Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1150 ggr
sammy78
2/14/17, 9:04 AM

Göra smoothies på rätt sätt etc ?!

Halloj !
Hur gör ni när ni ska tillreda en smoothie ?
Alltså hur gör ni för att se till att ni inte blir sjuka av bär eller frukter?
Står att man ska värmebehandla frysta hallon etc innan användning …. men då kan man ju inte gör en smoothie på bäret/frukten ?
Finns ju färdigblandade smoothie mixer… hur gör ni med dem ?
Vill gärna börja med smoothies… men är rädd för att bli sjuk av frukten/bären !

Tacksam för alla ev. svar/tips :)

Annons:
JazzBass
2/14/17, 9:25 AM
#1

Man ska se upp med frysta utländska bär och frukter. Min bror blev faktiskt rejält sjuk i salmonella ifjol våras av just en sån här påse utländska bär som han inte visste att man måste hetta upp till kokpunkten. Det tog en månad innan han var någorlunda återställd. 

Själv använder jag nästan enbart färsk frukt och frysta egenplockade eller åtminstone inhemska bär till mina smoothies. Med såna borde man inte råka ut för några tråkigheter, speciellt om man skalar och sköljer frukten ordentligt innan användning. 

Klart att du kan använda upphettad frukt, men det blir ju inte riktigt samma sak som färsk eller fryst. Borde dock funka okej som en av flera ingredienser i alla fall, ungefär som sylt. Nån färsk frukt, gärna banan, är bra att ha som grund dock. Avokado passar också bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
2/14/17, 4:48 PM
#2

Jag har använt väldigt mycket frysta bär genom åren och aldrig blivit sjuk. Jag håller mig dock till märken som jag tycker verkar pålitliga och köper det jag tycker verkar vara bra kvalitet på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: