Annons:
Etiketterrådtips
Läst 10388 ggr
Rafflan
2/23/17, 11:11 PM

Tina fryst kött?

Förr tinade jag fryst kött i kylen men fick lära mig att det var dåligt, så då började jag tina det i varmt vatten, men fick nu lära mig att det var dåligt då det kunde börja växa bakterier om man tinar köttet i varmt vatten (dock borde dom  bakterierna väl dö när man steker köttet?)

Så min frågar är hur tinar man bäst? Micro?

Annons:
Carrosh
2/23/17, 11:17 PM
#1

Tinar i varmt vatten. Vattnet hinner ju ändå bli kallt rätt fort. Och bakterier dör, precis som du säger, när man steker.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rafflan
2/23/17, 11:47 PM
#3

#2 hur lång tid tar det? måste ju ta timmar?

DesK
2/24/17, 7:06 AM
#4

Det beror mycket på vilket kött och hur stor bit det är. Det mest skonsamma för större köttbitar är att tina i kylen, vilket tar ca ett dygn. Biffar och tunna köttbitar kan tinas /stekas direkt från frysen, förutsatt att de har styckfrysts. Färs av alla slag är extra känsligt och bör aldrig tinas i vatten, utan helst i kyl. Det bästa är att packa färs i tunna paket, då tinar den rätt snabbt och till röror mm kan den tinas direkt i grytan /pannan.  Om du har en mikro med s.k upptiningsfunktion, kan du tina det mesta i den, men då måste du hålla ordentlig koll, för tunna delar och delar som sticker ut kan lätt bli kokta. Även stekar kan tillagas frysta på samma sätt som tjälknöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rafflan
2/24/17, 10:03 AM
#5

#4 om man googla står det på nästan alla ställen att man inte ska tina i kylen?

DesK
2/24/17, 10:20 AM
#6

I kallt vatten så får köttet sämre smak, tycker jag. Bättre då att tina i rumstemperatur. Det bästa är att tillaga köttet direkt från frysen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
2/24/17, 10:32 AM
#7

Jag tycker tvärt om att det blir sämre om man tillagar fryst kött. Sedan äter jag mest nöt och det vill man ju inte ha genomstekt.

jag tinar i kallt vatten eller rumstemperatur om det är mindre köttbitar eller platt köttfärs.

JazzBass
2/24/17, 1:20 PM
#8

Läste nånstans (tror det var i Lisa Förare Winbladhs "Matmolekyler" eller på Taffel.se) att upptining i kallt vatten är det bästa och att en långsam upptining i kylskåp inte visat sig vara så skonsamt som man trott. Dessutom är det senare ju så oerhört långsamt då värmekonduktiviteten i mer eller mindre stillastående luft är så pass mycket sämre än i vatten (jämför att sätta handen i 50-gradigt vatten mot i 50-gradig ugn luft så vet ni vad jag menar). Att vi har frysen inställd på -26°C (för att säkra hållbarheten på bl.a. fettrikt kött) gör inte saken lättare.

 Själv tinar jag i ljummet vatten. Vattnet kyls ju snabbt ner av köttet ändå, men det ljumma vattnet ger upptiningen en kickstart, så att säga. Bakterietillväxten är tid- och temperaturberoende så att den är snabbast i högre temperaturer, men då man tinar kött söker sig värmen hela tiden in i köttet för att tina det frusna längre in, och ytan hålls därför svalare. Det är ur den här synvinkeln troligtvis värre att låta köttet stå framme i några timmar för att nå rumstemperatur, än att snabbtina en köttbit i ljummet vatten i en kvart, och kanske t.o.m. låta det värmas lite längre till rumstemperatur.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2/24/17, 1:29 PM
#9

Det var den här artikeln på Taffel jag menade: http://taffel.se/blog/tina-maten-snabbare

Där står att man ska flytta köttet till kylskåpet då det tinat, men artikelförfattaren nämner inte hur man ska göra när man vill att köttet ska nå rumstemperatur, vilket är bra åtminstone för tunnnare köttbiffar i alla fall. Jag antar det är vettigare att värma i plastpåse i ljummet vatten en kort stund än att låta köttet stå framme länge (det tar oftast rejält mycket längre tid än en den halvtimme eller timme som det står på förpackningarna), just för att bakterietillväxten ska bli så liten som möjligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
2/28/17, 12:29 PM
#10

Jag brukar tina i kylen eller rumstemperatur, men borde kanske köra med vatten istället då. Brukar endast lägga inplastad fryst fisk i vatten av någon anledning. Sen tinar jag ju ofta kött genom att göra tjälknöl. 😉

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[nevamisse]
3/4/17, 12:18 AM
#11

Tinar kött i rumstemperatur och sedan i kylskåpet om det inte ska lagas med en gång.

Fryst fisk och skaldjur tinar jag i kallt vatten.

Om det är rätt sätt har jag faktiskt aldrig funderat på.

Scorpio97
3/4/17, 1:01 AM
#12

Jag tinar i kylskåpet över natten, sen låter jag det bli rumstempererat precis innan tillagning. Måste jag ta fram samma dag får det tina i rumstemperatur eller så tillagar jag det fryst. Räkor tinar jag i kallt vatten. Fisk brukar jag tillaga fryst för att slippa lukten.
Jag upplever att konsistens samt smak blir bäst när köttet får tina i kyl (och ligga framme en stund innan tillagning) eller rumstemperatur, men steka fryst fungerar också relativt bra. Tina i vatten gillar jag inte riktigt, tycker jag får sämre resultat då (med undantag för just räkor då). 

Sen har jag faktiskt inte tänkt på eventuell bakterietillväxt alls, jag är generellt inte så orolig när det gäller bakterier (vilket förmodligen kommer straffa sig någon dag, men hittills har det gått bra) och kan vara lite smått oförsiktig om jag vet att det bara är jag som ska äta/kan drabbas av det.


//Jessie

sjukkatt
3/17/17, 10:04 AM
#13

Här hemma tinas köttet alltid i rumstemperatur. Jag har aldrig tinat i mikro. Funkar det ens? Hur blir köttet då? Det enda kött jag lägger i varmt vatten är kräftor.

Annons:
JazzBass
3/17/17, 12:06 PM
#14

#13 - Om du frågar mig så är svaret nej. 🤐 Det är nästan alltid nån del av köttet som blir så hett att det blir tillagat i mikron och det vill man ju inte att det ska bli.

Att tina i ljummet vatten (helst vacuumpackat men åtminstone i vattentät påse) har blivit storfavoriten för mig. Funkar utmärkt till allt kött de gånger då man ska använda köttet genast då det tinat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
3/17/17, 4:04 PM
#15

Oj. Skaldjur hade jag aldrig vågat tina i varmt/ljummet  vatten.

sjukkatt
3/17/17, 6:45 PM
#16

#14 aah misstänkte nåt sånt..:-/ Ver inte, men håller mig nog till rumstemperatur el kylskåp. ja jag är nojig. #15 är det farligt? :-/

Honestyisdead
3/17/17, 9:00 PM
#17

#16 Du lever :)

CelsiusT
3/21/17, 11:04 AM
#18

Jag tinar oftast i kallt vatten. Har jag bråttom så kan jag köra med ljummet vatten eller i micron. Men bäst fungerar kallt vatten tycker jag. Räkor snabbtinar jag ibland genom att lägga i ett durkslag och spola först kallt vatten och sen ljummet vatten medan jag ruskar runt. Det tar bara några minuter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Halvdansken
3/22/17, 9:39 PM
#19

Tinar nöt i kylen över natten, hjälper dessutom till att hålla kylen kall, så där sparar man 2 öre i el eller nåt 😃.
Kyckling, fläsk, och köttfärs stekes direkt från fysen (om man inte ska göra köttbullar eller nåt).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: