Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 940 ggr
DesK
5/2/16, 2:15 PM

Kopierade kokböcker

Enligt lagen om upphovsrätt är det inte tillåtet att kopiera hela böcker. Recept är fria att använda, men det är inte tillåtet att kopiera längre stycken med text.

http://www.dn.se/dnbok/ny-kokbok-plagierar-solens-mat/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Niklas
5/2/16, 2:27 PM
#1

Aj aj.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JazzBass
5/2/16, 3:34 PM
#2

Det som förvånar mig mest är att folk tror de kommer undan med såna här plagieringar. Vad driver folk till att kopiera mer eller mindre rakt av på det där viset? Tuffa deadlines och dålig fantasi? Hursomhelst så är det smartast att hålla tyst om man inte har nåt eget att säga (eller skriva).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
5/2/16, 3:48 PM
#3

#0 - Är det faktiskt fritt fram att kopieras andras recept om man vill? Om jag gav ut en kokbok så skulle jag inte kunna tänka mig att ens skriva av ett traditionellt recept, utan skulle skriva om det på mitt eget vis. Och jag skulle verkligen inte vilja se att nån annan kopierade nåt recept av mig rakt av heller, allra minst utan att referera till originalreceptet. Men risken att nånting sånt faktiskt händer tror jag är ganska liten. Lyckligtvis har väl de allra flesta tillräckligt med självaktning och respekt för andras skapelser för att inte syssla med plagiering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
5/2/16, 4:18 PM
#4

För rätt längesedan hade vi en del problem med att folk kopierade in recept från andra matsajter. De gånger som jag skriver av recept från någon av mina kokböcker, så anger jag noga varifrån ursprungsreceptet kommer. Dessa recept är dock alltid min modifiering av grundreceptet. Dina recept är ju mycket bra, så det skulle inte förvåna mig om någon får för sig att kopiera dem.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
5/2/16, 4:26 PM
#5

Ja, jag kan tänka mig att glada amatörer gör sånt utan att tänka efter, så här på internet i alla fall där det är så enkelt. Men att göra det på professionell nivå i kokböcker som givs ut på stora förlag (eller ens små) är en annan sak.

Tack för orden om mina recept! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
5/2/16, 5:19 PM
#6

Jo visst är det en annan sak, men varken det ena eller det andra är tillåtet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JazzBass
5/2/16, 7:14 PM
#7

#6 - Nej förstås, bara mer förståeligt när det gäller amatörer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
5/18/16, 11:45 PM
#8

Jag har till och med bett receptskaparen om tillstånd då jag skulle göra en receptsamling så det är skrämmande att det går till så med böcker från förlag 😮

l'm back

Upp till toppen
Annons: