Annons:
Etikettmatprat
Läst 1097 ggr
Aleya
10/20/16, 6:18 PM

Använder du grönpeppar i maten?

Jag såg på mitt lilla Coop för en vecka sedan att dom sålde grönpeppar i lag på burk för 10 kr. Har endast ätit grönpeppar i pulversås innan men gillade detta. Så jag satsade på en burk. Och jag ångrar mig inte. Helt fantastisk konsistens och piffar upp köttfärssås. Jag har nu tyvärr slut. Men ska se om jag hittar mer. Så använder ni grönpeppar? Och om, vad använder ni det till?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Fridaaaa
10/20/16, 6:21 PM
#1

Nej använder det aldrig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
10/20/16, 6:21 PM
#2

Grönpeppar i en gräddsås är mums. har jag använt i många år.  Kan också anvädas i lite grytor o sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
10/20/16, 6:24 PM
#3

Jag använder också grönpeppar emellanåt i bland annat sås och  vi ibland gör vi ett slags pannbiffar med grönpeppar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kallaterrier
10/20/16, 6:26 PM
#4

Gott med grönpeppar i sås till stekt kött tycker jag, piffar även upp köttfärsbiffar eller köttfärslimpa. Fast jag brukar använda den torkade varianten, inte den inlagda. Stekt kyckling fungerar också fint med grönpeppar.

tlover
10/20/16, 6:29 PM
#5

Nej har aldrig lärt mig det, hur smakar det?

l'm back

TjockaBerta
10/20/16, 6:30 PM
#6

Jag krossar grönpeppar i mortel tillsammans med andra kryddor och använder kryddblandningen på fisk eller kött.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Aleya
10/20/16, 6:39 PM
#7

#5 du äter den ju som rå om du jämför med vit och svartpeppar. Det är lite starkt men en behaglig starkhet för mig iaf. Men den blir mildare tycker jag ju längre du kokar den. #6 ja det var ju intressant. Kanske borde testa. #4 har letat torkad men aldrig funnit. Så får leta mer hör ju jag. #3 använder du torkad eller i lag till biffarna? #2 sås är klassiker. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lavine
10/20/16, 6:53 PM
#8

Vare sig torkad eller i lag, som jag aldrig sett! Det har aldrig slagit mig att använda grönpeppar i egen matlagning. Men grönpepparsås är ju jättegott.

Sindri
10/20/16, 6:54 PM
#9

Jag använder mycket grönpeppar, älskar det. I såser som passar till kött och kyckling. I köttfärsbiffar.
Har också lagt det i några mjölksyrningar jag gjort i höst.
Men jag har aldrig köpt i lag, bara torkad på burk. Finns bland vanliga kryddburkarna.

OlgaMaria
10/20/16, 7:01 PM
#10

Tycker det är supergott men har faktiskt aldrig använt det själv

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
10/20/16, 7:02 PM
#11

#8 det var första gången jag ens såg grönpeppar så jag blev ju glad. Men det är faktiskt. Jag är beroende. 😉 #9 ja detta var i lag från santa Maria.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lavine
10/20/16, 7:04 PM
#12

#11 Vad coolt, jag måste spana efter det känner jag. :-)

Aleya
10/20/16, 7:11 PM
#13

#11 gör det. För dom i lag är som ja lite spännande. Jag hoppas att dom inte slutat tillverka dom bara. Och att det var därför dom sålde dessa för tio kr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Scorpio97
10/20/16, 7:14 PM
#14

Använder torkad ibland. Tycker det går att använda i princip allt som man har annan peppar i/kan ha annan peppar i.


//Jessie

Maria
10/20/16, 7:37 PM
#15

Jag har både i lag och torkad hemma men jag föredrar nog den torkade som man kan mortla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
10/20/16, 8:07 PM
#16

Jag använder den i lag i såser. Så grönpeppar kan användas på många olika sätt.

Däremot ogillar jag rosepeppar. Så vi är alla olika.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
10/20/16, 8:09 PM
#17

Jag gillar sichuanpeppar också men det är ibland svårt att få tag på. Jag delade en stor påse med sonen sist så nu har jag ett förråd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
10/20/16, 8:14 PM
#18

#16 kan inte riktigt med rosépeppar heller. För sött. Men värsta kryddan för mig är fänkål och ärtskott. Kan inte med lakrits och ärtskott smakar mögel. #17 finns det ens att köpa i Sverige?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
10/20/16, 8:17 PM
#19

#18. Tack o lov - en till som inte gillar denna lakrits-trend.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
10/20/16, 8:19 PM
#20

#18 Japp i speciella kryddbutiker men sådana vimlar det ju inte av😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fransu
10/20/16, 8:28 PM
#21

Gör grönpepparbiffar ibland och där är det grönpeppar i både biffarna och i såsen. Väldigt gott! Då använder jag torkad som jag mortlar, har helt missat grönpeppar i lag. Måste kika efter det i affären och ha i köttfärssåsen nästa gång, som TS skrev. Låter inte dumt alls. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tlover
10/20/16, 9:04 PM
#22

#17 #18 Jag brukar köpa på marknaden (Sichuanpeppar) det är ett måste i terökt tofu/kyckling

l'm back

Halvdansken
10/20/16, 9:35 PM
#23

När det gäller lite udda kryddor så kolla i "invandrarbutiker" (ja-ja, ni vet vad jag menar). Där finns en  massa spännande smaker.  Jag älskar att botanisera där.  Ofta billga också.
Plus att man ofta  kan köpa stora föpackningar av kryddor, inte de små skitdyra som finns i de vanliga butikerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JazzBass
10/20/16, 9:37 PM
#24

Grönpeppar har ju varit lite "ute" på sistone, men jag har alltid gillat det trots att jag legat lågt med användningen. Har aldrig använt grönpeppar i lag dock utan endast torkad. Gott att rosta i torr panna, eventuellt med lite andra kryddor, och mortla. Det ger en lite ny dimension åt kryddorna.

Rosépeppar gillar jag däremot inte alls. Sichuanpeppar skulle jag vilja testa men det har jag inte lyckats hitta nånstans.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Aleya
10/20/16, 9:42 PM
#25

#19 ne fy. Jag gillar dock dragon. Men den har lagom smak av lakrits. Känns inte som att du sitter och tvingar i dig en äcklig godis som smakar lakrits. #20 Ah. Får gå ut och leta. Kan även rekommendera sumak. Hittat det på Willys och det blir en vacker färg och god smak när man använder detta. Nu när vi talar kryddor som är mer vanligt utomlands. #21 kan tänka att mortlad grönpeppar är bättre i typ biffar och sådant. Men och i lag kanske är att föredra i såser. ☺ #22 är det någon speciell marknad där du köper detta? Eller vanlig? #23 ja man kan hitta fantastiska saker där. Jag köper min sriracha där. Klarar mig inte med vanlig ketchup. Utan ju starkare blir det bara bättre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
10/20/16, 10:04 PM
#26

#23 Vi har Orientlivs och Moussas livs här i Göteborg där jag brukar handla men de hade inte sichuanpeppar😉 men en massa annat roligt och spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
10/20/16, 10:32 PM
#27

Men rosépeppar som är så gott! I en gräddig sås till kyckling, mums!

Annons:
Aleya
10/20/16, 11:17 PM
#28

#27 i lagom mängd är det gott. Men vissa ska ha för mycket i. Och då smakar det parfym. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
10/21/16, 8:59 AM
#29

#25 Lycksele marknad (både höst och vår) och Storumandagarna har jag sett det, men det är också dom enda marknaderna jag letat efter det

l'm back

Tant Grön
10/22/16, 12:16 PM
#30

#26 Jag har sett sichuanpeppar i Göteborg, men minns inte var. Kanske på Indian Food House, eller Asian Taste Trade, eller Saigon i Nordstan, eller möjligen i en krydd och tebutik som man kommer till om man går av spårvagnen på Redbergsplatsen och går över gatan och en bit ner mot Olskrokstorget.

Maria
10/22/16, 12:24 PM
#31

#30 Det var Olskrogen jag köpte pepparn. Vår son bor alldeles i närheten.😉

Tidgare har jag köpt i en kryddbutik i Haga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carrosh
10/23/16, 9:42 AM
#32

Använder grönpeppar ofta! Till kött, såser, fisk ibland också. Passar även i många vegetariska rätter som är tomatbaserade. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: