Annons:
Etiketterrådtips
Läst 76832 ggr
Fridaaaa
2/11/17, 7:04 PM

Istället för bakplåtspapper?

Upptäckte att vi hade slut på bakplåtspapper. 
Något annat man kan använda istället?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
AnnaFagerell
2/11/17, 7:05 PM
#1

Smöra plåten

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
2/11/17, 7:08 PM
#2

#1 Vill helst inte lägga maten direkt på plåten. Då måste jag skura av den rejält och hålla på, och känner inte riktigt för det, tack ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2/11/17, 7:13 PM
#3

Kanske du har någon ren ugnsform du kan använda istället, med smör på? Annars kommer jag inte på något alternativ.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2/11/17, 7:15 PM
#4

#3 Inte tillräckligt stor nej :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Surpan
2/11/17, 7:19 PM
#5

Grill/ugns-folie. Eller bullformar beroende på vad du ska göra. :)

/Surpan

Fridaaaa
2/11/17, 7:20 PM
#6

#5 Ska göra hemmagjord pizza :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
AnnaFagerell
2/12/17, 1:13 PM
#7

Man har väl en välskurad plåt oavsett?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
2/12/17, 1:28 PM
#8

#7 Jag skurar inte av mina varje gång, när jag har bakplåtspapper. Eftersom bakplåtspappret ligger emellan.
Välskurad för mig är när man skurar noga varje gång innan användning. Tror jag få gör :)  Jag gör inte det i alla fall, och har aldrig mina förädrar heller, skuras när de blir skitiga :) Men hade inte hunnit göra det innan, men gick bra med grillfolie emellan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaFagerell
2/12/17, 5:34 PM
#9

Jag diskar alltid plåtarna efter varje användning. A och O i köket är hygien

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
2/12/17, 5:36 PM
#10

#9 Skurar om de är skitiga :) Bara för at man inte skurar varje gång, betyder det inte att det är dålig hygien dock :P Eftersom jag alltid har bakplåtspapper emellan, så blir det inte så ofta skitigt på plåten :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
2/12/17, 8:39 PM
#11

Kanske för sent nu, men själv har jag många gånger bara mjölat plåtarna när jag gjort pizza. Lätt att bara borsta av mjölet efter tillagningen. Alternativt ser man till att ha tillräckligt mjöliga pizzabottnar. Funkar iaf på pizzerior. Att diska/skura en plåt som man haft bakplåtspapper på känns helt onödigt enligt mig om ingen pizzasås eller så har hamnat på plåten. Bakplåtspappret är beklätt med silikon på båda sidorna och inga bakterier torde heller överleva i en så het ugn.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

AnnaFagerell
2/12/17, 9:10 PM
#12

#11 vanligt bakplåtspapper har väl inget silikon? Tycker inte man ska behöva försvara att man städar efter sig i köket 😊 Hoppas restaurangen diskar plåtarna iaf 😂

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
2/13/17, 9:38 AM
#13

#12 Fast vi som inte skurar varje gång "måste" ju försvara oss - eftersom det antyder på att man är lat och inte sköter hygienen i köket - vilket ju bara är helt fel?

Finns bakplåtspapper man kan återanvända, och finns engångsbakplåtspapper.
Vet dock itne vad den förstnämnda är gjord av.

#11 Håller helt med! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
AnnaFagerell
2/13/17, 9:46 AM
#14

#13 det var du själv som pratade om lathet. Jag pratade enbart om hygien. 😃 Hur du väljer att göra är upp till dig. Jag tycker iof att det ofta slinker genom bakplåtspapper. Det jag reagerar på är att någon skriver att man måste skura dem rena, då antar jag ju att de också är skitiga 😏

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
2/13/17, 9:49 AM
#15

#14 Dock kan ditt uttalande antydas på att man är lat ;) På din formulering, men så jag utläser det i alla fall :P Man behöver inte alltid skriva exakta ord, för att det ska kunna tolkas på visst sätt.

Beror ju på vad man tillagar? =) 

I detta fallet - så var plåten inte skitigskitig men ska jag ha mat på, ska de vara rejält skurade innan, och orkade inte riktigt stå med disktrasa och diskmedel i lördags kväll, :P (är vad jag hade hemma) :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaFagerell
2/13/17, 1:27 PM
#16

Hänvisar endast till #2 😉 Jag tänker att det är bättre skura plåten och veta att man gjort allt för att undvika sjukdom. Magsjuka är inte så kul. Skura plåtar är inte heller kul men gör man det varje gång är det lätt gjort. Har sett hemska plåtar å då förstår jag det är jobbigt 🙃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
2/13/17, 1:40 PM
#17

#16 I #2 Står det inte att den är jätteskitig :P 
Bara för att man vill skura den rejält betyder det inte att det är jätteskitig - din egna tolkning :P Jag är sån att jag vill ha det riktigt riktigt rent inna jag lägger maten på och in ugnen därav vill skura den riktigt ordentligt innan oavsett hur skitig den är :P

Plåten är skurad xD Men var inte just för tillfället :P Men man riskerar inte att bli sjuk när det ligger annat emellan och det är så pass lite :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaFagerell
2/13/17, 2:03 PM
#18

#17 själv skura jag bara skitiga saker 😉 Nja det beror väl på vad man lägger där. Kyckling är ju en sådan sak man bör hålla extra hygien vid ex. Bara ett exempel. Men det kvittar. Jag skurar å lägger ändå på papper å du gör som du vill 😋

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
2/13/17, 2:18 PM
#19

#18 Känns som att jag upprepar mig om och om igen: Den var lite skitig pga att jag hade använt den dagen innan, men orkade inte ställa mig och skura den rejält sen kvällen efter (glömde bort den dagen innan), men betyder inte att de är så pass skitiga att det är hälsofara osv .P Eller ens att de är jätteskitiga :P
Känns som att du vrider och vänder på allt - och får det till sånt det  inte är :P 

Ja jo, men nu handlar det inte om det :P 
Jag skurar normalt sätt med xD Men självklart had ejag inte lagt bakplåtspapper som den varit så pass skitig eller varit något där så man riskerar att bli sjuk :P

Känner att diskussionen bara går runt runt så avslutar här.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
2/13/17, 4:53 PM
#20

#12 - De vanligaste sorterna här i Finland har åtminstone en silikonbeläggning på båda sidorna. Kommer ihåg att jag kollade upp saken i butik en gång ifjol och köpte silikonbehandlat eftersom jag inte hittade nåt annat. Kanske inte gäller alla sorter dock, och jag vet inte vad för märken ni har i Sverige. Kolla vad det står på förpackningen.

Vad gäller bakterier mm så lär inte exempelvis fastbrända och förkolnade matrester innebära någon hälsorisk. Eventuella bakterier har nog dött av de höga temperaturerna som sagt. Hälsoriskerna kring t.ex. skärbräden (speciellt såna man skurit kyckling på) är nog mångfalt större. Kökshygien är otroligt viktigt, men just när det gäller ugnsplåtar och andra kärl finns det nog inte så mycket att vara rädd för om de hettats upp tillräckligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: