Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 3416 ggr
JazzBass
2016-12-13 14:41

Finska julstjärnor - hur förbättra dem?

Julstjärnor (finska: joulutortut, direktöversatt "jultårtor") är väldigt vanliga i Finland kring jul. De består av en smördeg vikt som en vindsnurra, med katrinplommonsylt i mitten. Jag är medveten om att de inte är så vanliga i Sverige, men kolla denna google bildsökning så kan ni säkert föreställa er vad de smakar. 

De är omåttligt populära här alltså, men jag tycker de oftast är väldigt trista och inte alls speciellt goda. För mycket deg och för lite sylt av fel sort kort och gott. Det är en gåta för mig hur bakverket nånsin kunnat bli så populärt här som det faktiskt är.  Oftast görs de av köpta smördegsplattor specifikt avsedda för ändamålet, och fylls med en klick av en viss plommonsylt köpt på burk. 

Jag är tveksam att julstjärnorna ens skulle vara mycket bättre om de så bakades från grunden av färska och bra ingredienser. Jag skulle därför vilja hitta på en ny, oemotståndlig version av dem utan att ändra dem så mycket att man inte längre ser vad de är. Vad har ni för tips?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
VildaVittra
2016-12-13 14:55
#1

Färska fikon (alternativt inlagda i sprit) istället för sylt kanske? Och har du gäster som jag som inte är några sockerråttor, så kan du servera med ädelostcreme istället och glasera till de sötsugna. 

Hmm, det lät gott, trots att jag är proppmätt, måste testa att baka det någon dag. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JazzBass
2016-12-13 15:00
#2

Mitt problem med dessa är kanske främst sylten och utformningen, då vingarna i praktiken blir massiva (om än spröda) klumpar av smördeg, som man får lov att äta utan nån extra smaksättning, och när man kommit sig till mitten blir det lätt alltför mycket sylt i förhållande till resten. För att väga upp den stora mängden smördeg tycker jag det behövs nånting med rejäl syrlighet i varje tugga. Att bara ersätta med en annan sylt räcker därför knappast.

Funderade på att ringla över nån rejält syrlig gelé som får stelna på bakverket, men tror inte det bär hela vägen och det blir svårt att få gelén precis rätt. Dessutom vill jag inte att man ska bli mer än nödvändigt klibbig om händerna när man äter dem. En annan idé är att kavla ut smördegen mycket tunnare än normalt, bre ut nån syrlig passande marmelad, och vika ihop den och göra dem som vanligt men med mindre sylt i mitten. Men då rinner kanske sylten ut vid gräddningen…

Inte så lätt det här. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

leemland
2016-12-13 15:00
#3

Ta en sylt som du tycker om till att börja med 🙂 Bara det kommer göra stor skillnad 😉 Testat att göra de som skålar? Så de blir som blommor ist. (hoppas du förstår hur jag menar)  Eller som någon av dessa varianterna stjärna  eller  blomma?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

JazzBass
2016-12-13 15:04
#4

Tack för dina tips VildaVittra! Lät riktigt gott det där, speciellt med ädelostcreme till. 🙂 Färska fikon kunde faktiskt funka, men jag tror att jag skulle komplettera med nånting annat också för lite mer syrlighet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-12-13 15:09
#5

#3 - Jag tycker om plommonsylt, men tycker inte att den passar så bra i det här bakverket. 🙂 Ja, kanske man kunde försöka få till nån slags skålform så sylten skulle bli lite mer jämnt utspridd över bakverket?Är inte helt säker på om jag förstod exakt hur du menar, men kanske nåt ditåt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

VildaVittra
2016-12-13 15:19
#6

#4 Vininlagda fikon? Bara spånar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
leemland
2016-12-13 15:20
#7

#5 Okej. Du kan kanske  kombinera plommonsylten med någon annan smak också. 
Jag tänker mig att du t.ex använder dig av en form liknande denna. ( finns  i många olika varianter.)  Så kan du  ju "piffa till" kanterna om de anses viktigt. 

Du kan nog t.o.m använda vanliga muffinsformar men där får man nog experimentera lite mer för att få det 100% rätt.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

JazzBass
2016-12-13 15:43
#8

Jag har en vanlig muffinsform, men jag tror utseendet blir lite för långt från en stjärna för att ännu kallas julstjärna om man använder en sån. 🙂 Men jag gillar iden att ha nånting som ger lite blomliknande former ändå. 

Dina tips leemland fick mig för övrigt att tänka på de här bakelserna, som cirkulerade på Facebook för nåt år sen. Har inte testat göra dem ännu, men varje gång jag ser dem blir jag sugen på att göra det: https://www.youtube.com/watch?v=5rGrwvEjZIQ 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

leemland
2016-12-13 20:58
#9

#8 Möjligheterna är oändliga om man bara har fantasi😛 Och ork 😉
Man skulle säkert kunna göra "skålen" i form av en vanlig stjärna som man kan använda sig av. 

Har själv tittat på den rosbakelsen, men aldrig testat den😛 Du får berätta om hur de blir om du gör den ! 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

oh-la
2016-12-14 11:09
#10

Kan man på något sätt kanske hitta inspiration i wienerbröd för att få dem frasiga och inte lika "tunga" i degpartierna? Breda ett lager av någon sylt eller liknande på varje "vinge, skruva och böja in i snäva vingar? Kanske spritsa med en mörk, lite bitter choklad för att bryta?

JazzBass
2016-12-14 11:37
#11

#10 - Ja nåt i den stilen funderar jag också på, men choklad har jag inte tänkt på att prova till det här. Kanske mörk choklad, apelsinmarmelad och kanel skulle kunna vara en vinnande och julig kombination att prova?

På tal om choklad och smördeg, så var nåt av det godaste och simplaste jag gjort av smördeg små minicroissanter med en bit Fazers Blå inuti. Blev helt barnsligt goda enligt alla som smakade (bjöd på dem på sonens tvåårskalas i våras). Smördegen gjorde jag själv då, samma dag, och det var faktiskt rätt enkelt men tog ett par tre timmar totalt. Det var dock mest väntetid då den skulle vila i kylen så mycket. Gjorde enligt videon nedan, och jag kan varmt rekommendera metoden, blev jättebra!  Här är receptet i skriven form med mängderna angivna (allt framgår inte så bra i videon).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TjockaBerta
2016-12-14 12:36
#12

Angående julstjärnor så ska det ju vara med just plommon annars blir det inte julstjärnor. Jag tycker de är goda som de är. 

Baka något annat istället.

>>>Malum domesticum<<<

[Devya]
2016-12-14 17:03
#13

Åh, då jag var liten så tyckte jag exakt likadant men nu som vuxen älskar jag dem. Jag gillar smördegen, den är lätt och fluffig och sen den goda plommonsylten. MUMS! :)

Det går ju att laga dem  i vilken form som helst om man inte tycker om fördelningen mellan smördeg och sylt. Det är bara att kasta ihop något och voilá så har man det man vill ha, eller? :)

Annons:
JazzBass
2016-12-15 10:45
#14

#12-13  - Det är inte så att jag tycker rent illa om julstjärnorna, jag bara tycker att det finns saker som kan förbättras och tror att de har potential att bli mycket bättre än de - enligt mig - är i standardutförande. Det är ett traditionellt och vackert bakverk som hör julen till, men jag vill göra det bättre på nåt smart sätt, utan att ändra för mycket så det blir nåt helt annat av det hela. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
2016-12-15 13:01
#15

#11, åh, apelsin, choklad och kanel låter hur gott som helst! Eller choklad, apelsin och kardemumma. Vill man borde man kunna göra en apelsincurd med lite kryddor och kanske en gnutta sprit, typ rom? Brukar göra en bärsås som jag kokar ner till nästan sylt som lite brytning till creme brûlée till nyår med glöggkryddning och blåbär. Lite nejlikor, kanel och en skvätt glögg får koka med innan jag silar av och kokar ner. Kanske skulle funka med den ganska feta smördegen? Jag spånar verkligen vilt nu, för jag har verkligen ingen relation till detta bakverk alls.och även om ett bakverk normalt ser ut på ett vis är det ju jättekul att experimentera! Kolla bara på semlan som fått många nya spännande utseenden och smaksättningar. Matlagning och bakverk kan gott experimenteras med :) Åh, receptet med dina minicroissanter tänker jag spara! Låter helt ljuvliga!!

JazzBass
2016-12-15 13:32
#16

#15 - Den där såsen till creme brûlée låter fantastisk! Det är just såna där smakbrytningar jag är ute efter, för att balansera smakupplevelsen. Jag tycker julstjärnorna har för "tung" smak som sådana. Jag vill att de ska vara lätta och fräscha med goda, kontrasterande smaker.

Jag är egentligen lite skeptisk till choklad i julstjärnorna, men ett tunt lager gömt i smördegen kunde man kanske acceptera? Får den inte i mitt huvud att gå ihop med plommonsylten dock, så den borde kanske bytas ut i så fall. Jag lutar lite mot att göra det i vilket fall som helst.

På tal om semlor… Så länge folk har mage att servera sina semlor med sylt istället för mandelmassa så tänker jag förbehålla rätten att ändra mina julstjärnor enligt bästa förmåga. 😛😃 I vårvintras testade jag dock en ny version av semla, med en fyllning gjord av mandelmassa, blåbär, rostad koriander(!) och Disaronno. Blev supergoda!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-12-19 09:37
#17

I fredags bjöds det på traditionella julstjärnor på jobbet och de var överraskande goda. De var dock kylskåpskalla, vilket gjorde att de kändes väldigt mycket fräschare. Det ska jag komma ihåg i fortsättningen. 

I helgen testade jag göra ett par julstjärnor med krusbärsgelé mellan två lager, men den färdigköpta degen var jättejobbig att kavla ut tunnare än den var, och det hade inte så stor betydelse för slutresultatet heller utan märktes knappt jämfört med de vanliga jag också gjorde som jämförelse. En gjorde jag med enbart krusbärsgelé (en egen supergod version kryddad med stjärnanis och svartpeppar(!)) men den har jag inte smakat på ännu…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: