Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2242 ggr
Sabinan
2016-06-04 03:02

Marinerade champinjoner

Jag tycker mycket om marinerade champinjoner, det är jättegott och passar som tillbehör till nästan all slags mat .
Ge mig förslag på ert sätt att marinera champinjoner. 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
[AnimeV4]
2016-06-04 03:36
#1

Jag gjorde nyligen grillspett och marinerade då champinjonerna i soja (Kikkoman) ett par timmar innan jag gjorde resten. Sedan penslade jag hela grillspetten med en mer smakrik marinad. Mums!

Scorpio97
2016-06-04 20:22
#2

Har nog aldrig ätit champinjoner som bara är marinerade, men jag älskar grillade, marinerade champinjoner. Min "grund" är då olja och soja. Sen har jag i vad jag har hemma. Idag när vi grillade blev det massor av gräslök, vitlök, lite timjan och mynta samt en skvätt citron. Blev väldigt gott :) 
Blir även väldigt bra med vitlök och chili, om man vill ha något lite starkare.


//Jessie

Sabinan
2016-06-05 02:54
#3

#1 och #2 ja, marinerade och grillade champinjoner är jättegott. 🙂
Men jag har även ätit färska marinerade champinjoner ett antal gånger och det är supergott. Den bästa har de här i en restaurang nära mitt hem, den smakar syrligt med en svag sötma och örter men andra varianter är också goda.
Om det finns någon som har ett bra recept, får ni gärna dela med er 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[AnimeV4]
2016-06-05 14:21
#4

#3 Färska marinerade får man pröva någon gång! Lät som något att testa. Jag gillar oftast inte färska champinjoner som de är, men det går säkert fint med marinad🙂

Sabinan
2016-06-06 00:56
#5

#4 Jag håller med, naturella färska champinjoner tycker jag smakar för mycket rå svamp. Men i marinad är det gott 🙂

Funderar på om jag inte ska försöka komma ihåg att fråga de på restaurangen nästa gång jag är där, hur de gör marinaden så man kan få ett hum om ingredienserna.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[AnimeV4]
2016-06-06 01:21
#6

#5 Gör det och dela med dig sen!😉

Annons:
Sabinan
2016-06-06 01:26
#7

#6 Japp, jag lovar (gäller dock att komma i ihåg också, trots stor virrighet) 😃

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[AnimeV4]
2016-06-06 01:27
#8

#7 Vi får påminna dig😉

Sabinan
2016-06-06 01:29
#9

#8 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

JazzBass
2016-06-06 08:49
#10

Jag gillar att marinera med nånting enkelt, t.ex. olivolja, vitlök, citronsaft (kanske också lite skal), gräslök, timjan eller persilja, och salt och svartpeppar. Ska de grillas marinerar jag dem hela och ser till att jag har kvar marinad att pensla på mot slutet av grillningen. Oftast finns det en hel del på botten av skålen efter att man lagt svampen på grillen.

Om de bara ska marineras, vilket också är riktigt gott, så funkar samma marinad men man behöver mycket mer olja då. Svampen bör vara skivad då också tycker jag, för att de ska vara behagliga att äta. Istället för olja borde det också funka utmärkt med smält smör så länge champinjonerna är rumstempererade.

På tal om champinjoner, så föredrar jag såna som nästan börjat skrumpna lite om de ska grillas eller stekas. Då innehåller de inte riktigt lika mycket vatten som annars, samtidigt som sporerna utvecklats och ökat mustigheten. 

Vill man ha lite mer typisk bbq-marinad för grillning så borde det funka fint med exempelvis olja, citron/vinäger, vitlök, lökpulver, rökt paprikapulver, spiskummin, timjan, muscovadosocker, salt och svartpeppar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Åsa S
2016-06-06 09:41
#11

De gånger jag har ätit råa marinerade champinjoner har de ofta legat i nån vanlig vinägrättdressing

DesK
2016-06-22 20:35
#12

Vår favorit är nog att blanda en fin ljus vinäger med tamarisoja, finhackad vitlök, chili och rödlök och vispa med god olivolja, sedan låta marinera ca ett dygn. Senast tog jag skogschampinjoner vilket blev mycket gott. Om man skippar vinägern och byter olivoljan mot någon mer värmetålig olja, så funkar svampen fint på grillen också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sabinan
2016-06-23 01:48
#13

Tack för receptet, DesK.
Detta ska jag prova, det låter som en väldigt god marinad och lik de smaker som jag var ute efter 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Upp till toppen
Annons: