Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 2607 ggr
Odd
2017-01-20 12:23

Gluten, ris och majs-fri pasta?

Tänkte bara höra här om någon vet var man kan få tag på pasta som är gluten, majsmjöl och helst rismjöls fri? Jag har hittat två jättegoda varianter som jag tål, en kikärtspasta från Risenta och en bönpasta från GoGreen, tyvärr så är båda förpackningarna bara på 300g och inte särskilt billiga… Har testat flera olika glutenfria varianter, men tål inte majsmjöl/stärkelse och reagerar även på större mängder rismjöl/stärkelse, så det jag är ute efter är någon slags pasta gjort på bönor eller liknande utan en massa tillsatser, om det finns i lite större förpackningar!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
parsley
2017-01-20 12:29
#1

Fungerar shiratakinudlar?

Länk till Bodystore,  men den kan finnas i lite större mataffärer också. Tyvärr finns den inte i storpack och den är inte särskilt billig.  http://www.bodystore.com/catalogsearch/result/?q=shirataki+nudlar&gclid=CMvTu_HO0NECFQyUsgodilME-w&gclsrc=aw.ds&dclid=CKnRzvHO0NECFZKNsgodE9wF8w

parsley
2017-01-20 12:33
#2

Purepasta finns det något som heter. En del LCHF:are verkar använda den. Jag vet inte om den finns i vanliga butiker eller måste skickas efter.  Gissar att den är ganska dyr också.

https://www.purepasta.se/

[Outlawly]
2017-01-20 12:43
#3

På thaibutiken där jag bor köper jag glasnudlar som är gjorda på mungbönor. Det kanske skulle vara något?
De kan man köpa i storpack.

JazzBass
2017-01-20 12:53
#4

Ekologisk kikärtspasta har vi köpt några gånger. Riktigt god men svindyr, som du säger. Minns inte vilket märke vi testat, men det var inte Risenta utan nån mindre finländsk producent (vi bor ju i Finland). Likaså har jag testat nudlar på svarta bönor, riktigt goda de med. 

Jag skulle vilja tipsa om sobanudlar. De flesta innehåller mestadels vete och bara lite bovete, men "riktiga" sobanudlar är gjorda på 100% bovete. I lokala ekoaffären hittar jag sådana men billiga är inte heller de. Tyvärr tror jag det är svårt att hitta förmånlig pasta som inte innehåller varken vete-, ris- eller majsmjöl. 

Annars så kan strimlad vitkål funka som pastasubstitut, och det är ju både billigt och hälsosamt. Det finns också grönsakssvarvar att köpa, med vilka man kan göra "spaghetti" av alla möjliga saker som zucchini, morot, palsternacka eller vad man nu vill som inte är för skört eller mjukt som sådant. Men det är väl inte riktigt vad du är ute efter nu.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-01-20 13:17
#5

Om du vågar dig på att göra egen pasta så kanske den här sidan kan ge lite inspiration. Hon har visserligen majsmjöl i pastadegen, men hon skriver också "Man kan använda de mjöler man mår bra av och som man tycker bäst om".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Odd
2017-01-20 13:52
#6

Oj, nu blev det väldigt mycket nudlar haha, jag var kanske lite otydlig, tänkte mer på pasta som t.ex makaroner! #1-2 Shirataki brukar jag använda när jag gör wok, men tycker att de flesta konjaknudlar får mig att kännas "tom" i magen. #3 Tack för tipset, ska dubbelkolla vid nudlarna om jag kan hitta dem! De flesta glasnudlar har tyvärr stärkelser. #4 Tack för alla råd, inte riktigt vad jag sökte, men bra saker! #5 Försökte googla recept på pasta för att se om man kunde gör det hemma, men jag har ingen pastamaskin och det verkar lite för svårt att göra utan stärkelser =/

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[Outlawly]
2017-01-20 13:57
#7

#6 Jo det är ju mungbönsstärkelse. Kan du inte äta någon form av stärkelse?

JazzBass
2017-01-20 14:57
#8

#6 - Varsågod och ok! 🙂 Jag har sett och köpt bovetepasta i penneform i min lokala supermarket, med 100% bovete (fullkorn).  Själv föredrar jag dock sobanudlarna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Odd
2017-01-20 16:00
#9

#7 Inte de jag har testat hitintills (majs, ris och potatis), risstärkelse brukar gå bra i små mängder, men har aldrig testat mungbönor så ska se om jag kan hitta dem! #8 Kommer du ihåg vilket märke det var? Ska testa att söka efter det!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JazzBass
2017-01-21 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Den här:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Odd
2017-01-21 16:18
#11

#10 Tack! Synd att det bara var 250g, fast jag kom på att magen har reagerat negativt på bovete tidigare också. Vet att bovete inte är något vete och är glutenfritt, men jag tror inte att jag är glutenallergiker, tål nästan ingenting alls ><

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: