Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2968 ggr
eemmaf
6/12/16, 2:03 PM

Philips Airfryer

Någon som har erfarenhet utav en Airfryer? Min sambo vill gärna ha en och jag vill gärna veta om dom funkar bra osv innan :-)

Med vänliga hälsningar

Emma

Annons:
Inkanyezi
6/12/16, 2:36 PM
#1

Om du har varmluftsugn kan du skippa den.

Men om du vanligen gör mat till bara en person kanske den är vettig, eftersom den drar mindre ström än ugnen när man inte ska laga mycket. Annars är den snarare en grej som tar upp extra plats i köket.

Davbjo
6/14/16, 10:14 AM
#2

Jag har haft en Tefal ActiFry, och den torde fungera på ungefär samma sätt. Jag upplevde att den gav överraskande bra resultat när jag gjorde exempelvis pommes, men i slutändan var det helt enkelt inte värt besväret, så jag sålde den.

Jag föredrar att fritera på riktigt, man friterar ju inte varje dag direkt. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Inkanyezi
6/14/16, 11:48 AM
#3

Vad som gör det mera besvärligt att få bra resultat är att man i "Airfryer" eller varmluftsugn måste se till att luften cirkulerar runt allting som ska friteras. Det gäller så klart också vid vanlig fritering, att man inte låter bitarna klibba ihop, men det är väldigt mycket enklare i en fritös, eller, som jag gör det, i en vanlig kastrull.

Och jag friterar rätt ofta, åtminstone ett par gånger i veckan. Oftast är det bananchips, mariquitas, som är tunna skivor av kokbanan skurna i mandolin och friterade vid ungefär 150 °C. (I tråden jag lade upp för länge sedan gör jag dem i en liten stekpanna, men numera använder jag en liten kastrull, för att ha djupare olja så att de inte riskerar att klibba ihop.)

Och som man kanske kan gissa sig till, airfryer är exakt samma sak som varmluftsugn, bara mycket mindre. Det handlar om ytterligare en särskild apparat att ha i köket, som lätt kan bli belamrat med alltför många såna elartiklar som man bara "måste" ha, för att de annonseras på TV-shop. Det blir med tiden mycket: vattenkokare, mjölkskummare, kaffekvarn, elvisp, popcornpoppare, äggkokare och guvetva'.

fridaas
6/17/16, 8:30 AM
#4

Vi har en airfryer och är jättenöjda. Det enda är att man måste skaka om allt lite då och då för att det inte ska klubba ihop. Har gjort både pommes, bakad potatis, kycklingvingar däri med bra resultat.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

DesK
6/22/16, 8:50 PM
#5

Tyvärr har jag inte svar på frågan, men jag har sett dessa maskiner rätt ofta på loppisar och andrahandsbutiker till ca en tredjedel av ordinariepris. Så det kan vara ett sätt att få testa om det är något för er.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: