Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1029 ggr
Honestyisdead
5/23/16, 12:22 AM

Rensa bort saker

Det är sorgligt. Jag flyttar snart till en lägenhet med mycket mindre skåp och plats i köket än vad jag har idag.

Jag älskar matlagning och har självklart fyllt skåpen i mitt nuvarande stora kök med diverse köks saker.

Nu har jag inget annat val än att göra av med saker och jag har ingen aning om hur det ska gå. Vet att man säger att man bör göra av med sådant man inte använt på länge. Men jag kommer säkert använda allt igen ;) (förmodligen inte)

Att det kan vara så svårt att säga hejdå till ting.

Annons:
kim1980
5/23/16, 2:03 AM
#1

Oj det lätt fruktansvärt jobbigt ( Varför flytta till så litet ? Trist äta själv. Så jag slarvar en del med maten.

Sabinan
5/23/16, 2:10 AM
#2

Det kanske går att ordna en separat hylla (typ IKEAs Billyhylla) där du kan ha sakerna som inte får plats?

Jag själv har mina bakgrejer i en garderob i hallen eftersom de inte får plats i köket. Måste ha mycket sådant eftersom jag gör tårtor på beställning.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

DesK
5/23/16, 7:25 AM
#3

Det är ingen lätt situation. När vi flyttade ihop, så hade vi dubbel uppsättning av i stort sett allt. Vi löste det genom att avsätta en garderob i hallen till skafferivaror och köksredskap som inte används så ofta.  Min ena dotter har löst sin platsbrist i köket genom att ha ett vitrinskåp i vardagsrummet med fina glas och fint porslin, sedan har hon lite kökssaker i sitt källarförråd också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Davbjo
5/23/16, 8:28 AM
#4

När vi flyttade till ett betydligt mindre kök så satte jag in extrahyllor i arbetsrummet och förvarade alla stora köksmaskiner där, vilket funkade utmärkt. Nu har vi flyttat igen, och har stort kök igen, och då är man glad över att alla saker fick vara kvar. Men jag har så mycket köksgrejer att jag behöver fortfarande plats i förrådet, å andra sidan…

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
5/23/16, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Det är jobbigt med för litet kök, vi har inte nåt speciellt stor kök heller så man har fått tänka efter ganska mycket inför varje köp av ny kökspryl.

Det första jag kommer att tänka på att man kan göra sig av med (eller packa ner för långtidsförvaring för framtida bruk) är naturligtvis dubbletter och onödigt stora mängder av t.ex. tallrikar, glas och muggar. Man vinna mycket utrymme på att ordna smart, tänka på hur man stapla kastruller och stekpannor på/i varandra för att ta så lite plats som möjligt, och kanske lägga upp extra hyllor där det finns plats för sånt.

I skåp med torrvaror lönar det sig att ha några korgar i omsorgsfullt valda storlekar så man kan utnyttja totala volymen bättre, ungefär som i ena bilden nedan som visar det större av våra två skafferiskåp. Dessutom är det lättare att fram saker om man slipper gräva en massa för att hitta det man söker, bara att lyfta ner rätt korg och ta ut vad man behöver. (Dessa korgar av märket Curver var de bästa jag hittade för våra skåp, de ska ha så raka kanter som möjligt om man är mån om att spara utrymme). Utdragbara lådor är också bra om man har såna. Vi har två 80cm breda lådor för kastruller och lock, stekpannor, ugnsformar med mera. Ovanför dem finns en lika bred låda där vi har alla bestick, osthyvlar, en del knivar, skalknivar, burköppnare med mera.

Tyvärr så har en del snygga inredningssaker fått lämna köket, då de helt enkelt tagit för mycket plats. Arbetsyta har vi väldigt ont om, och därför byggde jag ett meterhögt öppet skåp på "köksbordssidan" av vårt avlånga kök, med plats för mikrovågsugnen högst upp. Dessutom har jag byggt en stor kryddhylla (se andra bilden) och en hylla strax ovanför mikrovågsugnen för bl.a. kokböcker, kakburkar med mera. Vi har också satt upp ett smalt vitrinskåp med plats för sambons samling av muminmuggar, på ena väggen bredvid köksbordet.

En bekant har i köket en ganska stor väggyta med kastruller och stekpannor upphängda. Det är både snyggt och frigör skåputrymme, men en sån passar ju inte i varje kök.

Ovanför kylskåpet och frysen finns det i vårt kök två djupa skåp med ganska mycket plats för diverse köksmaskiner som elvisp, handmixer, skålar och tillbehör till assistenten, våffeljärn, tryckkokaren. Det är lite jobbigt att använda då man måste ha pall för att komma åt det som ligger längre in i skåpet, men om vi inte hade de här skåpen skulle jag nog få panik. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
5/23/16, 1:56 PM
#6

Tack för alla tips!

#1  Jag flyttar inte till litet. Jag flyttar till ett normalt kök.

Annons:
[nevamisse]
5/23/16, 5:47 PM
#7

Vad jobbigt.

Vi har ett litet kök, men väldigt bra förvaring och det är fullt. Längtar tills den dag då jag har ett stort kök att fylla med mer saker. :)

Upp till toppen
Annons: