Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2280 ggr
JazzBass
2016-04-11 09:01

Nässlor

Hej!

Det börjar ju vara nässelsäsong nu igen. Inte ännu där jag bor, det är så långt norrut, men så småningom lär de första nässelskotten börja skjuta upp ur jorden. Brukar du plocka nässlor, och vad gör du av dem?

Själv hann jag inte ifjol, men året innan plockade jag en plastkasse full så jag hade några påsar förvällda nässlor i frysen för den kommande vintern. Ska försöka upprepa det i vår igen. Använde dem främst till soppa, men även till bl.a. såser och pajer. Riktigt gott!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
2016-04-11 09:07
#1

Nässlor är toppen, mest för att de är så kolossalt nyttiga och ger en härlig grönska åt all mat!

Jag plockar lite nässlor och kirskål varje dag den här tiden, hackar och förväller och blandar i allt….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-04-11 09:23
#2

Kirskål ja… det vet jag att växer kring föräldrarnas tomt i södra Finland men är osäker på om det finns här på mina nordligare breddgrader i Vasaregionen. Jag har förstått att det är en användbar växt, men föräldrarna har aldrig testat anrätta det utan den har mest setts som ett ihärdigt ogräs som är svårt att bli av med. Vad smakar det?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2016-04-11 09:25
#3

Nässelsoppa är ju så fantastiskt gott 😍Än är nässlorna här lite för små.
Dom känner nog på sig att dom blir plockade när dom blivit lite större, så dom växer väldigt, väldigt sakta.

Magi-cat
2016-04-11 09:39
#4

#2 Tror inte de finns i Vasa, i alla fall inte lika frekvent som här söderut….Kanske lite som inplanterat "ogräs" i trädgården…?

Den smakar som kryddig sallad, tycker jag, men det ska vara de späda, ljusgröna, lite krulliga bladen. Mums! Mycket godare än rucola!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2016-04-11 09:42
#5

#2 Tycker dom smakar en aning som palsternacka/morotsblast, lite åt det hållet.

Sindri
2016-04-11 09:56
#6

#2 av: JazzBass
I Sverige har jag plockat nässlor ovanför polcirkeln, så visst måste det finnas kring Vasa. Ut och leta - men vänta sådär 6-8 veckor. (Mitten-slutet på maj plockade jag)

Och jag fick lära mig härom året att nässlor som torkas förlorar sin förmåga att bilda nitrit, så de behöver inte förvällas. Så får man trångt i frysen är det bara att torka.

Annons:
Magi-cat
2016-04-11 09:58
#7

Här är om nässlornas näringsinnehåll. Jag tror att uppgiften om att undvika nässlor som vuxit i skugga är föråldrad och kan överhoppas….

http://www.xn--lkerter-5wa8n.se/lakeorter-a-o/brannassla


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-11 10:49
#8

#6 Förlåt, mitt fel som blandade in kirskål i resonemanget. Det är den som  - kanske - inte finns lika frekvent i Vasa…

Torkade nässlor för vinterns behov är toppen! Skördar men lite då och då under sommaren får de lång säsong….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-04-11 11:37
#9

#4 & #5 - Tack för den informationen! 🙂

#6 - Den kommentaren gällde kirskål som sagt. Nässlor finns det gott om här. Glad

#7 - Tack för länken! Ja att nässlor är hälsosamt är tveklöst. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2016-04-11 13:21
#10

Ah - men vem önskar sig kirskål……….. 😮

Jo, jag har provat, men inget smakade gott. Så jag sliter i mitt anletes svett varje sommar……

Sabinan
2016-04-12 02:39
#11

Nässelsoppa är underbart gott!
Jag tänkte ge mig ut och plocka om någon vecka eller så 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
2016-04-12 07:51
#12

Nässlor bör bara plockas på eftermiddagen efter en solig dag, för att minska risken att canserogena nitrosaminer ska uppstå.

Magi-cat
2016-04-12 08:00
#13

Mer om hur nyttigt det är med nässlor:

http://morotsliv.com/2012/12/nassla.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-04-12 08:05
#14

#12 Varför tror du det?

Det viktiga är att man snabbt kyler nässlor efter tillagningen om de inte ska ätas förrän senare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
2016-04-12 08:16
#15

Nej jag tror inte,  jag vet ! Kväverika växter bryter ner kvävet nattetid till nitriter som kan omvandlas till nitrosaminer i vår kropp. Nitrithalten är som lägst vid sen eftermiddag-kväll.

Flöffo
2016-04-22 18:55
#16

Vilken del på växten är det man plockar? Hur fryster/torkar man? :)

//Flöffo

Sindri
2016-04-22 19:30
#17

Toppskotten från små nässlor. Sedan rensar man genom att plocka av bladen. Om man skall frysa eller tillaga skall man koka av nässlorna en gång och hälla bort vattnet. Torkar man försvinner det farliga ämnet.

Bara att lägga önskade mängder i små plastburkar eller påsar.

Torka gör man lättast på plåtbricka eller tidningar på torr plats. Kanske ovanför kylskåpet, eller på ett värmegolv.
 Förvaras sedan i glas- eller plåtburkar.

Flöffo
2016-04-23 10:42
#18

#17 Okej, tack! Så om man ska göra t.ex. nässelsoppa direkt ska man koka dem en gång innan och sen göra soppa? Kan man tillaga t.ex. soppa på torkade nässlor också? :)

//Flöffo

DesK
2016-04-23 12:31
#19

#18 Det går finfint att laga soppa på torkade nässlor, häll först en omgång kokande vatten över och låt stå en stund, sedan lagar du soppa som vanligt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2016-04-23 13:58
#20

#18 av: Flöffo

Skall du använda nässlorna direkt så koka först upp nässlorna, häll bort vattnet, sen använder du dem till soppa eller puré.

Annons:
Flöffo
2016-04-23 14:26
#21

#19 #20 Tack för svaren! Ska definitivt testa :)

//Flöffo

Bjornen
2016-04-23 18:12
#22

# 20

Varför ska du slå bort vattnet. Om du inte ska använda det själv, kan du åtminstone använda det  som gödselvatten åt krukväxterna efter att det svalnat.

Sindri
2016-04-24 00:52
#23

Oki, oki! Det jag menar är att man inte skall inta det själv. Skölja håret är också bra.

Bjornen
2016-04-24 05:26
#24

Kokvattnet efter nässlor är ju värdefull grönsaksbuljong.

Sindri
2016-04-24 12:35
#25

Nej, man kokar ju just av nässlorna för att bli av med ämnen som inte är hälsosamma. De blir inte mindre farliga för att man har vattnet till något annat.

Bjornen
2016-04-24 20:21
#26

Man kokar nässlorna för att förvälla dem och ingen annan orsak.

Sindri
2016-04-24 22:03
#27

Jadu, det där med förvälla eller inte råder det delade meningar om. Jag har fått lära mig att man skall hälla bort kokvattnet för att det innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit i kroppen.
Nu var jag tvungen att Googla på det för att inte bara framhärda som en tjockskallig idiot. 🤔
Och vem i hela världen skall man lita på? Det finns uppgifter om både det ena och det andra. Enligt en del är det bara en gammal villfarelse som felaktigt sprids vidare. Så jag säger inget mer i frågan.  🤐 (Men kanske fortsätter att inte äta kokvattnet för säkerhets skull….)

En sak som alla tycks vara överens om är att man inte får återuppvärma rätter med nässlor. Det har jag definitivt gjort fler än en gång. (Samma gällde tydligen för svamp, och det är lika "illa" där).

En väldigt initierad artikel fanns i alla fall på en sida från Sveriges Radio.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=95&grupp=13529&artikel=2838949

Annons:
Bjornen
2016-04-25 07:28
#28

Det viktigaste för att undvika höga nitithalter är att nässlor bara ska plockas på eftermiddag-kväll efter en solig dag och aldrig på morgon-förmiddagen. Nitrithalten är som störst på morgonen som bryts ner under dagen. Nitrit kan omvandlas till canserogena nitrosaminer.

Upp till toppen
Annons: