Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1319 ggr
tlover
1/7/17, 6:04 PM

Fjällfisk recept?

I julas fick vi ca 30 kilo fjällfisk av en släkting. Främst röding och harr men även annan fjällfisk. Vi kommer alltså att äta en hel del fisk det närmaste halvåret så jag behöver tips så att det inte blir tråkigt i längden. Jag söker enkla, billiga recept utan laktos, gluten, nötter, mandel, råa morötter, råa stenfrukter, råa äpplen och råa päron. Både recept på själva fisken och på tillbehören behövs. Tips nån?

l'm back

Annons:
Maria
1/7/17, 6:13 PM
#1

Det här receptet gjorde jag för ett tag sedan och det tyckte jag var väldigt gott.

http://www.ica.se/recept/roding-med-kramig-vasterbottensost-695131/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
1/7/17, 7:37 PM
#2

Gör någon god sås på pepparrot. Nu brukar jag köpa ost med pepparrot, men du kan säkert bara göra på pepparrot och fixa en bra sås så. Ärtor är bra tillbehör men du kan göra såser också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ApanAnn
1/7/17, 7:40 PM
#3

Jag gillar att ta hel röding och ugnsbaka. Jag dränker den i smör, men det går ju att använda mjölkfria alternativ. Skölj firren, skåra lätt utsidorna. Mycket salt och lite peppar inuti och utanpå. Bitar av matfett inne i fisken och tunna skivor ovanpå (funkar säkert att ringla olja i och på istället. Några citronskivor i och på. Eventualle en näve färska örter om det växer nåt bra i trädgården. Citrontimjan gillar jag, men det funkar utan. Ugnsbaka och servera med kokt potatis, gröna ärter och lämplig sås. Jag kör gärna hollondaise, men det går ju att variera. Något som plockar upp syran från citronerna utan att vara supersurt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

JazzBass
1/10/17, 12:43 PM
#4

Om du tröttnar på helstekt fisk i ugn eller stekta filéer så kan du säkert prova grava en del. Har du tillgång till en rök eller hittar såna där rökpåsar att ha i ugn så är ju dylika feta fina fiskar perfekta också att varmröka. 

Sashimi, sushi och ceviche har du säkert tänkt på redan också. (Den sistnämnda görs egentligen på vit fisk men laxfiskar går säkert bra också).

Som tillbehör till åtminstone traditionellt (på våra breddgrader) tillredd fisk funkar alla slags rotsaker i rostad form eller som mos/puré (som också kan göras av rostade rotsaker, om de t.ex. blir alltför mjuka i ugnen). Tillsätt nån sås och lite ångade grönsaker så är måltiden komplett. 🙂

Hollandaisesås är en klassiker som passar utmärkt till fisk, men det finns ju också andra såser som går bra, t.ex. olika svampsåser. De brukar vara gräddiga men det går utmärkt att använda havregrädde också (det har jag använt väldigt mycket det senaste året då vi kört en hel del mjölkfritt hemma. Några andra "matlagningsgrädder" kommer inte innanför min dörr hemma). 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: