Annons:
Etikettmatprat
Läst 714 ggr
tlover
2016-11-22 16:32

Har du drömt om att bli kock?

Vissa som gillar att laga mat drömmer eller har drömt om att bli kock, har du drömt eller drömmer om att bli kock?

l'm back

Annons:
tlover
2016-11-22 17:21
#1

Jag har nästan alltid drömt om att bli kock men jag skulle inte klara stressen så jag är inte det.

l'm back

JazzBass
2016-11-22 21:55
#2

Det första jag minns att jag ville bli när jag blir stor var bagare. 🙂 Men sen fastän jag alltid tyckt om mat och matlagning så var det inget alternativ som jag funderade på överhuvudtaget när det började bli dags att välja studieinriktning. Det är först under typ det senaste året, 20 år efter gymnasiet, som jag funderat på saken lite grann, men jag har en tendens med mina hobbyer att verkligen fördjupa mig ordentligt och skaffa mig ganska gedigna kunskaper, till en sån grad att jag tror jag skulle kunna livnära mig på hobbyn som yrke. Jag har de senaste 10 åren också funderat på att bli både musiker och fotograf, eller åtminstone lekt lite med tanken.

Vad gäller kockyrket så ställer jag mig mest tveksam till långa arbetsdagar med mycket kvälls- och veckoslutsarbete, och det stressiga tempot. Jag vet inte heller hur ivrig jag skulle vara på att göra samma rätter varje dag under långa perioder, och storköksjobb intresserar mig i alla fall inte.

Så jag fortsätter nog som hittills tills vidare. Största fördelen med att ha en sak som hobby snarare än jobb är ju att det är så kravlöst. Det är alltså inget man måste syssla med under tider med sämre inspiration, ingen som kräver jämna prestationer och därmed ingen stress. Kanske bäst så. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
2016-11-22 23:32
#3

Jag funderade på det lite grann innan gymnasiet. Men jag kom fram till att jag förmodligen inte passar som kock. Förutom att jag mår dåligt eller svimmar när det blir för varmt (vilket jag har uppfattat att det ofta är i storkök, men det kan vara en missuppfattning eller så från min sida) så är jag extremt kräsen. Att smaka av och laga till rätter man inte själv tycker om hela dagarna är förmodligen inte så roligt :)

När jag lagar mat hemma är det roligt och avslappnande, och jag behåller det hellre som en hobby än har det som yrke. Hemma gör det ingenting om jag misslyckas totalt, man kan ju alltid beställa pizza ;)

Men min morfar var bagare och mamma ville gå kockutbildning (men gick servitris pga för få platser, och jobbar som städerska nu). Så jag har det väl kanske lite "i blodet" så att säga, haha.


//Jessie

tlover
2016-11-23 08:28
#4

Min pappa var kock och jag tror det är det jag fått det från. Jag har ju alltid velat bli kock men har aldrig utbildat mig då jag vet att jag inte skulle klara av stressen (då de flesta i min familj och jag själv jobbat eller jobbar inom vården så ser arbetstiderna inte så hemska ut).

Men det förhindrar mig inte att drömma, eller fundera ut koncept och meny till "min restaurang" 😃

l'm back

Honestyisdead
2016-11-23 11:03
#5

Jag har alltid velat vara kock. Redan som 4 åring. Så det är vad jag blev.

tlover
2016-11-23 11:34
#6

Spännande Vilken slags kock? (pappa föredrog uppgifterna som kallskänka) på vad för slags restaurang/ställe? Stämmer våra "fördomar" om att det är stressigt, dåliga arbetstider och att man blir less på att laga samma slags mat?

l'm back

Annons:
Honestyisdead
2016-11-23 11:41
#7

Jag jobbar inte nu. Men jobbade i varmkök i en ica butik förr. Vi gjorde färdigrätter som kunderna sedan värmde i Micro eller ugn, grillade kycklingar och annat som sedan såldes över disk,  samt en hel del kallskänksuppgifter. Jag föredrar varmkök framför kallskänksuppgifter. 

Har varit lite i varmkök på restaurang och det var stressigt. Inget för mig.

tlover
2016-11-23 11:45
#8

#7 Min pappa gillade just att göra rätterna till kallskänka typ syltor, aladåb osv (du kan ju gissa hur underbara julbord han gjorde) sen så tror jag att kallskänka är mindre stressigt? och det kanske också var därför han gillade kallskänka mer för han var inte heller så jättestresstålig vad jag vet, eller han gjorde allt i sin egen takt

l'm back

Honestyisdead
2016-11-23 12:07
#9

#8 Beror på var man jobbar.  Kallskänkorna i butiken hade det hemskt stressigt. Speciellt vid student, midsommar,  jul och så. Massa beställningar och lite tid. De mådde inte bra.

tlover
2016-11-23 14:51
#10

#9 pappa jobbade mest i restaurang och ännu mer med egen catering så då blir det kanske annorlunda

l'm back

[Ninji]5
2016-12-25 21:40
#11

Jag drömde inte om att bli kock! Jag ville jobba med djur så det är vad jag gör :)
Men har alltid gillat matlagning & att prova på nya maträtter.

Upp till toppen
Annons: