Annons:
Etikettmatprat
Läst 1111 ggr
Sindri
2016-10-10 11:57

Hur tänker de på Coop????

Det är höst i Sverige. I villaträdgårdarna dignar träden av äpplen. Det borde vara samma sak hos proffsodlarna. Och då har Coop extrapris på
-italienska äpplen!!!! Hur tänker de? Miljö? Hälsa?
Jag kan förstå om importörerna blir nervösa när den svenska äppelskörden är igång (ungefär som Coca-Cola när julmusten börjar dyka upp i affärerna), men ett företag som Coop borde väl stå emot det?

Om det går bra för svenska äppelodlare går det bra för Sverige. Och att frakta äpplen från Österlen måtte väl vara mer miljövänligt än från Italien? Och det måste väl också vara bra för både Sverige och det Europa som äpplen skall färdas igenom!

Annons:
isabella93
2016-10-10 12:06
#1

Grossisterna har väl ett lager av utländska äpplen de måste bli av med, och eftersom det så här års är stark konkurrens från svenska äpplen är de tvungna att sänka priserna på de italienska för att få dem sålda.

Sindri
2016-10-10 12:15
#2

Tror inte grossisterna helt plötsligt finner sig stå med ett för stort lager av äpplen. Höst efter höst……Nej, det är nog uträknat att dumpa priserna just nu så det är svårt för butikerna att stå emot så låga priser, och det ända från producentledet.

Men just Coop som skall vara så miljövänligt, medlemsägt och bla, bla, bla borde verkligen stå emot detta. De borde se till att de svenska äpplen blir sålda.

Farwuq
2016-10-10 12:27
#3

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Björn.B]
2016-10-10 12:28
#4

Dom väljer lägsta inköpspriset från grossister för maximal vinst.

Wony
2016-10-20 19:28
#5

I Östersund finns i alla fall gott om svenska äpplen på Coop. Antar att utbudet varierar över tid, och kanske även beroende på vilken butik det är.

Halvdansken
2016-10-20 21:38
#6

Vansinne. Jag går helt på danska frukt och grönsaker (eftersom jag bor i Danmark) så länge det är möjligt. Kolla alltid ursprungsland.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
DesK
2016-10-20 22:19
#7

Kan säga att dagens besök i butiken var en sann glädje. Det fanns massor av svenska äpplen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2016-10-20 22:30
#8

Ja, visst finns det svenska äpplen. Ilskan kommer av att Coop satsar på utländska för 14,90 och tar 26,90 för svenska. Även chefen för frukt och grönt tyckte det var bort-i-tok.

Självklart fattar jag att de gör det för maximal vinst, men som en butikskedja som marknadsför sig som så grön, miljövänlig, ekologisk och jag vet inte allt, borde man lyfta fram annat.

Martin
2016-11-10 12:36
#9

#8 Handlar man de svenska äpplena för 26 kr så kommer Coop förr eller senare att sluta ha utländska äpplen för 14 kr. Tyvärr är det ju inte alla som tänker så, utan handlar de billiga. En del har säkert inte heller råd med att köpa den mer klimatsmarta eller ekologiskt odlade frukten. Tyvärr.

mvh Martin

Sindri
2016-11-10 15:23
#10

Och vi skall inte tala om det "goddag-yxskaft"-svar jag fick från dem….

Att de har svenska äpplen oxå…….. Gitter inte ens svara på det. Och aldrig får man kontakt med de (idioterna) som bestämmer, utan någon på kundtjänst som inte är ansvarig och bara ger jaså-svar.

Upp till toppen
Annons: