Annons:
Etikettmatprat
Läst 1030 ggr
VästkustFia
3/20/16, 9:18 PM

Vad gör ni med era vinbär?

Du som har vinbärsbuskar i trädgården, vad brukar du använda bären till?

Jag vet massor av folk som har gott om vinbär men väldigt få som gör något av dem. Därför är jag nyfiken att höra om det är likadant överallt därute.

Själv gör jag en eller två stora satser saft varje år - av lika delar svarta och röda  - som jag tycker passar både som måltidsdryck (gör den inte så söt), till saftsoppa och som smaksättare i drinkar. Men får ofta höra att nä sånt skulle jag aldrig anstränga mig med, saft dricker vi knappast alls och i så fall är flädersaft mycket godare. 

Så vad säger ni, tycker ni vinbären är användbara till mer än fågelmat :) ?

Annons:
VildaVittra
3/20/16, 9:20 PM
#1

Jag gör rödvinbärsgelé och vin på de svarta och återstående röda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
3/20/16, 9:21 PM
#2

Paj är vinbär riktigt gott i (röda). Det blir inte "för sött". saftmässigt är saft på vinbärsblad godare än vinbär enligt mig.

l'm back

Maria
3/20/16, 9:24 PM
#3

Jag har bara haft svarta vinbär och jag gjorde saft både av blad och av bär.

Några gånger gjorde jag gelé också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VästkustFia
3/20/16, 9:41 PM
#4

Det låter ju jättegott med svartvinbärsblad också i saften! Jag har ett gammalt recept där bara bären används men tror det skulle passa min smak perfekt.

Gelé och vin ja… har varit dålig på sånt… det får bli ett projekt för årets bär för de jag hade i frysen sen i somras är slut.

TjockaBerta
3/21/16, 8:51 PM
#5

Ňu har jag inga vinbär men förut kokade jag saft varje höst. Det räckte ett helt år och barnen önskade sig köpesaft

>>>Malum domesticum<<<

Tant Grön
3/22/16, 2:53 PM
#6

Gillar dom svarta bäst, och det känns som om dom är nyttigast. Gör saft och gelé och en del torkar jag till "russin".  Pressar först ut en del saft i potatispress. Sedan sockrar jag lätt och torkar på smörpapper i ugnen, 50 grader.  Dom är goda i müsli m.m. eller så har jag dom i mitt hemmagjorda äppelte.

Av dom röda gör jag kräm, eller torkar. Brukar också göra en sockerkaka med röda vinbär och kakao. Kladdkaka med röda vinbär i är också gott.

Dom vita hamnar i frysen tills plommonen är färdiga. Sen blandar jag ungefär hälften av varje och gör en väldigt god saft.

Annons:
Scorpio97
3/22/16, 6:34 PM
#7

Mamma brukar göra gele på dom svarta, och saft på dom röda. Förra året gjorde vi en osötad saft på hälften röda vinbär och hälften hallon samt en del citron, den tyckte jag var väldigt god.


//Jessie

Effie
3/23/16, 8:18 AM
#8

Om du bakar kakor, finns en väldigt enkel, som heter Margits vinbärskaka; går att googla på. Röda vinbär passar bra I den.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

VästkustFia
3/30/16, 11:47 PM
#9

Tack för alla bra tips! Hoppas det blir en bra skörd i år.

Bjornen
4/6/16, 7:03 AM
#10

Saft och jos (cок) från svarta vinbär, drecka av de röda.

Sabinan
4/12/16, 2:43 AM
#11

Saft och gelé av de svarta och röda. I den röda saften brukar jag tillsätta en vaniljstång, det blir en underbar saft av detta som jag brukar bjuda på när vi haft kalas. den är väldigt poppis bland barnen.

Jag fryser också in klasar av röda vinbär för att dekorera tårtor och annat bakverk med

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

JazzBass
4/12/16, 9:34 AM
#12

Jag brukar göra saft och gelé av både röda och svarta vinbär, om jag kommer mig för och får vinbär någonstans ifrån. Både mina och sambons föräldrar har vinbärsbuskar men vi har ingen. Svartvinbärssylt är en storfavorit. Sonen (snart 2) har också tyckt om att äta frysta vinbär som sådana på kvällsgröten, vilket förvånat mig lite eftersom de är ganska sura, så det har varit bra att ha några burkar frysta hela bär också. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

fruktgumman
4/15/16, 10:03 AM
#13

Jag äter upp vinbären som de är. Har bakat någon rödvinbärskaka ibland.

Annons:
Upp till toppen
Annons: