Annons:
Etikettmatprat
Läst 1013 ggr
tlover
2016-03-28 22:36

Hur serveras maten?

Hur serveras maten hemma hos dig? Läggs det upp i portioner? Ställs kastrullerna på bordet? Serveringsfat? Annat?

Svara det som är vanligast då det kan skilja sig åt tex vid högtider och liknande.

l'm back

Annons:
tlover
2016-03-28 22:42
#1

Vi ställer fram kastruller, grytor, stekpannor osv på bordet och alla får ta det dom vill ha.

l'm back

Anterrabae
2016-03-28 22:58
#2

När jag bodde hemma hos föräldrarna så ställs kastruller och likn fram. Samma när jag levde med min fd. Nu är det bara jag, eller jag och dottern. Då lägger jag som regel upp. Alt om någon är på besök, att var och en serverar sig själv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2016-03-29 07:01
#3

Vi växlar mellan att lägga upp på serveringsfat och ställa fram grytor mm 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2016-03-29 15:15
#4

Oftast tar man själv från diskbänken.

Är det finmiddag lägger jag upp den.

JazzBass
2016-03-31 10:19
#5

Det varierar. Oftast tar vi maten direkt från spisen för att köksbordet är så fullt med annat bråte att kärlen inte ryms. 😃 Men då vi satsat lite mer på maten eller har matgäster så ställer vi fram den på köksbordet antingen i tillredningskärlen eller i/på serveringskärl. (Röstade för det alternativet dock, utan tillräckligt eftertanke).

Edit: Maten läggs aldrig upp på tallrik med undantag för vissa förrätter om vi har matgäster. Det finns helt enkelt inte plats i köket för att göra det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
2016-03-31 16:10
#6

Vi tar oftast från spisen, det tar minst plats och är enklast. På sommaren när vi äter ute på altanen brukar vi dock ta med kastruller och allt ut. Delvis för att vi har katter som gärna stjäl så mycket dom hinner, och när vi sitter ute är det omöjligt att hålla koll/hindra dom. Plus att det är jobbigt att gå in och hämta mat om man vill ha mer (;

Att någon står och lägger upp maten åt alla andra har nog aldrig hänt faktiskt, däremot har vi lyxat till det någon enstaka gång och lagt upp på serveringsfat. Brukar bli så på högtider också.


//Jessie

Annons:
TjockaBerta
2016-03-31 17:56
#7

Jag dukar alltid från av allt på bordet utom om det är kött som ska skäras upp. Då får var och en gå och hämta sin skiva.

>>>Malum domesticum<<<

[TanatosNyx]
2016-03-31 19:15
#8

Självservering vid spisen, vi har trångt på bordet. Men lika ofta lägger en upp åt båda.

Sabinan
2016-04-03 18:41
#9

Oftast är det självservering av maten i grytor på bordet men vid festligare tillfällen läggs maten upp på serveringsfat, utom med förrätter och desserter. Dessa brukar jag oftast lägga upp på tallrik och dekorera lite extra.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Intehärutandär
2016-04-04 14:16
#10

Jag lägger upp om det är bara jag och min son. Andra - tredje portioner tas själv.

Silent_Hill
2016-04-04 17:23
#11

Vi lägger upp direkt på tallrikarna.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Maria
2016-04-05 09:31
#12

Jag sätter oftast fram kastruller och/eller formar på bordet så att man slipper resa sig för att ta påfyllning😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NatasjaHemby
2016-04-06 21:14
#13

Vi varierar. Ibland tar vi vid spisen/diskbänken och går sedan och sätter oss, ibland ställer vi fram grytorna på bordet och ibland lägger vi upp allt på serveringsfat som ställs fram på bordet. När min man lagar mat lägger han ibland upp på tallrikarna åt oss båda/alla om han lagat något med särskild tanke bakom.

SE*Simbelmynes

Annons:
Upp till toppen
Annons: