Annons:
Etiketterrådtips
Läst 676 ggr
Atropa
2016-07-01 19:10

Krydda olja

Så jag vill krydda olja, hur fungerar kryddväxterna i när de inte längre är täckta av oljan? Blir dom inte dåliga då? Hur brukar ni göra?

Annons:
Lordniggo
2016-07-03 22:52
#1

Hej, när man kryddar olja ska man vara försiktig, att bara lägga örter i oljan är inte att rekommendera. Det bästa är att värma oljan till 40 grader hacka örten/na och låta vila under samma tempratur i ca 1 timma (ju längre desto bättre) för att sedan sila av örten/na. Så gör man i restaurangkök. Mvh

Atropa
2016-07-04 09:11
#2

Låter mycket bättre! Men att ha ört i som dekor (hade tänkt ge bort en flaska) hur funkar det då?

Lordniggo
2016-07-04 09:41
#3

Det blir svårt för den kommer mögla, titta om man inte kan hitta någon special flaska med en separat flaska i etc, för så fort kvisten blottas för syre så kommer möglet sakta men säkert tyvärr :(

Denna kommentar har tagits bort.
Atropa
2016-07-04 20:26
#5

#3aja inte mycket att göra åt! Kör på ditt kocktips istället :D

JazzBass
2016-07-05 08:22
#6

Ett alternativ kunde vara att göra vinäger. Jag har en burk med dragonvinäger som jag gjorde nån gång ifjol våras tror jag. Fyllde först burken på ca 1,5 dl full med färsk och rensköljd dragon, så mycket jag fick att rymmas, och hällde sen över en vanlig vitvinsvinäger. Sen fick det stå i kylskåp. Skulle ta en vecka tills den blev klar att användas, men den får stå längre än så. Dragonen i min burk ser lite blek ut som man kunde tänka sig också, men dålig har den inte blivit. Börjar vara dags att göra en ny sats.

Läs gärna den här sidan, som jag hittade när jag googlade: http://matgeek.se/2013/04/22/hemgjord-dragonvinager/

Bakom länken nämns speciellt bearnaisesås som användningsområde, men vinägerns fina aromatiska smak passar till mycket annat också.

Ett annat alternativ är att smaksätta vodka eller annan sprit med örter. Lär vara bästa sättet att bevara de den ursprungliga fräschören och smaken hos det man smaksätter med. Den här artikeln tyckte jag var väldigt inspirerande: http://www.splendidtable.org/story/transform-fruits-vegetables-and-herbs-into-homemade-liqueurs

Hemma har jag för tillfället en knapp halvliters flaska med en intressant blandning av ljus bacardi, fruktkött och skal av en apelsin, lite socker, två stjärnanisar och ett par matskedar rostad koriande. God i alla fall som snaps - den var tänkt som midsommarsnaps - eller aperitif. I maten har jag inte provat den ännu, och jag vet inte riktigt i vad den skulle passa, men jag blev i alla fall inspirerad att använda mer alkohol i maten efter att ha läst kapitlet på ämnet i den utmärkta boken Matmolekyler av Lisa Förare Winbladh. Det var en ögonöppnare. (Kan vara värt att också nämna att det inte är fråga om stora mängder. Bäst resultat får man när alkoholhalten i t.ex. tomatsåsen med vodka i är strax under 1%, så det är inget man blir påverkad av om man inte äter litervis med sås på en gång. Vodkan påstås förhöja smakerna och göra såsen fruktigare).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: