Annons:
Etikettmatprat
Läst 5289 ggr
NjumNjum
2017-03-17 14:25

Potatisen blir inte mjuk!?

Har skurit potatis i skivor (ca en halv cm) och gjort en liten sås. Förkokade potatisen i 10 minuter först. Blandade sedan allt i en liten glasform. Potatisen har varit inne i mer än 40 minuter på 200 grader, men skivorna är HUR HÅRDA SOM HELST! Alltså!? Blir så less… Ja det är ej mjöliga potatisar, men jag har gjort klyftpotatis på hårda flera gånger förut. Men då på plåt. Kan det vara så att det är formen som hindrar potatisen? Att värmen inte lyckas tränga in?

Annons:
Fridaaaa
2017-03-17 14:27
#1

Varit med om samma sak med vissa fasta potatissorter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
2017-03-17 15:58
#2

Svårt att säga, men det kanske är vattenmängden som är för liten? Om du bara har blandat potatis och sås så kanske det går trögare än annars för potatisen att bli mjuk. Men också stora bakpotatisar blir ju mjuka av värmen på ungefär 1 timme, och 10 minuter förkokning och 40min i ugn borde ju räcka till med råge. 🤔 

Jag var med om nånting lite liknande häromdagen. Skulle koka risotto på carnaroli-ris, men riset blev inte tillräckligt mjukt ens efter ca 2 timmar, när 35-40min borde ha räckt till. Jag gissar dock att det kan ha varit syrligheten som blev för hög i buljongen den gången, möjligtvis även saltmängden. Jag hade tyvärr inget vin till hands och körde en skvätt äppelcidervinäger istället, men det blev för mycket av den varan. (Tror jag ska hålla mig till Arborio i fortsättningen, har alltid blivit mjukt på ca 20, max 30 minuter). Dagen efter kokade jag risotton med 3 dl extra tillsatt vatten i ungefär 20 minuter, och då var det ok… 🙂

Medan jag skrev nu så kom jag att tänka på att baser kan göra att cellstruktur bryts ner snabbare, och logiskt sett borde ju syror då ge motsatt effekt. Själv brukar jag ibland tillsätta lite bikarbonat (basiskt) då jag steker lök till en sås, för att få den att brytas ner. Så jag skulle gissa att din sås blivit för syrlig för potatisen. Men den borde nog bli mjuk ändå, tar bara längre tid.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CelsiusT
2017-03-21 11:08
#3

Vissa sorter blir aldrig mjuka. Skiljer inte bara på fast och mjölig utan det finns ju massa olika sorter fast potatis och dom blir olika mjuka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Carmarino
2017-03-21 11:14
#4

ICAs buffélabb har testat bästa sättet att laga potatisgratäng. Det sättet gör också att gratängen blir lika bra dagen efter, när den värms upp igen. Då kan man laga den dagen innan, så slipper man stressa om man ska bjuda gäster på den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: