Nöt, vilt & gris

Fläsksida

2016-06-06 15:05 #0 av: JazzBass

Hur många har tillrett fläsksida (pork belly) med målet att också få en krispig yta (crackling)?

Jag provade i fredags på en drygt halvkilos bit, men nedprioriterade krispigheten och improviserade. Tänkte att det skulle funka att bara steka köttet lite, eftersom jag tryckkokade köttet mört i en halvtimme först. Det kanske det hade gjort också, åtminstone någotsånär, om jag kört på svag värme, eller på ganska hög värme i ugn. Nu hade jag dock otur när jag tänkte, och stekte på riktigt hög värme. Big mistake. Köttet som sådant blev väldigt gott dock, trots att det inte blev nåt av krispigheten. 

Jag har lite blandade åsikter om den här karln i videon, toppkocken Marco Pierre White, men laga mat kan han. Och det här ser minst sagt otroligt gott ut! DreglarGlad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2016-06-08 11:42 #1 av: [WickedAlly]

Det här är ju mer eller mindre som ribbe, som vi käkar på julafton. Brukar bara köra på låg värme ett par timmar i ugn, och sist stunden höjer man så att det börjar bubbla på toppen :)
Sen kan man ju säkert pensla och ha sig också, jag brukar bara ösa köttet ett par gånger under tillagningen. 

Brukar bli mört och gott, trillar av benen :)

Anmäl
2016-06-08 12:55 #2 av: JazzBass

Intressant att göra ribs på samma sätt, men ja det är ju rätt liknande kött. Jag har förstått att revbensspjäll är väldigt vanlig julmat i Sverige, men här i Finland finns ingen sån tradition. Själv gjorde jag dock det i vintras, inspirerad av ett recept av Anders Johansson på Taffel. Revbensspjäll/ribs gör jag dock oftast på helt annorlunda vis; tryckkokar eller -bräserar dem tillsammans med bl.a. lök, morot, kryddor, salt och farinsocker i ca 20 minuter, och grillar dem därefter för att få en god yta, och penslar med glaze mot slutet. Brukar bli hur bra som helst. Glad

Nu har jag köpt hem en till bit sidfläsk som jag ska försöka tillreda ikväll eller i morgon efter Marcos recept. Har allt som behövs. Möjligtvis rostar jag korianderfröna (och eventuellt stjärnanisen) först, då de börjar dofta så himmelskt av det och får en mustigare smak. Hoppas jag får till "cracklingen" lika bra som i receptet, det är den jag lockas mest av. Ljudet när han skär upp köttet när det är klart får det att vattnas i munnen och ett stort leende formas på mina läppar. Glad

Anmäl
2016-06-08 12:59 #3 av: [WickedAlly]

Nä, det är inte revbensspjäll utan hel sida med svålen kvar :)
Revbensspjäll har inte vi, vi har någon egen blandning av svenskt och norskt julbord i vår familj :)

Anmäl
2016-06-08 13:01 #4 av: JazzBass

Jaha ok, jag trodde ribbe var nån sorts förkortning/försvenskning av revbensspjäll/ribs. Glad

Anmäl
2016-06-10 14:12 #5 av: DesK

Jag har funderat på detta flera gånger, men aldrig kommit till skott Förlägen Vad tror ni om att använda rimmat stekfläsk till detta?

Désirée

Anmäl
2016-06-10 15:08 #6 av: JazzBass

Det borde väl kunna funka. Rimningen ändrar väl lite på strukturen, men är osäker på hur. Min bit som jag har i kylskåpet är i alla fall osaltad. Förhoppningsvis hinner jag göra det här ännu ikväll. Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.