Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1226 ggr
hannalh
2/7/17, 2:57 PM

Tips på recept?

Jag ska laga en laxrätt till min familj och vi vill ha det så nyttigt som möjligt, har någon något tips?

Annons:
[strutter]
2/7/17, 3:32 PM
#1

"Snabblagad äggrätt" heter mitt favoritlaxrecept! Det är gott, enkelt och snabbt.
Egentligen ett LCHF-recept, men det passar "alla".

200 gram lax (4 filéer) (kan också bytas ut mot bacon eller skinka)
500-600 gram upptinad grönsaksblandning
4 st ägg
1 dl riven ost
3 dl vätska: 2 dl gräddfil+1 dl mjölk eller havredryck ELLER 3 dl grädde
Rapsolja att smörja formen med
Salt, peppar, valfria kryddor

Sätt ugnen på 200 grader
Stek/koka laxen nästan klar. Smörj formen. Vispa ihop ägg, ost och vätska.

Fördela laxen i formen. Lägg på grönsaksblandningen. Slå på äggvispet. 
Grädda i 30 minuter.

Ev. en grönsallad till.

Smaklig måltid!😎

DesK
2/7/17, 3:36 PM
#2

Lax eller annan fisk med grönt täcke är en återkommande populär rätt hos oss. Mixa eller finhacka persilja, dill, oregano, basilika, vitlök, salt, peppar. Riv någon fet ost och hacka mandlar och blanda allt. Det går bra att blanda torra och färska kryddor och det är gott att ha i rivet citron- eller limeskal och gärna lite av juicen. Lägg fisken i en smord form och bred ut det gröna över fisken. Kör i ugnen tills täclet börjar få lite färg och känns lite frasigt. Ca 200 grader.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
2/8/17, 4:55 PM
#3

Tjälknöl på lax: 
http://matlust.ifokus.se/discussions/515b020ace12c45187001ea8-tjalknol-pa-lax

Så god i sig själv att det behövs inga såser eller gratänger till, bara en enkel sallad duger suveränt. Hoppa över avsnittet med min allergiska reaktion. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: