Annons:
Etikettmatprat
Läst 1251 ggr
Garm
2017-02-09 21:07

Vilka kryddor till vilket kött?

Jag är rätt dålig på att veta vad för kryddor och örter som passar till vilket kött. Så jag undrar nu vad ni tycker, vilka kryddor tycker ni passar till vilket kött? Dvs fågel, fläsk och nöt.

Vill väldigt gärna våga använda mig av andra kryddor än jag gör nu, så det blir lite mer variation i smakerna.

Annons:
Lillyrod
2017-02-09 21:14
#1

Kryddor är kul och samtidigt är man feg och kör på det gamla vanliga. Har du testat kanel på fläskkött? Ihop med paprikapulver och lite cayennepeppar blir det hur gott som helst : )

Garm
2017-02-10 11:57
#2

#1 Kanel till fläskkött har jag aldrig provat, det låter dock spännande. Måste prova, men vilken typ av fläsk ska det vara? Kotlett, filé, karré? De smakar ju lite olika, tycker jag. Spelar det kanske ingen roll?

Maria
2017-02-10 11:58
#3

Salvia är också gott till fläskkött tycker jag. Googla så hittar du en massa spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
2017-02-10 13:00
#4

Receptet jag hittade var en fläskstek i ugn men jag testade på fläskkotletter och det var jättegott. Det luktar konstigt av bullar när man lagar middag och bara det är ju kul 😃

Halvdansken
2017-02-11 19:19
#5

Jag använder alltid rosmarin och lite timjan till nötkött.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Garm
2017-02-13 13:52
#6

#3 Ja, salvia är gott till fläsk.

#4 Det låter verkligen kul med bull-lukt när man lagar mat. Ska absolut prova.

#5 Timjan är en krydda jag använder mycket, så det har jag testat till nöt. Inte i kombination med rosmarin dock. Den senare kryddan har jag nog bara använt till fläsk.

Annons:
Halvdansken
2017-02-13 17:40
#7

#6. Lamm utan vitlök och rosmarin är en dålig blandning  😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[AnimeV4]
2017-02-13 17:53
#8

Fisk och dragon😍

Jag är dock feschlig och använder så gott som alltid buljongtärningar som grund..😊

JazzBass
2017-02-13 20:56
#9

Asiatiska kryddningar funkar till det mesta i proteinväg. Tänker på typ vitlök, ingefära/galangal, citrongräs, koriander, gurkmeja, spiskummin, chili osv. Spiskummin, (ev. rökt) paprikapulver, vitlök, chili och timjan passar utmärkt till köttfärs (tacos) och t.ex. revbensspjäll. Till det senare gärna i kombination med både salt och socker.

Håller med om salvia till fläskkött. Timjan använder jag väldigt mycket (allra helst färsk) till allt möjligt. Rosmarin och oregano också.

Till nötkött typ filé, picanha eller rostas/rostbiff tycker jag egentligen att man inte behöver nåt mer än salt, möjligtvis lite peppar av nån sort. Dock uppskattar jag en smakrik sås med t.ex. timjan, vitlök och champinjoner, eller varför inte en enkel (dragonkryddad) bearnaise, till sånt kött. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Garm
2017-02-14 11:24
#10

#7 Ja, där håller jag absolut med. Lamm utan vitlök och rosmarin är dåligt 😃

#9 Tack för tipsen. Så du tycker nötkött gör sig bäst med enbart salt och peppar och det är bättre att ha en kryddig sås till? Det är för det mesta så jag kryddar nötkött, förutom nötfärs, men tycker det blir lite enahanda, om än väldigt gott. Ska försöka experimentera lite mer med kryddor och se vad som händer. Asiatiska kryddor lät väldigt gott.

JazzBass
2017-02-15 13:31
#11

#9 -  För att svara på frågan så beror väl mycket på vilken del det är och vad man vill åstadkomma för helhet. Men ja, ett gott och smakrikt nötkött behöver inte speciellt mycket mer än salt, men en god sås är alltid gott till (tycker jag). 

Egentligen borde man kanske också tala om mer än regelrätta kryddor när man talar om kryddning. Speciellt socker/honung/annan sötning, sojasås, miso, fisksås och sesamolja (rostad) använder jag mycket som smaksättare utöver saltet - som ju är det allra viktigaste - oberoende vad man har för protein. Tomatpuré funkar också som smakgivare, men det har jag faktiskt så sällan hemma att jag inte använt mig speciellt mycket av det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: