Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1337 ggr
JoannaLi
10/10/16, 12:14 PM

Butternut squashsoppa

Jag lyckades faktiskt riktigt väl med en soppa som jag gjorde igår, tänkte att jag kunde tipsa :) 

Ingredienser

  • 500 g butternut squash
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • 4 dl grädde
  • 2 dl vatten
  • 1-2 msk oxfond
  • Smör till stekning
  • Salt, peppar
  • Oregano
  • Chili
  • Olja (bäst är nog olivolja, men jag använda solros- och de funkade det med)
  1. Värm ugnen till 225 grader. 
  2. Rosta pumpan (behöver inte vara skalad), skuren i bitar, tillsammans med vitlöksklyftorna i olivolja, salt, peppar och chili i cirka 25-30 minuter. 
  3. Låt löken mjukna i en kastrull, med smör och lite kryddor. 
  4. Lägg i pumpan och vitlöken i samma kastrull med löken, och låt dem få stekas lite grann. 
  5. Häll på vatten, grädde, oxfond, salt, peppar, oregano och chili. 
  6. Låt koka en stund. Färgen kommer fram mer och mer ju längre det får koka. 
  7. Mixa soppan tills den är helt slät. 
  8. Servera gärna med pumpafrön rostade med lite olja och salt. 

Väldigt enkelt, med ett väldigt fint resultat. Rund och mjuk soppa, som värmde fantastiskt bra efter en lång sökträning ute i spöregnet. 🙂

Annons:
JazzBass
10/10/16, 10:01 PM
#1

Låter gott! Jag brukar också göra pumpasoppa ibland men ditt recept smakar säkert väldigt annorlunda. Jag har exempelvis aldrig rostat pumpan, använt grönsaksbuljong istället för köttbuljong, alltid blandat pumpan med nåt annat (oftast batat) och använt lite andra kryddor. Kanske provar din variant nästa gång även om jag gillar min också. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jinglebelle
10/12/16, 4:32 AM
#2

Så härligt, pumpasoppa kan vara bland det bästa som finns ❤️

Brukar oftast göra ganska snarlikt som dig, med ugnsrostad pumpa, men brukar utöver vitlöken och chili krydda med spiskummin och ingefära. Ibland slinker det ner en skvätt sambal oelek också, om jag är sugen på lite extra hetta. Mums!

DesK
10/12/16, 8:50 AM
#3

Trevligt och bra recept!🙂 Jag gör också på liknande sätt, om den inte måste vara helt vegetarisk, så är det också gott med knaperstekt bacon på toppen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JoannaLi
10/12/16, 10:16 AM
#4

#2 Åh, det låter gott med ingefära i den!

Upp till toppen
Annons: