Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2844 ggr
[loveisall]
5/27/16, 5:11 PM

Rödvinssås

Hej, nu behöver jag lite snabb hjälp här.  Håller på gör rödvinssås.  Först kokade jag upp rödvin med morot och gul lök och en kalvbuljong, sen silade jag och tillsatte peppar, soja, en pytteliten skvätt senap.

Såsen har en alldeles för pikant smak. Den hade beska också, men som jag nu fått bort med lite socker och grädde.   Hur ska jag få bort den pikanta smaken??

Annons:
[loveisall]
5/27/16, 5:12 PM
#1

Jag brukar använda kycklingbuljong i vanliga fall, och undrar om kalvbuljongen kanske har någon pikant bismak? 

Har ju lyckats förut.

[loveisall]
5/27/16, 5:15 PM
#2

Det är en syrlig pikant smak. Det är nog syrligheten jag vill minska på

DesK
5/27/16, 5:23 PM
#3

Senap har ju en speciell smak som kan vara svår att minska. Försök med att salta lite, men var försiktig. 

F ö tror jag att det hade varit bättre att fräsa lök och morot mycket långsamt i smör först och sedan tillsätta vin och övriga smaksättare.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[loveisall]
5/27/16, 5:33 PM
#4

Tack för tipset. Ja, hade nog varit bättre att fräsa löken först. Vågar nog inte salta mer, men tillsatte mer grädde och en halv kycklingbuljong.

JazzBass
5/27/16, 5:51 PM
#5

Man ska först reducera såsen tills nästan inget rödvin återstår (eller åtminstone tills konsistensen är tjockare). Sedan i med mer kalvbuljong (vatten och tärning/fond enligt instruktioner på förpackningen) och reducera lite till. Man kan behöva tämja syrligheten en aning med några matskedar farinsocker.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[loveisall]
5/29/16, 11:08 AM
#6

Tack för tipsen. Den blev helt ok på slutet iallafall. Inte min bästa rödvinssås, men gick att äta iallafall :)

Annons:
Lordniggo
7/17/16, 5:14 PM
#7

Lite sent kanske men jag prövar:) viktigt att du har ett fruktigt vin när man gör en rvs, då får du sötman från vinet och sältan från buljongen, sen kan man ha rödvinsvinäger för syrlighet om så önskas, man ska också bryna grönsaker ordentligt, med en klick tomatpuré och lite farinsocker för att få en liten hint av karamell i smaken, örter kan va nått att koka med i såsen tex timjan, persilja och kanske ett lagerblad. Koka ner ordentligt och avsluta med en klick smör, om man bara inte har ett fruktigt vin, kan man ha i lite äpplejuice, funkar alltid i storkök då matlagningsvin är av dålig kvalitet mvh :)

Ary
7/28/16, 9:36 PM
#8

Lite sent här med men jag brukar bryna socker i kastrullen först och ha det som en bas och sedan smaka av av kanske 10 ggr sedan sila såsen för att få med löken etc som kokat med. 🙂

Upp till toppen
Annons: