Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1433 ggr
JazzBass
2016-08-10 14:53

Rödvinbärspaj med lakrits och vaniljsås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Gjorde en paj igår och tyckte den blev exceptionellt god, så jag tänkte dela med mig av receptet, se bilagan i nästa inlägg. Speciellt god var den idag då den fått stå i kylen över natten. Blandningen lakritspulver och röda vinbär var oväntat lyckad, tyckte både jag och sambon (som ofta är mer kritisk än jag).

Nu gjorde jag dock inte allt som i det bifogade receptet, utan strödde rålakritspulver på den färdiga pajen, men det skulle vara bekvämare med lakritsen som ett lager under rödvinbärsfyllningen. Hur mycket lakritspulver som behövs till hela pajen vet jag inte, men jag strödde i alla fall ganska mycket på den färdiga pajen innan jag tyckte lakritssmaken kom fram lagom mycket.

Då sambon kör mjölkfritt för närvarande så använde jag havre-"grädde", men gissar att vanlig grädde (vispgrädde) funkar minst lika bra. I vaniljsåsen är det bästa hälften vispgrädde och hälften mjölk.

Bottnen ska vara ganska tunn och fyllningen ungefär en centimeter tjock, inte tjockare eftersom den är ganska kladdig och kraftigt syrlig. Vaniljsåsen funkade väldigt bra som fylligt komplement, glass (som jag använde idag till min andra bit då vaniljsåsen tog slut) funkade inte riktigt lika bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2016-08-10 14:55
#1

Gick inte att bifoga både bild och pdf så här är receptet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-08-10 22:15
#2

Och just det ja. Pajen kanske inte är den bästa för den som vill hålla nere på sockret, så där milt uttryckt. Det gör jag visserligen också för det mesta, men ibland vill jag också släppa tyglarna lite. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: