Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 4721 ggr
JazzBass
3/31/16, 3:55 PM

Sherryvinäger

Gastronomi-intresserad som jag är, så har jag på sistone varit som besatt av att komma över nån sherryvinäger. Ju mer jag läst om det, desto mer vill jag smaka. Vinägern (om man nu kan tala om den i singularis) höjs av många upp till skyarna som vinägrarnas vinäger, den enda vinägern man inte kan vara utan. Här finns en hel del information på engelska om sherryvinäger och de olika undertyperna som finns: 

http://www.seriouseats.com/2015/03/sherry-vinegar.html

När det inte heller är fråga om extremt dyra saker (man hittar nog hyfsat dyra sorter också, men inte ens femtioårig sherryvinäger kostar multum till skillnad från en äkta långlagrad balsamico) så är det förvånande hur dessa vinägrar lyser med sin frånvaro i matbutikerna. Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men här i Finland har ingen av de stora matvarukedjorna en endaste sort i sitt sortiment. 

Efter idogt letande på nätet hittade jag en liten finsk gourmetaffär som sålde två typer av sherryvinäger, båda tillsatsfria dessutom. (Provade också beställa via Amazon, men frakten hade kostat femfaldigt mer än själva vinägern). Beställde en av båda, en 10-årig version troligtvis gjord på Palominodruvor, och en annan på Pedro Ximénes-druvor. (Läs mer om dessa varianter bakom länken ovan). Båda torde tillverkas enligt Solerametoden, som betyder att vinägern är en blandning av olika årgångar och spår finns även kvar av väldigt gammal vinäger. Processen lär vara en av nycklarna till den komplexa smak vinägern lär ha. Ska bli intressant att få hem dessa och se vad de går för. Kanske blir flera satser spansk Gazpacho-soppa i sommar, men jag ska nog testa dem först i andra sammanhang, som i dressingar och marinader. 🙂

Har du smakat på sherryvinäger?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
3/31/16, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Köpte den här för ett tag sedan i vanlig livsmedelsbutik. Den är god och trevlig, men jag vet inte om den är så värst speciell.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
3/31/16, 4:48 PM
#2

#1 - Exakt den där sorten snubblade jag också över på ett ställe då jag googlade. Jag är väl inte direkt beredd på nån hisnande smakupplevelse, men en annan, djupare smak än den i de vanligare och förmånligare vinägertyperna förväntar jag mig ändå av min beställning, speciellt av den tioåriga varianten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
4/5/16, 8:38 PM
#3

Fick mina flaskor idag. Den billigare, gjord på Pedro Ximénes-druvor, hade en väldigt varm och trevlig smak som påminde lite om en fin balsamico, men gick förstås mer åt sherryhållet. Den andra, den längre lagrade och dyrare, var (något oväntat) lättare och strävare till karaktären. Väldigt kraftig syra.

Jag tror jag kommer att använda den förstnämnda mer, men nån användning lär jag väl hitta för den förstnämnda också, senast den dagen jag gör en gazpacho för första gången. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
4/6/16, 2:48 PM
#4

När jag läste lite noggrannare på flaskorna (och tog bort en irriterande av importören påklistrad etikett som täckte en del av informationen på originaletiketten) framgick det att den yngre har mjukats upp med lite tillsatt sött sherryvin och därför var den mjukare och rundare  i smaken. Någon alkoholhalt framgick dock inte, så det kan inte vara nån stor andel. Dessutom använder man ju så små mängder vinäger att en eventuell alkoholhalt inte spelar nån roll i praktiken, inte minst om den kokas.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: