Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3115 ggr
tlover
7/5/16, 6:11 PM

Finns långfil i södra Sverige?

Vi ska ju flytta till södra Sverige och då vi bara sett långfil från Norrmejerier här och jag inte har något minne av att ha sett långfil söderut så undrar jag.

Finns långfil (av svensk mjölk) i södra Sverige?

Då det är karlns lördagsgodis så är det ganska viktigt att vi hittar det

l'm back

Annons:
DesK
7/5/16, 6:14 PM
#1

Tror inte det tyvärr, men det borde gå att göra den själv.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Hayabusa]
7/5/16, 6:14 PM
#2

Inte i Skåne.

tlover
7/5/16, 6:17 PM
#3

Södra Sverige = Uppsala län förresten vid detta tillfälle. Även södra Sverige är ju stort

#1 Då blir ju problemet att transportera filen, även om just långfil kanske borde klara sig (man gör ju ny i rumstemperatur.

Kan man göra långfil av köpemjölk? Jag har bara sett det göras av riktig mjölk vad jag kan minnas

l'm back

DesK
7/5/16, 6:20 PM
#4

Det borde gå att sätta långfil på gammaldags mjölk. Det går utmärkt att göra yoghurt på sådan mjölk i alla fall.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
7/5/16, 6:22 PM
#5

#4 Är gammeldags mjölk köpemjölk eller?

l'm back

DesK
7/5/16, 6:25 PM
#6

Ja det är det. Finns av flera olika märken, Åsens lantmjölk är en men även Arla har ekologisk gammaldags mjölk. All sådan mjölk är lågpastöriserad och icke homogeniserad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
tlover
7/5/16, 7:16 PM
#7

#6 okej jag trodde du menade vanlig köpemjölk. Arla handlar vi inte av, av flera anledningar

l'm back

Honestyisdead
7/5/16, 7:39 PM
#8

#7 Det är ju köpemjölk?

tlover
7/5/16, 8:05 PM
#9

#8 jo men inte den vanliga sorten

l'm back

Honestyisdead
7/5/16, 8:10 PM
#10

#9 Gammelsags är vanlig mjölk för mig. Vad är den vanliga sorten?

tlover
7/5/16, 8:28 PM
#11

#10 Den högpastöriserade. Den är ju betydligt vanligare än lågpastöriserad.

Riktig mjölk som jag nämner i #3 är opastöriserad

l'm back

TjockaBerta
7/6/16, 8:19 AM
#12

#11

Opastöriserad mjölk får inte säljas i butik.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
7/6/16, 8:59 AM
#13

#12 Jag vet men man kan få tag i det från bondgård. Fast jag har inte druckit det sen min svärfar var mjölkbonde (han fick, som alla andra mjölkbönder lägga ner, därför köper jag bara svenska mejeriprodukter)

l'm back

Annons:
RödPanda
7/6/16, 9:20 AM
#14

Jag vill minnas att det finns långfil i den affären jag handlar, men jag är inte säker eftersom jag inte brukar köpa det. Och vet inte från vilket mejeri osv… Jag bor i Stockholms län men väldigt nära Uppsala län.

DesK
7/6/16, 9:36 AM
#15

Vi undviker också Arla, så långt det går.  Jag nämnde dem bara för att de är de enda som finns överallt i Sverige. I våra trakter är det ganska lätt att undvika Arla. Vi har flera alternativ, t ex Falköpings mejeri och Wapnö. Det finns en grupp på Facebook som heter Gör den opastöriserade mjölken laglig i Sverige, eller något liknande, det kan vara idé att stötta den, om man vill ha sådan mjölk. Precis som #14 säger, så vill jag minnas att jag har sett långfil i Stockholm.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
7/7/16, 1:07 PM
#16

Det finns långfil ibland i vissa butiker på sommaren i uppsala län, mamma brukar köpa nån förpackning och sedan gör hon egen resten av sommaren med den köpta som grundbas. Pratar man med butiken där man bor kanske det finns möjlighet för dem att ta hem långfil.

Köper Arlas gammeldags mjölk tycker Åsans gammeldags är för blaskig jag vill ha den fetare mera runt 4%

[TanatosNyx]
7/9/16, 9:39 PM
#17

norrmejerier finns här i skövde, och ja vi har långfil.

[VSK]
7/12/16, 7:52 PM
#18

Åhhh Långfil som är så gott. Jag älskade det när det fanns och jag saknar det otroligt mkt.

punkmusic
8/7/16, 9:05 AM
#19

Det finns så långt ner som Södermanland, Nyköping. Längre ned än så har jag inte behövt köpa den :) Lycka till!

tlover
8/7/16, 9:17 AM
#20

Det finns tyvärr inte här men jag har efterfrågat så vi får se hur det blir

l'm back

Annons:
Maria
8/7/16, 9:59 AM
#21

Förr fanns långfil att köpa här i Göteborg men jag har inte sett det på flera år nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
8/22/16, 2:55 PM
#22

När jag bodde i Uppsala fanns långfil i butikerna.

Jag gjorde också egen av 1 l vanlig standardmjölk (+ ev. lite grädde för att få den krämig och god) och 1 dl långfil. Värmde upp mjölken (grädden) till 90 grader, kylde ner till 22 grader, blanda med långfil och häll  i en bunke, lägg på lock och låt stå ca 1 dygn.

Förr gjorde man sånt i speciella filbunksskålar (portionsskålar), såna kan man hitta på loppis ibland. De har raka kanter, kan ha en stjärna eller fyrklöver i botten, har ett lock till som är alldeles platt. (Som tyvärr många inte vet vad det är utan säljer som assietter)

Har du tur behöver du bara köpa långfil en enda gång - sedan kan du hålla igång din egen filbunke.

När jag var liten köpte vi mjölk från bonden på landet på somrarna och då satte mamma filbunke med riktig tätört. Tror att det bara funkar med opastöriserad mjölk.

tlover
8/22/16, 2:59 PM
#23

Långfil finns inte i närbutiken har vi märkt (men vi har frågat efter Norrmejeriers långfil, vi får se om dom tar hem det) men ibland då vi far till en större butik hittar vi och köper.

Det lokala mejeriets ekologiska mjölk är lågpastöriserad däremot så det går nog att göra egen nästa gång jag kommer ihåg det

l'm back

[fritte1974]
9/1/16, 12:53 PM
#24

jo då på ica och City gross

Upp till toppen
Annons: