Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1440 ggr
Herveaux
9/15/16, 6:47 PM

Vilken dehydrator?

Jag vill införskaffa en dehydrator, och sitter nu och grunnar på om man kan köpa en som kostar omkring 500kr eller om man får betala lite mer för att få en av bra kvalité…

Någon som har köpt en som ni kan rekommendera eller avråda ifrån?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
DesK
9/15/16, 7:31 PM
#1

Jag köpte en tork i våras av märket Severin, tror att ordinariepris är ca 600:- men jag betalade 300:-.. Jag har testat att torka vinbär, aprikoser, svamp och äpplen, kan bara säga att jag tycker att den fungerar bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Herveaux
9/15/16, 7:42 PM
#2

Tackar så mycket för tipset!
Låter ju riktigt bra, ska kolla närmare på den varianten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

DesK
9/15/16, 7:51 PM
#3

Glömde säga att jag senare har sett flera liknande av olika märken, så du bör kunna hitta någon till vettigt pris 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Herveaux
9/15/16, 8:04 PM
#4

Grymt, tack igen! 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JazzBass
9/19/16, 11:54 AM
#5

Hurdan man borde skaffa hänger mest ihop med mängderna antar jag. Jag skaffade nyligen en lite mindre tork av bordsmodell av det tyska märket Steba. Valde den mycket på grund av det rektangulära formatet som är bäst av utrymmesskäl, och brickorna man lägger maten på verkade ganska rymliga på höjden, vilket är bra om man vill torka hela örtkvistar eller mindre hela svampar. Torken var inte den billigaste men inte så rysligt dyr heller, fanns på erbjudande på kitchentime.fi (svensk firma så kolla istället kitchentime.se om du är intresserad). Originalpriset var väl ca 120 euro men den var nedsatt till drygt 60 euro.

Jag har inte hunnit använda den mer än ett par gånger, men den verkar göra sitt jobb bra bara man låter det ta tid. Den torkar dock inte allt speciellt jämnt, så jag har flyttat om brickorna i farten för att hjälpa processen på traven. Innehållet på den nedersta brickan kan annars vara helt torkat medan det översta ser mer eller mindre oförändrat ut. Hur bra andra motsvarande dehydratorer är i det här avseendet vet jag inte, men det verkar logiskt att det som är närmast värmekällan torkar snabbast. DesK, har du nån mer erfarenhet om det här?

 Fem brickor följde med min tork, men den ska klara av sju stycken enligt bruksanvisningen och man kan köpa fler via deras hemsida. Fem brickor fyller man rätt snabbt om man haft lite lycka i svampskogen, inte minst eftersom man bör rada innehållet ganska luftigt för att inte hindra luftcirkulationen. Temperaturen går att ställa mellan 40 och 70 grader i 5 graders intervall och tiden i entimmars intervall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
9/19/16, 12:39 PM
#6

#5:

Den torkar dock inte allt speciellt jämnt, så jag har flyttat om brickorna i farten för att hjälpa processen på traven. Innehållet på den nedersta brickan kan annars vara helt torkat medan det översta ser mer eller mindre oförändrat ut. Hur bra andra motsvarande dehydratorer är i det här avseendet vet jag inte, men det verkar logiskt att det som är närmast värmekällan torkar snabbast. 

Detta är, mig veterligen, ett problem med samtliga varianter, det är nog ofrånkomligt så när konstruktionen är som den är. Min är precis likadan, så jag skiftar de olika lagren med någon dags mellanrum bara, så blir det bra.

Ett tips till alla som har en dehydrator är att torka vanlig gul lök i bitar och sedan mala dem vid behov. Godare lökkrydda finns inte att köpa, det vågar jag lova. Jag gör så med tomat också, blir en jättegod krydda till diverse rätter, eller dipp/såser.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
JazzBass
9/19/16, 1:12 PM
#7

#6 - Då var det som jag gissade då.  🙂 Men jag skiftar med några timmars mellanrum. Skrev du rätt eller har du faktiskt igång torken flera dagar i sträck?

Minns då du senast tipsade om att torka lök här. Igår tänkte jag göra det men det blev tyvärr inte av. Lökpulver har jag börjat använda mycket mer av dock, det är så lätt att använda och det är en fantastisk smakhöjare. Använder det mest i enkla pastarätter som ska bli klara på nolltid utan att ge avkall på smaken, och i dry rubs till kött. Antar dock att det blir ännu mycket godare om man gör lökpulvret själv.  Ska definitivt testa det! Vilken temperatur rekommenderar du?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
9/19/16, 2:51 PM
#8

#7: Ja, jag kör i flera dagar i regel, var ett tag sedan jag gjorde nu dock, men nu blir jag ju sugen på att plocka fram dehyratorn! :)

Min har bara en temperatur, det kanske är så att den är ovanligt långsam då, den var inte dyr kan jag säga.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
9/19/16, 3:06 PM
#9

Ju högre temperatur desto snabbare torkar det ju. Kanske du kan se i bruksanvisningen vilken temperatur din ligger på?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
9/19/16, 3:08 PM
#10

#9: Den är borta sedan många år, jag kan sticka i en termometer och kolla nästa gång, vilket blir snart. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
9/19/16, 3:25 PM
#11

Ok! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
9/20/16, 8:43 AM
#12

Nu har jag en sats lök i torken som jag startade sent igår kväll. Det blev tre fulla brickor med lökskivor. Enligt bruksanvisningen behövdes 3h på 60°C med 6mm tjockt skivad lök, men jag körde 6h på 55°C istället. Det stod dock ingenting om vilken mängd som tiden gällde för, och löken var bara halvtorr och väldigt mjuk i morse när jag kollade. Jag ställde torken på 4 timmar på 60°C, jag tror det borde räcka bra.

Vad gäller trådens ämne, vilken modell man ska välja, så skulle jag nu främst rekommendera en modell med både tids- och temperaturreglage. Tycker min Steba funkar bra. Den finns fortfarande till rabatterat pris på Kitchentime, 599 kr. Jag skulle inte bry mig så mycket om feedbacken, den torkar nog bra men tiderna är rätt optimistiskt angivna - kanske de bara gäller för en bricka? - och det lönar sig att flytta om brickorna emellanåt om man vill ha ett jämnare torkresultat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: