sagt, jag undviker inte kolhydrater heller. 

idag fick vi ett litet bakslag. något har nog introducerats lite snabbt… lätt avhjälpt med katrinplommonpuré, men lite får vi nog backa, kanske ge katrinplommon lite varje dag för att hålla igång den lilla magen :)

coop hade billiga äpplen här om dagen, så jag passade på att köpa det och lite päron och kokade äpple och päronmos med lite äkta vanilj och lite lite kanel. blev väldigt gott! till och med jag kunde tänka mig att äta det :) testade rent mos på gröna ärtor också… oj vad äckligt hon tyckte det var!

CelsiusT
2017-03-30 08:43
#13

Vill bara varna för att katrinplommon också i sig kan göra magen krånglig. Den får lätt fart på magen men man kan också få ont i magen och är det pga omogna tarmar är det inte alltid det bästa att jaga på dom mer. Bättre att lugna tarmarna med något dom är vana vid. Att backa och amma några dagar är en bra lösning, bröstmjölken har lugnande effekt samtidigt som det är milt laxerande på tarmarna. Så bättre att backa och bara amma än att börja mixtra med olika livsmedel som ger fart eller stoppar upp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
OlgaMaria
2017-03-31 13:41
#14

Det jag lärde mig från när jag hade småbarn var att konsistensen är viktig, om man nu serverar något ihopmixat. Det kan kännas "fel" att späda maten med vatten, men jag insåg att man ju lika gärna kan ha vattnet i maten istället för att dricka vatten till maten. Maten åts mycket bättre när den var åt det lösare hållet. Sen lite extra fett för mer näring och godare smak.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
2017-04-01 06:51
#15

Jag minns inte hur noga jag följde rekomendationerna men tror jag undvek ett par saker + saltet. (Bor osm Jazzbass i Finland).

Men Joel har alltid älskat starkare mat än mig så  jag har kryddat på med allt annat.  Ganska fort slutade jag också purea maten utan bara mosade den. 

#11 Jag håller med om fettet. En bekant fick tillsägelse från rådgivningen att hans son skulle dricka fettfri mjölk men sen ha äkta smör i maten. Barnen på dagis dricker ju enbart fettfri mjölk och sedan nån sorts margarin. urk

oh-la
2017-05-16 19:18
#16

nu har det gått ett par månader och vi börjar få lite kläm på det här med matning. lilltjejen har (på eget initiativ) slutat med all dagamning och ammar bara på natten. resten av målen kör vi hemmagjort.

ett par recept har blivit återkommande och är väldigt omtyckta, så jag tänkte att jag kör dem här, även om de troligtvis är så basic att de som gör mat själva redan gör något liknande :) vi använder mycket frysta färska kryddor och grönsaker. blir billigare utan att bli sämre :)

Torsk med potatis och blomkålsmos, sås med dill och gräslök:

torskfilé ca 2-3 filéer (ett paket tog jag)

potatis 3-4 medelstora

blomkålsbuketter motsvarande ca ett halvt blomkålshuvud

grädde

vatten

smör eller olja

fryst dill och gräslök, ca en matsked dill och en halv matsked gräslök eller efter smak (självklart går färsk bra om man har det)

vitpeppar att smaka av med

skala och tärna potatisen i stora tärningar. värm olja eller smör i gryta och ha i potatis och blomkål. bryn försiktigt utan att det tar färg. på med vatten så det knappt täcker grönsakerna och låt puttra tills grönsakerna är mjuka. häll av en del av vattnet, men inte allt och häll på grädde. tärna fiskfiléerna och lägg i. låt koka med grönsakerna tills de är genomkokta. smaka av med lite vitpeppar och vänd ner kryddorna. mixa till mindre barn med stavmixer, eller mosa till större för mer bitar.

Kycklinggryta med rotfrukter och  örter:

kyckling 1-2 filéer

potatis, 1 st

morot 1 st

blomkål ca 1/4 huvud

sötpotatis 1/2

olja eller smör att steka i

vatten

basilika 1/2 msk

oregano 1/2 msk

persilja 1/2 msk

eventuellt en klick crème fraiche

lite peppar

skala rotfrukterna. tärna i lagom bitar. värm olja eller smör och bryn försiktigt rotsakerna utan att de tar färg. häll på vatten så det täcker. koka tills alla grönsakerna är mjuka.  

För mat som ska mixas till mindre barn: skär kycklingen i mindre bitar och lägg ner i grytan med de färdigkokta grönsakerna. låt koka med tills kycklingen är genomkokt. häll ner kryddor och smaka av med lite peppar. ha eventuellt i lite creme fraiche. mixa.

För lite större barn som vill ha bitar: dela filéern på hälften, vänd i lite olja och krydda med en del av de färska kryddorna. in i ugnen på ca 150-175 grader tills de är genomstekta. de ska inta ha för mycket stekyta utan bara vara genomgjorda. låt svalna och skär därefter i lagom bitar. jag har gjort så eftersom det är lättare att hantera och skära lagom stort i en redan färdig kycklingfilé. den kan man även hacka ner om man bara vill ha struktur.

mosa rotsakerna och vänd ner kycklingen, eventuell creme fraiche och resten av kryddorna. smaka av med lite peppar.

Klassisk köttfärssås

blandfärs, ca 400 g

pasta, risoni

morot 1 st

gul lök 1/2 st

vitlök, en liten klyfta

tomatpuré en  matsked

krossade tomater, en halv burk (ca 250 g)

(eventuellt lite vatten)

torkad oregano en tsk

paprikapulver en tsk

basilika, fryst eller färsk, ca 1 msk

persilja, ca 1 msk

olja eller smör att steka i

skala moroten och löken och riv grovt. skala vitlöken och riv fint på järnet. värm olja eller smör och bryn försiktigt grönsakerna. vänd ner köttfärsen och bryn tills den är genomstekt. vänd ner tomatpuré och de torra kryddorna. häll på de krossade tomaterna och eventuellt lite vatten om det blir för torrt. ha i ibasilika och persilja och låt koka ihop. kör lite med stavmixer, det ska inte bli puré, med för att få färs och grönsaker mer jämna. 

koka upp vatten och koka pastan enligt anvisningar på paketet. om barnet börjat äta lite bitar är pastan lagom stor som den är. annars är den lätt att mixa med köttfärsen.

tips är att frysa in i stora bullformar. det blir ganska lagom portioner.

ursäkta att det sista blev lite kort, lillskruttan vaknade precis så plikten kallar ;)

Madde
2017-05-20 22:17
#17

Recept är alltid trevligt att få tips på. Själv gjorde jag lax och potatis igår. Körde på fri hand. Kokade potatis, när den nästan var klar hade jag i laxen som fick koka tillsammans. Sen mosade jag det och hade i smör, grädde och dill. Det uppskattades.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
2017-05-20 22:38
#18

#17 lax måste jag köpa hem och göra något med :) bra tips!!

oh-la
2017-06-08 16:43
#19

jag fortsätter väl spamma min egen tråd ;)

Currykyckling med ris (från ca 8 månader)

1 hel kyckling
1 morot
1 gul lök
en halv kycklingbuljongtärning
5-7 vitpepparkorn
3 lagerblad
2-3 liter vatten
olja att steka i

1/2 gul lök
1/2-1 msk currypulver
ca 1/2 liter kycklingfond (från koket)
1-2 dl grädde
eventuellt lite maizena att reda med
olja att steka i

ris (4 portioner var ganska lagom)

skär moroten och löken i större delar. bryn ett par minuter utan att de tar färg. lägg i den hela kycklingen. häll över vatten så det täcker och lägg i kycklingbuljong, vitpepparkorn och lagerblad. låt koka under lock tills köttet börjar dra sig tillbaks på benen och kycklingen är färdig. ta upp kycklingen och sila av grönsakerna. häll tillbaks fonden i kastrullen. låt koka ner utan lock tills ca en liter kvarstår. stycka under tiden av kycklingen från benen och hacka fint (typ köttfärsfint, eventuellt lite grovare) lägg i en bunke, häll i lite fond från koket och täck med plastfolie så kycklingen inte torkar.

häll fonden i en bunke. den 1/2 l fond som inte används till detta kok kan med fördel frysas in och användas till nästa kok, eller andra rätter.
ha lite olja i botten på kastrullen. hacka löken mycket fint och bryn försiktigt utan att den tar färg. ha i curry och låt försiktigt bryna med en stund. häll över fonden och grädde. smaka av och ha eventuellt i mer curry eller grädde beroende på hur mild i smaken man vill ha den. red eventuellt. 

koka ris enligt instruktionen

vänd ner den hackade kycklingen och det kokta riset i såsen. 

detta har varit en favorit hemma det senaste :)

vill också för tydlighetens skull tillägga att jag vare sig är dietist eller expert på barnnutrition. jag följer heller inga speciella dieter eller utesluter några livsmedel. jag är kort och gott en glad amatör som gillar att laga mat till dottern :)

oh-la
2017-06-16 15:01
#20

ett utrustningstips, plättlagg! vilken grej för en matlagande småbarnsförälder. perfekt för både fruktplättar, bananplättar och matiga omeletter i lagom storlekar. det blir perfekta portioner att frysa in och ta fram och värma vid behov :) plättar har vi haft som mellis att ta fram ur frysen och det är verkligen poppis.

Annons:
Upp till toppen
Annons: