Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1035 ggr
JazzBass
2016-05-08 20:45

Japaninspirerad champinjonsås

Det är väldigt länge sen jag gjort nån maträtt som jag blivit lika nöjd med som den här! En riktig umamibomb blev det med väldigt fin, kraftig smak av champinjon, timjan och vitlök. Den var mer buljongaktig till konsistensen än såsaktig, men valde att kalla det sås ändå då att det var syftet med anrättningen. Serverade den med bl.a. basmatiris, och lade faktiskt i även tunt skivad grillad kycklingfilé till sist men det påverkade inte smaken nämnvärt utan var rätt onödigt. Ville bara bli av med restbiten kyckling från igår. 🙂

Jag läser för närvarande Lisa Förare Winbladhs två böcker lite om vartannat, och blev idag inspirerad att köpa en burk miso från asiatiska hyllan i min lokala supermarket efter att hon hyllat produkten i en av böckerna. Det var en sort med lite sesamsmak. Ganska söt, lite småmärklig smak som jag ändå ville testa. Sedan länge är jag också såld på asiatisk fisksås, som luktar rätt illa men som rätt använd är en grym naturlig smakförstärkare. Finns alltid i mitt kylskåp numera. Nåväl, här är receptet som blev resultatet av min nyfikenhet gentemot mison. Tänk dock på att jag nästan aldrig mäter upp nånting då jag kockar för mig själv, så därför är mängderna uppskattade ur minnet. Smaka av med lite i taget av ingredienserna istället för att måtta upp dem noga alltså!

  • ca 30g smör

  • 250g ganska små champinjoner (mina var bruna till färgen)

  • 1 medelstor gul lök

  • 1 selleristjälk

  • 3 vitlöksklyftor

  • 1/2 liter vatten

  • 1-2 msk grönsaksbuljongpulver (eller ca 1/3 tärning)

  • 1/2 kruka färsk timjan

  • ca 1-2 msk miso

  • ca 1/2-1 msk asiatisk fisksås

  • några stänk chipotletabasco

  • ca 1 tsk risvinäger

  • salt, svartpeppar

Lägg smöret i en traktörpanna. Låt stå på medelvärme tills smöret smält, inte fräser längre och har brynts en aning. Under tiden, skölj och skär upp champinjonerna i 4 klyftor vardera (klyv i kors alltså). Höj värmen till max, och lägg i champinjonerna när pannan är riktigt het. Rör inte om genast, utan låt steka en kort stund först. Rör man för flitigt kan champinjonerna börja släppa vatten och därmed kokas istället, och det vill man inte. Sänk till medelvärme efter nån minut, salta och peppra lite och låt dem steka vidare. Klyv och skala nu löken. Strimla ena halvan medelfint på längden (den blir inte lika slattrig den vägen) och finhacka den andra. Lägg i löken i pannan och låt den fräsa med champinjonerna, fortsättningsvis på medelvärme. Mortla vitlöksklyftorna halvnoggrant och strimla selleristjälken supertunt (ca 1mm skivor), och lägg ner i pannan. Låt nu det här fräsa en god stund ännu, kanske 10 minuter. Rör om emellanåt så inget bränns.

(Alla ovanstående steg kan göras mindre stressiga genom att man skär upp alla grönsaker innan man börjar, men man ska i så fall se till att låta allt fräsas tillräckligt länge ändå).

Häll i vatten och buljongpulver och låt koka upp. Gör under tiden en bukett av färsk timjan och knyt ihop nertill med nåt lämpligt band. Lägg hela buketten i såsen och misshandla den lätt i pannan med en trägaffel så den släpper så mycket aromer som möjligt. Smaksätt vidare med miso, fisksås och chipotletabascon. Kom ihåg att smaka av speciellt mängden fisksås så det inte blir alltför salt, och gå inte på för hårt med tabascon. Den ska bara ge lite extra smak, inte direkt nån hetta. Låt småputtra i kanske 15 minuter på svag värme. Fiska upp timjanbuketten och smaksätt med lite risvinäger. Återigen, var återhållsam med vinägern. Klart!

Anrättningen passar utmärkt till ris, gärna nån asiatisk sort som basmati eller jasmin. Nån mör och saftig köttbit, gärna glaserad med nånting sött (teriyaki?), kan också passa fint till om man vill gå ett steg vidare på det japanska stuket. Jag hade en bit långkokt, grillad och glaserad oxbringa från igår som jag åt, medan sambon nöjde sig med kycklingen jag som sagt lade ner i såsen som protein. Det blev en fin morsdagsmiddag, som sambon gillade lika mycket som jag. (Hon kan vara ganska kritisk ibland till mina experiment och är väl måttligt glad över att jag så ofta använder selleri i maten nuförtiden, men idag stämde allt i den här såsen. 🙂 I Finland firar vi för övrigt Mors dag nu i början av maj istället för i slutet). ✨

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Aleya
2016-05-08 21:51
#1

Lät muns

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JazzBass
2016-05-09 10:11
#2

Japp det var det. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: