Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1590 ggr
JazzBass
2017-02-24 16:28

Föll i knivgropen

Rubriken blev kanske lite väl dramatisk, men vad jag vill säga är att jag de senaste veckorna varit som uppslukad av knivar, närmare bestämt japanska köksknivar. Nakiris, Santokus, Gyutos, Debas osv. Shirogami #1 och #2, aogami #1 och #2, VG-10, damaskus, nashiri, kurouchi, warikomi. HRC-hårdheter, slipstenar och slipvinklar. Många ord och termer att lära sig. 🤓😛

Så förra veckan blev suget efter en Nakiri (japansk "fyrkantig" grönsakskniv) för stort, och jag beställde den här efter mycket googlande: http://www.oleio.de/santoku-damastmesser-japanischer-damaststahl-vg-10-wakoli-edib-1043

Kniven har inte kommit än, men jag har höga förhoppningar om den , samtidigt som jag inte vågar hoppas för mycket. Priset är långt under medel för en dylik kniv, med 67-lagrigt damaskusstål inklusive VG-10 i kärnan, med hamrad yta och mycket god ytfinish och design. Jag tycker den ser ursnygg ut. Får återkomma med detaljer när jag fått den och hunnit testa lite. Beställde på samma gång också ett slipstenspaket från samma tyska nätaffär.

Men det tog absolut inte slut där. Jag var fortfarande helt inne på att också prova på en kniv i kolstål (alternativt kärna i kolstål), gärna en kort Santoku. Jag hade läst att dessa är enklare att slipa löjligt vassa än rostfria knivar trots att de är mer härdade (högre HRC-värde). Återigen kollade jag runt en massa, främst på ebay, och hittade till sist en ursnygg kniv jag föll pladask för med kärna av det högklassiga kolstålet Aogami #2 och sidoytor av hamrat, matt rostfritt stål. Dock var den lite i dyraste laget för mig, drygt 100 dollar, och dessutom från Japan vilket innebär att jag hade behövt betala också mervärdesskatt vid importen. Så jag lät den vara och beställde istället en Santoku av märket Torijo, med mycket mer traditionellt japanskt utseende och inga krusiduller: http://www.ebay.com/itm/TOJIRO-Yasuki-Shirogami-Japan-Messer-Santoku-poliert/361875880097 Hoppas på snabbare leverans med denna. 

Det går att slänga hur mycket pengar som helst på exklusiva japanska knivar om man vill, men här gick gränsen nu för min del. 😛 Men jag kommer nog beställa fler om jag bara kommer överens med de här första. Jag har hittills bara använt förhållandevis billiga knivar, främst Fiskars Functional Form, och de har väl varit ok, men nu var jag sugen på att se om det är så pass mycket bättre med mer exklusiva knivar som många säger. Ska bli intressant att se.

Det här blev väldigt likt ett blogginlägg nu, men för att lite göra det mer forumanpassat: Vad har ni för köksknivar hemma? Erfarenheter av japanska knivar? Dela med er. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
2017-02-24 17:08
#1

Aha! Det är där du har gömt dig 😃 Måste erkänna att jag direkt anade att det var ditt inlägg, när jag såg rubriken till höger 😎 Vill obsalut veta vad du tycker om knivarna!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2017-02-28 09:31
#2

#1 - 🙂

Nakirin kom igår.  Tyvärr är jag inte helt nöjd med den. Den är tung, 240g och därmed ca 100g tyngre än vad som är normalt för en lika stor nakiri (enligt mina efterforskningar på ebay), troligtvis på grund av att bladet är ganska tjockt vilket gör det lite svårare att skära hårdare saker som rotfrukter. Det var inte vad jag ville ha. Kniven känns så också pass robust att jag inte ens vet om den är så lämplig för att skära grönsaker, som ju är det huvudsakliga användningsområdet för en Nakiri. Jag kan absolut tänka mig att skära kött och fisk med den också, utgående för hur robust den känns. Få se om jag vänjer mig vid den eller inte.

Eggen var mycket vass, men den verkade ha varit något osymmetriskt slipad. Den hade kanske hade funkat perfekt för en högerhänt, men inte för mig som vänsterhänt. Jag slipade om eggen med slipstenen som jag beställde på samma gång, och då skar den rakare. Lika vass blev den också, skulle jag säga.

Slipstenen var klart mindre än jag trodde, vilket kan förklara det relativt förmånliga priset, men för övrigt verkade den riktigt bra. Jag kände inget slitage på den grövre ytan (grovlek 1000) trots att jag slipade tre knivar på den igår. Den fina ytan (grovlek 6000) gav en fin blank finish åt eggen. (Grovlekar över 3000 används inte för slipning utan polering). Ett bra köp skulle jag säga. Men som sagt, jag är inte helt nöjd med kniven. Möjligtvis returnerar jag den (om man nu får returnera den efter att ha slipat den) men det innebär förstås extra fraktkostnader…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2017-02-28 09:35
#3

Så här vass ska för övrigt en kniv vara tycker jag. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2017-03-03 08:33
#4

Uppdatering. 🙂

Jag börjar bli lite mer vän med Nakirin, men det blir mer och mer klart för mig att det inte var en typisk japansk Nakiri utan mer en västerländsk version, som dessutom är i häftigaste laget med tanke på vikten. Den kan dock vara en fördel då man ska grovhacka (choppa) morötter, som ju är ganska hårda. Men man får vara försiktig med fingrarna i så fall, de går nog av om de skulle hamna under eggen eftersom det skulle kräva ganska kraftiga slag med kniven. Så den kan ha sin plats i köket, men jag tror ändå att jag i nåt skede kompletterar med en äkta japansk, lättare Nakiri, helst med kurouchi- eller nashiji-ytfinish alternativt hamrad och matt  för bättre släpp.

Fick igår hem också Santokun jag beställde. En helt totalt annorlunda kniv som jag föll pladask för. Den är tunn och mycket lätt, med en skärpa som nästan skrämmer mig. Den påstås av kniventusiaster vara väldigt prisvärd, och den kostade också bara 49euro+frakt från Tyskland. Sök efter Tojiro Shirogami på Ebay om du är sugen att skaffa en, jag rekommenderar de varmt. Shirogami är ett vanligt kolstål för japanska knivar, och går att slipa extremt vasst. Det är lillebror till det något högklassigare Aogami-kolstålet men räcker bra till hemmabruk, har jag förstått. Observera bara att det är reaktivt och kniven bör torkas ren genast efter användning för att inte rosta. Med tiden lär de dock utveckla en patina, som också minskar reaktiviteten med råvarorna). Jag ångrar dock att jag köpte en version med polerade ytor då såna har klart sämre släpp än kurouchi (svart råyta).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: