Annons:
Etikettmatprat
Läst 920 ggr
tlover
11/30/16, 10:37 PM

Brukar du testa något nytt på julbordet?

Brukar du testa nya maträtter (iallafall någon ny maträtt) på julbordet eller är det samma rätter varje år?

l'm back

Annons:
tlover
11/30/16, 10:38 PM
#1

Jag testar någon ny maträtt i princip varje år

l'm back

Ria74
11/30/16, 10:38 PM
#2

Jag brukar försöka få in något nytt, annorlunda och spännande att testa. Dock är det oftast bara jag i familjen som faktiskt provar det 😉

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Scorpio97
11/30/16, 10:45 PM
#3

Vi har nog haft i stort sett samma julbord så länge jag minns :) Någon enstaka rätt har tillkommit eller försvunnit, annars är det samma varje år.


//Jessie

JMW
11/30/16, 11:15 PM
#4

Om jag hittar nåt som kan passa så testar jag. Har bl a blivit grönkålspaj och coleslaw på rödkål. Denna coleslaw har sedan blivit en fast rätt på julbordet.

vendelay
11/30/16, 11:30 PM
#5

#4 Grönkålspaj låter väldigt spännande! Har du något recept du skulle vilja dela med dig av? 🤤

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
11/30/16, 11:40 PM
#6

När jag gör julbord (nu när jag är själv struntar jag i det utan äter bara något extra smaskigt och onyttigt på julen) så brukar jag lägga till rätter. Vissa som köttsallad och mangosallad (grym till skinkan) har fått stanna, andra gör bara gästbesök. Det är även kul att testa på rätter från andra kulturer/delar av landets  julbord. Dopp i grytan var ingen hit, så den kommer jag inte göra igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tant Grön
11/30/16, 11:47 PM
#7

Eftersom jag är vegetarian så brukar jag ofta prova nya rätter.
#5 Grönkålspaj med valnötter är riktigt, riktigt gott. 🤤
Jag brukar göra efter detta receptet. http://www.ica.se/recept/gronkalspaj-med-valnotter-493529/

Tarotstollan
11/30/16, 11:56 PM
#8

Det brukar i stort vara samma rätt år efter år där jag äter min julmiddag. Det enda som ändras är olika sillinläggningar som de andra äter till förrätt men det är ju inget jag äter så det blir ju inget nytt för mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
12/1/16, 8:16 AM
#9

#5 Det är precis den som #7 länkat till!

Det här är receptet på coleslaw.  http://www.arla.se/recept/coleslaw-med-rodkal/

tlover
12/1/16, 8:20 AM
#10

#6 Vilket bröd använde du till dopp? På många ställen använder man ju limpa och det är (enligt mig) inte gott men det med tunnbröd är gott, om än mysko konsistens

l'm back

JazzBass
12/1/16, 8:24 AM
#11

Svarade "annat" då jag oftast firat jul och ätit julmiddag annanstans än hemma (oftast hemma hos mina föräldrar). Men när jag får bestämma själv så är jag väl så där måttligt traditionalistisk. Vissa traditionella saker vill jag absolut ha på bordet, t.ex. varm- och kallrökt lax och skinka i nån form, medan andra "måsten" på det finska/skandinaviska julbordet är helt onödiga enligt mig och inte ens speciellt goda. Dessa lämnar jag gärna bort om jag får. Det gäller exempelvis rödbetssalladen, som oftast brukar ofta vara både "platt" i konsistensen och smaklös, trots att jag verkligen älskar (icke-inlagda) rödbetor. Kanske man skulle satsa på att utveckla en riktigt god Rödbetssallad 2.0 i år? 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
12/1/16, 9:15 AM
#12

#11 Jag har ett recept jag verkligen gillar som jag kan leta reda på om du vill (mjölkfritt)

Själv tar jag alltid med något dit jag firar (vana sen jag var ovo-vegetarian)

l'm back

JazzBass
12/1/16, 9:47 AM
#13

#12 - Dela gärna med dig av det och du hittar det! 🙂 

Googlade för övrigt lite grann nu och insåg att den rödbetssallad jag tänker på inte nödvändigtvis är det ni i Sverige tänker på när ni hör ordet. Jag tänker på det som på finska heter rosolli. Salladen serveras åtminstone vid jul och påsk här i Finland, och serveras alltid med en salt vispad grädde smaksatt/färgsatt med rödbetsspad. Här finns bilder på anrättningen (och förklarande text på finska): http://hiidenuhmankeittiossa.blogspot.fi/2013/12/rosolli-suomalaista-juhlaruokaa.html

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Maria
12/1/16, 10:16 AM
#14

Förr hade vi gigantiska julbord tillsamman med nära och vi lagade all mat själva från korv, patéer, sillinläggningar osv.

Då hade vi ofta något helt nytt på julbordet också.

Numera är alla så utspridda så vi har valt ut en liten repertoar av enbart favoriter.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
12/1/16, 10:18 AM
#15

#13 Får göra (eller jag vet exakt var det är men jag delar med mig då jag orkar)

l'm back

Davbjo
12/1/16, 10:33 AM
#16

Första året med jul hemma hos oss, jag ska göra egen leverpastej samt att jag ska göra ugnsomelett. Omeletten var mormors grej på julborden förr, så det blir en homage till henne.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JMW
12/1/16, 12:41 PM
#17

#13 Wow, jag visste inte att det hette Rosolli. Min mamma gjorde alltid detta till jul med skillnaden att det var inlagd rödbeta och sill. Den hette helt enkelt sillsallad hemma. Jag gör den fortfarande till jul (utan sill) varje år. Så gott tillsammans med kålrotslåda och kalops.

JazzBass
12/1/16, 1:05 PM
#18

#16 - Har du ett bra recept på leverpastej så dela gärna! Jag har inte hittat nåt riktigt bra sådant ännu. Vill ha den relativt fast och len i konsistensen, så som den farsan gjorde några gånger på 80/90-talet. Har frågat honom efter receptet men det verkar vara borta… 

17 - Jag tror inte att jag ätit en rosoll(i) med sill, då faktiskt ingen jag känner lägger sill i den. Receptet på sidan jag länkade till innehåller inte heller sill. (Och så har jag svårt för uttrycket "sillsallad utan sill", även om jag tidigare kallat den så). 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
12/1/16, 1:09 PM
#19

Vi har haft sillsallad på julborden sedan jag var barn.
Det är ett måste😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Davbjo
12/1/16, 1:19 PM
#20

#18: Jag har faktiskt aldrig testat, men jag letar efter samma sak som du, och då har jag hittat detta: http://receptfavoriter.se/recept/hemgjord-leverpastej.html

Vet inte hur bra det är, men det ser lovande ut. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
JazzBass
12/1/16, 1:54 PM
#21

#20 - Jag har testat nåt liknande och det har väl blivit okej.  Tror det svåra är i detaljerna, alltså att få rätt proportioner på allt och att få levern tillräckligt fint malen/mixad utan att man rör ner för mycket luft. Mina har oftast blivit ganska smaklösa och onödigt porösa i konsistensen. Typ för mycket ägg, för mycket luft och för lite gelatin. Om jag gör en i år igen så ska jag satsa på rejält med lever (helst nöt eller kycklinglever, grislever luktar inte alls gott), tillräckligt med fläskfett och kanske fisksås eller sardeller istället för ansjovis. Kanske värt att passera smeten genom en sil också för en finare konsistens? Vet inte om jag direkt gillar idén att koka allt först, det kan urlaka de vattenlösliga smakerna lite. Kanske hellre steker hastigt i smör på hög värme för lite maillardreaktioner istället, men det blir kanske svårare att mixa slätt…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

vendelay
12/1/16, 3:12 PM
#22

#7 Tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
12/1/16, 10:57 PM
#23

#10 Jag doppar ju inte längre, men vi brukade ha hembakade hålkakor.

Davbjo
12/3/16, 5:40 PM
#24

#21: Har testat receptet nu, och enligt mitt tycke blev det jättebra. Jag körde bacon som fläsk och kryddade med lite svartpeppar, annars identiskt som det jag skickade.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
12/3/16, 7:52 PM
#25

#24 - Låter bra! Kanske provar det då. Med bacon då också förstås. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
12/8/16, 12:13 PM
#26

Ett annat recept på leverpastej dök upp på Taffel så här lämpligt inför julen:
http://taffel.se/recept/kycklingleverpastej-med-bourbon

Jag körde ganska långt enligt det receptet igår, med några modifieringar (mer lever, mindre späck, fisksås istället för ansjovis, lite soja och mejram, stekte löken med lite bikarbonat för att bryta ner strukturen, använde calvados och brandy istället för bourbon), och det blev jättebra! Relativt fast i strukturen blev den också, men samtidigt krämig och bredbar. Malde allt med assistentens köttkvarnsinsats två gånger med det finare munstycket, och vispade ihop allt med den platta vispen innan jag fyllde två medelstora formar med den lösa och oaptitliga smeten. Det blev lite smet över som jag rörde ner lite mjöl i och stekte till plättar och åt med lingonsylt. Gott kvällsmål. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: