Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1500 ggr
JazzBass
2016-06-06 15:05

Fläsksida

Hur många har tillrett fläsksida (pork belly) med målet att också få en krispig yta (crackling)?

Jag provade i fredags på en drygt halvkilos bit, men nedprioriterade krispigheten och improviserade. Tänkte att det skulle funka att bara steka köttet lite, eftersom jag tryckkokade köttet mört i en halvtimme först. Det kanske det hade gjort också, åtminstone någotsånär, om jag kört på svag värme, eller på ganska hög värme i ugn. Nu hade jag dock otur när jag tänkte, och stekte på riktigt hög värme. Big mistake. Köttet som sådant blev väldigt gott dock, trots att det inte blev nåt av krispigheten. 

Jag har lite blandade åsikter om den här karln i videon, toppkocken Marco Pierre White, men laga mat kan han. Och det här ser minst sagt otroligt gott ut! 🤤🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[WickedAlly]
2016-06-08 11:42
#1

Det här är ju mer eller mindre som ribbe, som vi käkar på julafton. Brukar bara köra på låg värme ett par timmar i ugn, och sist stunden höjer man så att det börjar bubbla på toppen :)
Sen kan man ju säkert pensla och ha sig också, jag brukar bara ösa köttet ett par gånger under tillagningen. 

Brukar bli mört och gott, trillar av benen :)

JazzBass
2016-06-08 12:55
#2

Intressant att göra ribs på samma sätt, men ja det är ju rätt liknande kött. Jag har förstått att revbensspjäll är väldigt vanlig julmat i Sverige, men här i Finland finns ingen sån tradition. Själv gjorde jag dock det i vintras, inspirerad av ett recept av Anders Johansson på Taffel. Revbensspjäll/ribs gör jag dock oftast på helt annorlunda vis; tryckkokar eller -bräserar dem tillsammans med bl.a. lök, morot, kryddor, salt och farinsocker i ca 20 minuter, och grillar dem därefter för att få en god yta, och penslar med glaze mot slutet. Brukar bli hur bra som helst. 🙂

Nu har jag köpt hem en till bit sidfläsk som jag ska försöka tillreda ikväll eller i morgon efter Marcos recept. Har allt som behövs. Möjligtvis rostar jag korianderfröna (och eventuellt stjärnanisen) först, då de börjar dofta så himmelskt av det och får en mustigare smak. Hoppas jag får till "cracklingen" lika bra som i receptet, det är den jag lockas mest av. Ljudet när han skär upp köttet när det är klart får det att vattnas i munnen och ett stort leende formas på mina läppar. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[WickedAlly]
2016-06-08 12:59
#3

Nä, det är inte revbensspjäll utan hel sida med svålen kvar :)
Revbensspjäll har inte vi, vi har någon egen blandning av svenskt och norskt julbord i vår familj :)

JazzBass
2016-06-08 13:01
#4

Jaha ok, jag trodde ribbe var nån sorts förkortning/försvenskning av revbensspjäll/ribs. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2016-06-10 14:12
#5

Jag har funderat på detta flera gånger, men aldrig kommit till skott 😊 Vad tror ni om att använda rimmat stekfläsk till detta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2016-06-10 15:08
#6

Det borde väl kunna funka. Rimningen ändrar väl lite på strukturen, men är osäker på hur. Min bit som jag har i kylskåpet är i alla fall osaltad. Förhoppningsvis hinner jag göra det här ännu ikväll. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2016-06-13 13:30
#7

Gjorde det här nu i lördags. Tyvärr blev det inte ens närapå så bra som önskat. Främsta orsaken var antagligen att vattnet jag hällde i långpannan, ungefär en halvliter, kokade bort helt nånstans vid halva tiden i ugnen. Köttbiten hade också en ganska liten svål. Troligtvis som följd av det här, så fick jag inte heller den krispighet på ytan som jag önskat. Snittade för övrigt försiktigt upp ytan som man gjort i alla andra recept/videor jag sett på ämnet pork belly, men jag tror inte det hade så stor betydelse för resultatet.

Smaken då? Njä, inte heller den blev så bra som önskat. Först och främst hade jag behövt mycket mer salt. Att rimma köttet först hade kanske varit bra. Glazen gjorde jag inte helt enligt receptet, utan blandade flytande honung, mörk sirap och glukossirap, och lät det koka en stund på svag effekt med krossad koriander och stjärnanis. Lade i lite salt också. Blev en god smak i sig, men anissmaken dominerade lite för mycket över koriandern, som jag kunde ha använt mer av. Hade det blivit nåt av såsen så hade den säkert bidragit med en hel del smak, men nu fick jag klara mig utan. Nästa gång kanske jag kör mer enligt Gordon Ramsays recept med fänkål. Jag hade åtminstone önskat att köttet absorberat lite mer smaker, det blev som sådant väldigt smaklöst tyvärr. Största boven var dock saltmängden, utan tvekan.

Vad gäller konsistensen så blev köttet kanske något för torrt. Hade ställt ugnen på ca 160-170 grader (160 nämndes i receptet), men lite lägre värme kanske skulle ha funkat bättre. Hur välkalibrerad min ugn är vet jag inte heller.

Bättre lycka nästa gång önskar jag mig själv. Det kan bli så snart som nästa helg.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: