Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1255 ggr
[nevamisse]
5/23/16, 5:12 PM

Knivar

Vad har ni för knivar i köket?

Vilka märken tycker ni är bra?

Annons:
Maria
5/23/16, 5:19 PM
#1

Mina favoriter är Sabatier och jag har 6 stycken (tror jag det är) för olika ändamål och de håller en livstid minst. Mina första är över 30 år.

https://www.google.com/search?q=sabatier+knivar&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj-u8jQvvDMAhUEKpoKHUcbDA0QsAQIWA&dpr=1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[nevamisse]
5/23/16, 5:36 PM
#2

#1 Vad bra att veta att dom är så bra, har tittat lite på det märket.

Jag har ett par Paul Bocuse knivar och några udda från Ikea.

Maria
5/23/16, 6:32 PM
#3

#2 De är ju lite dyra men med tanke på hållbarhet så tjänar man nog på att lägga lite pengar på bra knivar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
5/23/16, 9:03 PM
#4

På tal om Sabatier så har de rätt bra erbjudanden på bagaren och kocken för närvarande: https://bagarenochkocken.se/sokresultat/?query=sabatier

Jag har mest knivar ur Fiskars Functional Form-serie. De är förhållandevis förmånliga och väldigt bekväma att använda. De flesta använder jag endast ibland och vissa endast i nödfall då jag inte gillar dem alls, men den japanska kockkniven (santokun) är mycket bra och den kniv jag använder mest. Det är oslagbart med en bred halvlång egg. Jag har en till liknande men tyngre och lite större kniv, ur den nu utgångna serien Solid. Den är dock tyvärr inte så solid som namnet antyder, då det har uppstått ett glapp mellan handtaget och själva knivstommen, men använder den rätt mycket i alla fall.

Nån mer exklusiv kniv har jag ännu inte ansett mig ha råd med. Den där Sabatier-santokun lockar dock lite nu när den är ganska kraftigt nedsatt i pris.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[nevamisse]
5/23/16, 10:01 PM
#5

#4 Jag har lusläst den sidan i eftermiddags 😃funderar på om detta duger som förstakniv till en person i present? https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/sabatier-lion-international-knivset-2-knivar/

Det verkar finnas ett antal olika modeller av Sabatier och jag har inte riktigt koll på det ännu. Vill gärna hamna under 1000 kr, men med detta knivset kan man ju köpa något mer också.

DesK
5/24/16, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Jag har haft lite olika knivar genom åren, några har dock följt mig länge. De två mindre knivarna som ligger på de andra och den längst till vänster  har jag haft i hela mitt vuxna liv och de två från Ikea har jag fått rätt nyligen av mina döttrar. Den större av de små knivarna är nog den jag använder mest, tätt följd av den mindre ikeakniven, som faktiskt blivit en riktig favorit 🙂 Naturligtvis måste knivarna skärpas ofta, detta gör jag med den skärparen som syns i den ena bilden. Tidigare använde jag vanligt brynstål, men det är mycket lättare att få bra resultat med skärparen. Genom åren har en och annan påstått att det är bäst att skärpa knivar mot en rå porslinskant eller gjutjärn, ingendera kan jag rekommendera, senast som en person gjorde detta med någon av mina knivar blev den så slö så att jag fick lämna in den för riktig slipning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Davbjo
5/24/16, 2:16 PM
#7

Jag har blivit väldigt förtjust i det japanska märket KAI, gillar också Global väldigt mycket. Har några Sabatier också, men de känns lite klumpigare än vad jag är van vid, men de är onekligen stabila knivar.

Det viktigaste med knivar är att det är bra stål i dem, samt att det blir enorm skillnad om man skickar dem på slipning, då blir de som nya (ofta bättre).

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Maria
5/24/16, 2:34 PM
#8

Min man har en slipmaskin så våra knivar brukar vara riktigt vassa och emellanåt används brynet. 

Minns att mamma brukade slipa kniven mot vedspisens kant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fellfrosch
5/24/16, 8:49 PM
#9

Använder knivar från KAI 🙂

[TanatosNyx]
5/24/16, 10:35 PM
#10

jag använder zwilling. Fullkomligt avskyr globalknivarna, känner mig rätt ensam om det.. Men greppet, ush! De ligger vansinnigt illa i mina händer.

Som slit och slängknivar har vi ett block med fiskarsknivar, och några från ikea.

fellfrosch
5/25/16, 10:06 PM
#11

#10 Nej då! Jag gillar heller inte Global, inte alls. 🤐

[WickedAlly]
5/27/16, 10:17 PM
#12

#10 Tänkte precis skriva det! Global ligger fruktansvärt dåligt i mina händer. Vi hade global på förra jobbet och jag hatade dem :p Vi har två dyrare av något märke jag plötsligt glömt bort, och ett billigt block med fem knivar från Fiskars som jag köpte billigt på gekås. Använder en av fiskarsknivarna mest, en ganska liten en som ligger bra i små händer :)

Upp till toppen
Annons: